• Pompanna

    Flytta till Åland.

    Hej!

    Vi funderar på att flytta till Åland inom 1-2 år.

    För närvarande bor vi i Tyskland. Min man är tysk och vår dotter (2,5) har dubbelt medborgarskap.

    Jag har tittat runt en hel del men är ändå nyfiken vad ni Ålandandsbor har för Tipps om jobb, kontaktgrupper/ föräldragrupper tex.

    Min man är ortopeditekniker och leder ett team på 20 personer. Han talar tyska och engelska och vill lära sig svenska.

    Jag talar tyska, engelska och svenska. Och förstår norska och danska i tal och skrift.

    Kanske ni kan ge mig er bild av Åland. Jobbchanser, skola osv vi kommer att börja komplett från noll. Utan säkerhetsnät. Men längtan är så stor, så stor.

    Tusen tack på förhand.

  • Svar på tråden Flytta till Åland.
  • Pompanna

    Hej och tack för tippsen!

    Jag prenumererar på " kom Hem nu" och har skrivit ett par E-Mail till jobbörsen men tyvärr inte fått svar.

    Det är svårt att våga steget när man vet så lite om jobbchanser.

    Jag har skrivit till ålands arbetaförmedling och bett im tipps och om Åland har användning för oss, men som sagt inte fått några svar.

    Slutsatsen jag dragit är att vi måste flytta först och söka jobb när vi val är där men det känns väldigt riskfyllt speciell som vi har en lite dotter.

Svar på tråden Flytta till Åland.