• Anonym (Osäker tjej)

    När är man smal?

    Sen jag började träna och äta nyttigare har jag fått massa negativa kommentarer av min omgivning.

    Kommenterar som varför jag väljer att inte äta massa onyttigheter som godis, bullar, kakor osv när jag redan är så smal. Om någon erbjuder mig t.ex godis och jag säger nej så säger dom ofta "men jo, komigen du kommer inte gå upp i vikt av en godis och du är ju redan så smal" och sen suckar dom för att jag inte äter godiset dom erbjöd mig. Sen får jag också kommenterar som "Du tränade ju igår" "Du behöver inte ens träna, du är ju redan smal" osv. Jag kanske ser smal ut när jag har kläder på för att mina ben är väldigt smala men inte min överkropp och den döljer jag med kläder så ingen ser att jag har massa fett.

    Men sen så är mitt mål inte att bli smal som alla verkar tro. Mitt mål är att få en tight kropp med definierade muskler, men inte allt för muskulös.

    Jag bryr mig inte om hur mycket jag väger, är jag nöjd med min kropp så bryr jag mig inte ifall jag väger 50kg eller 70kg.

    Nu till min fråga, eftersom jag får kommenterar ganska ofta om att jag är smal (fast jag själv tycker inte det) så har jag börjat undra vad som egentligen är smalt, jag vet att alla tycker olika men jag undrar vad ni har för mått och när ni anser att någon är smal och när någon är tjock?

    Mina mått:

    Midja: 68cm

    Största delen runt magen under naveln: 87cm

    Rumpa: 90cm

    Lår: 46cm

    Överarm: 26cm

    (Jag har mätt runtom där det är som störst)

    Kan även tillägga att jag väger ca 55kg och är någonstans mellan 170-172cm lång.

  • Svar på tråden När är man smal?
  • Anonym (smalis)

    Normalt bmi för kvinnor är 18-25. Räknade fram ditt bmi till 18,8 så enligt min bedömning är du enligt medicinska termer smal utan att vara underviktig.

    Jag är som du på ett sätt. Har ett bmi på 18,4. Är nog naturligt smal då jag i princip alltid vägt lika mycket. Men äter nyttigt och tränar regelbundet. Har många gånger i mitt liv fått höra kommentarer om min "smala" kropp. Känner mig sjukt obekväm av såna kommentarer.

    Men å andra sidan inser jag att jag är smal. Funderar på om du lider av någon sorts störd kroppsbild. Så "smal" som du är borde du väl inte klaga över fettvalkar.. eller är jag helt ute och cyklar?

  • StevenDiese

    "Du behöver väl inte träna" har man ju hört.

    Dum kommentar egentligen. Varför tror de jag är smal för? Samt att ALLA behöver träna.

    En del verkar se träning som nåt man gör för att gå ner i vikt eller få större muskler, när faktiskt de flesta av oss gör det för att underhålla det vi har. Och för nöjet förstås.

    I övrigt så ja, du är nog smal. Du kan nog gå en del och fortfarande vara smal. Inget ont i det. Men sikta inte på att gå ner mer.

  • StevenDiese

    Det ska stå: " du kan nog gå upp en del och fortfarande vara smal"

  • Anonym (Osäker tjej)
    Anonym (smalis) skrev 2015-07-07 00:14:25 följande:

    Men å andra sidan inser jag att jag är smal. Funderar på om du lider av någon sorts störd kroppsbild. Så "smal" som du är borde du väl inte klaga över fettvalkar.. eller är jag helt ute och cyklar?


    Jag vet att jag inte är tjock, men jag är inte smal för det. Jag har långa smala ben och jag tror att det är därför många anser att jag är jätte smal för jag ser smalare ut än vad jag egentligen är. Men jag har massa fett runt magen som gör mig osäker med mig själv. Jag vill minska några cm runt magen och midjan.

    Får jag fråga vad du har för mått?
  • Anonym (smalis)
    Anonym (Osäker tjej) skrev 2015-07-07 00:55:03 följande:

    Jag vet att jag inte är tjock, men jag är inte smal för det. Jag har långa smala ben och jag tror att det är därför många anser att jag är jätte smal för jag ser smalare ut än vad jag egentligen är. Men jag har massa fett runt magen som gör mig osäker med mig själv. Jag vill minska några cm runt magen och midjan.

