• Anonym (lite orolig)

    opererat bort cysta

    Hej! Jag operade bort två cystor i torsdags, tyvärr var de tvungna att ta bort vänster äggstock och äggledare också då det hade kapslar ihop sig. Nu undrar jag om ni som gjort samma fått äta östrogen extra el klarar man sig med hormoner från hormoner från den andra äggstocken? Jag är 41 år och äter ej p-piller el får i mig hormoner på annat sätt. Hur länge hade ni ont efter o h var svullna i magen? Blödde ni lite efter också? Vore mycket tacksam för svar så min oro lägger sig lite...

  • Svar på tråden opererat bort cysta
  • enmamma

    Förstår om du känner dig smått uppgiven när du fick ett sådant besked.

    För ca 15 år sedan tog jag bort en cysta som satt på ena äggstocken.

    Den blev skadad (obrukbar).

    Blev lätt gravid när jag senare önskade, mina barn föddes när jag var 31 och 34.

    Hoppas du får den hjälp du behöver.

  • Anonym (lite orolig)

    Tack för ditt svar!!Kommer du ihåg om du fick äta några hormoner efter och om du hade mycket blödningar efter operationen?

  • Anonym (lite orolig)

    Puff igen.

    Ingen mera som har erfarenheter av att fått ta bort en cysta o h äggstock?

  • Thotis90

    Fick du något besked om misstankar om endometrios? (eller det kanske du har fått diagnos för tidigare?) Det är väldigt vanligt med sammanväxningar vid endometrios och då bör man INTE ta östrogen.


    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Anonym (Oxå)

    Hej! Gjorde samma som du för 10 år sen dock bara äggstocken alltså inte ledaren. Jag tog inga extra hormoner efteråt och allt har varit som vanligt. Sa de inget om det? Fick du ingen info? Eller kanske var akutop?

  • Anonym (lite orolig)

    Hej !Tack för svar..jo men det är helg o h stängt och kan inte ringa först i morgon. Frågorna kom i efterhand när jag pratade med läkaren så hade jag inga . Var lite borta fortfarnade då. Var du svullen lång tid efter i magen, min är som en ballong ännu och äter jag blir det värre ( har ibs) också. Går och " dropp" blöder lite hela tiden också. .helst när jag reser mig mm. Hade du så?

  • Anonym (Oxå)

    Jag minns tyvärr inte om jag blödde :-/ men jag var kvar på sjukhuset några dagar minns jag och minns att det gjorde ont några dagar... men svullen var jag nog inte... kan du inte ringa 1177 och rådfråga?

    Fick du något smärtstillande med dig? Fick du åka hem samma dag? Minns att jag låg kvar några dagar och hade en morfinpump inkopplad men hade i slutändan inte använt så mycket... Hoppas verkligen det löser sig!!

Svar på tråden opererat bort cysta