• Anonym (Mamma)

    Allergi, får man hjälp?

    Jag drar mig gärna att ringa sjukvården då det inte alltid har varit positivt bemötande. Jag skulle kunna ringa sjukvårdsupplysningen men haft dåliga erfarenheter där ifrån med så jag tänkte jag börjar fråga här.

    Jag är väldigt allergisk mot gräspollen, som många andra, har även astma som jag tar symbicort för. Käkar tablett(er), tar ögondroppar och kortison nässpray morgon och kväll. Men det hjälper inte!! Varit helt snorig som en kraftig förkylning nu i över en månad, kliande hals och mina ögon har nu gett upp totalt, röda och kliar. Känner även av att öronen inte är okej, inte ont, mer lock i dem.. Jag är ju van men pågått så länge nu och jag/kroppen får aldrig vila! Känns som om jag skulle kunna sova i flera dagar! Men vaknar runt 6 varje morgon utav allergin sen går resten utav dan i en dvala.

    Finns det mer hjälp att få nu på en gång? Någon idé att ringa vårdcentralen eller får man pina ut sommaren nu?

  • Svar på tråden Allergi, får man hjälp?
  • Eleonor01

    Finns något som heter grazax. Det är en tablett man tar varje dag i typ tre år för att bli av gräs allergi. Kontakta sjukvården å begär en remiss till allergi

  • Anonym (Mamma)
    Eleonor01 skrev 2015-07-06 11:25:04 följande:

    Finns något som heter grazax. Det är en tablett man tar varje dag i typ tre år för att bli av gräs allergi. Kontakta sjukvården å begär en remiss till allergi


    Tack, jag har remiss skickad redan, tyvärr börjar inte behandling förens vid årsskiftet.
  • Anonym (Hm)

    Jag tror du kan få betapred tabletter... Ring och hör.

    När jag ringde min vc för några år sen för det var outhärdligt så sa sköterskan åt mig att hålla mig inomhus, stänga alla dörrar och fönster .. Haha!

    Men du kan köpa kestine- de får man ta 2 per dag. Vilket hjälper bättre!

  • Anonym (Björk)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-07-06 11:26:48 följande:

    Tack, jag har remiss skickad redan, tyvärr börjar inte behandling förens vid årsskiftet.


    Tyvärr är det inte mycket att göra nu. Den bästa hjälpen är just den behandling du påbörjar i vinter. Och den måste påbörjas när det inte finns några pollen i luften som kan störa. Jag gjorde samma sak för björk för några år sedan, den hjälpte något enormt! Jag är nästan symptomfri nu. Så trösten är väl att du redan till nästa sommar kommer må bättre. :)

    I sommar är det nog inte mycket mer än att härda ut eller resa till ett land där pollensäsongen är över redan.
Svar på tråden Allergi, får man hjälp?