    Får jag fråga vad du har för mått?


    Tycker det är synd om du känner dig osäker på grund av lite fett runt magen. Skulle kunna förstå det om du vägde 100kg men nu gör du ju inte det.

    Förstår dock lite hur du menar. Skulle själv också vilja ha den perfekta fördelningen av kroppsfett. Har som du en ojämn fördelning. Dock tvärtom. Har större underkropp än överkropp. Men grejen är den att få människor är modellperfekta och man kan ju inte låta sina småskavanker stå i vaken för att trivas med sig själv. Eller om man gör det så kommer man ju för alltid att känna sig osäker och missnöjd. För hur många är det förunnat att ha en helt perfekt kropp? Nästan ingen.

    Vet (tyvärr) inte mina mått.
  • Anonym (fet)

    Här är mina mått och jag är fet:

    160cm 55kg

    midja 69

    Höft 98

    Lår 56

    Överarm 26

    Tränar och äter hälsosamt men går endå inte ner i vikt. Har haft ätstörningar i tonåren, gick då ner till 45 kg och var nöjd. Men nu är jag fet och äcklig.

  • K grrl

    Jag är smal. Jag har samma midjemått som du och jag hade samma mått runt lår och stjärt när jag låg på BMI strax under 19. Men jag har numera större mått över rumpan (96 cm) och låren (har ökat ca två cm). Det är resultatet av mycket medveten styrketräning och kosthållning.

    Jag förstår vad du menar, man har liksom ingen form på kroppen. Jag ser bättre ut nu och jag är fortfarande smal trots att jag är större. Att äta mindre är dock ingen lösning.

  • Anonym (Maja)

    Jag anser att man är smal bär man är normalviktig, men har förstått att många definierar "smal" som "smalare än normalt", men för mig är det helt enkelt skillnaden mellan att vara smal eller tjock.

    Träna behöver alla oavsett kroppstorlek, så det var en fånig kommentar, kakor finns ingen anledning att äta om man inte vill så den kommentaren var också fånig.

    Får du de kommentarerna ofta och av många olika människor? För det låter lite udda kan jag tycka. Ok om det handlar om någon enstaka person som själv kanske är lite för fixerad kring vikt och ätande men om många i många olika sammanhang kommenterar så verkar det lite konstigt.

    Kan det vara så att omgivningen uppfattar det som att du är missnöjd och känner dig tjock och att det är därför de kommenterar så?

  • Anonym (Maja)

    Om du säger till omgivningen att du inte är smal, som du gör här, kan ju kommentarerna bero på det. Har man ett BMI på 19 är man smal, och om du påstår något annat är väl kommentarerna inte så jättekonstiga om än onödiga.

  • Anonym (smalis)
    Anonym (Maja) skrev 2015-07-07 09:50:04 följande:

    Jag anser att man är smal bär man är normalviktig, men har förstått att många definierar "smal" som "smalare än normalt", men för mig är det helt enkelt skillnaden mellan att vara smal eller tjock.

    Träna behöver alla oavsett kroppstorlek, så det var en fånig kommentar, kakor finns ingen anledning att äta om man inte vill så den kommentaren var också fånig.

    Får du de kommentarerna ofta och av många olika människor? För det låter lite udda kan jag tycka. Ok om det handlar om någon enstaka person som själv kanske är lite för fixerad kring vikt och ätande men om många i många olika sammanhang kommenterar så verkar det lite konstigt.

    Kan det vara så att omgivningen uppfattar det som att du är missnöjd och känner dig tjock och att det är därför de kommenterar så?


    Enda gångerna jag inte fått kommentarer om min kropp var tiden efter jag fått barn och vägde lite mer (bmi runt 20-21). Upplever det som att det är provocerande för andra att jag är smal och har i princip en "perfekt" kropp (enligt dagens kroppsideal). Tror min kropp väcker känslor hos andra vilka de externilerar genom sina kommentarer. Ser själv nämligen ingen annan anledning till att kommentera min kropp på ett sätt som objektifierar mig.
Svar på tråden När är man smal?