• KatjaKaj

    Är jag hönsig som inte låter 6 åringen vara ute själv?

    Jag har en nybliven 6åring här hemma som väldigt gärna vill vara ute och leka själv med barnen i området.
    Vi bor i lägenhet och jag kan inte se henne från fönstret om hon är ute och leker dessutom har vi en järnväg där det kommer många tåg varje timme ca 300 meter ifrån lägenheten.
    Vi bor i något som kan liknas med en labyrint och om jag skulle gått ut och kollat till henne så hade jag fått gå runt och leta och har alltså ingen bra överblick heller.
    Min dotter är väldigt duktig men jag litar inte helt på att ett äldre barn inte skulle kunna övertala henne att hitta på bus som hon egentligen inte vill göra.
    Hon är känslig och blir hon ledsen eller sårad så sätter hon sig ner och gråter tysta tårar och är inte typen som hade sprungit hem.

    Jag tycker att det är för tidigt att släppa ut henne i området utan översyn och hennes pappa håller med om det, vi kommer alltså att vänta lite till MEN jag är ändå intresserad av att höra hur ni andra har resonerat.

    När lät ni era barn vara ute själv och hur såg er boendesituation ut då?
    Kunde ni se dem hela tiden eller litade ni på dom?

    Det är så många barn i området som springer runt till sent på kvällarna utan översyn så jag börjar undra om jag är överdrivet hönsig.

  • Svar på tråden Är jag hönsig som inte låter 6 åringen vara ute själv?
  • Jojile

    Jag är superhönsig. Min son på åtta får gå till lekparken med en kompis nu men jag sitter på nålar hela tiden. Treåringen får vara på tomten själv men då är vi i närheten, bi bor i radhusområde.

    Jag vet ju att jag själv är knäpp men jag ser potentiella faror överallt. Ibland blir e rent av ologiska som att staketet skulle rasa och krossa ungen under. Det lär ju inte hända och det vet jag med så jag får helt enkelt blunda och bita på naglarna medan jag låter dem leka fritt.

    Men i din situation, aldrig. Jag hade inte kunnat slappna av en sekund.

  • Topcom

    Jag låter min 6åring vara ute själv men vi bor i ett lungt radhusområde och han är antingen på innergården eller på vår baksida och studsar i studsmattan alternativt är inne hos någon kompis som bor granne med oss, så förutsättningarna är lite annorlunda. Hade inte låtit honom vara ute själv om vi både nära järnvägen till exempel..

  • minerva123

    Nej, i ditt fall skulle jag inte låta 6-åringen gå ut och leka själv. Och jag är väl normalhönsig i vanliga fall, skulle jag tro.

  • Minza83

    Bor i villa och mina pojkar som är 6&5 är ofta ute och leker själva. De håller sig på våran tomt dock :)

    I ditt fall så hade jag följt med ut..

  • Ida82

    Vi bor i hus och min femåring och sju åring går va ute själva på gårde att leka, men vi har staket! Men sjuåringen får absolut inte gå till lekparken själv, eftersom det är två vägar hon ska över. Tycker inte du verkar hönsig och är du de, så är ja oxå extremt hönsig ;)

  • modsey

    jag är ganska ohönsig och har låtit mina barn varit ute och lekt själva på gården när de var små. Då bodde vi dock i ett lugnt radhusområde och jag hade dörren öppen och kunde kika till regelbundet väldigt lätt.
    Men som du beskriver ert boende hade jag nog kanske inte helt självklart låtit barnet vara ute själv.
    Svårt att säga utifrån en kort beskrivning av området bara...generellt tror jag vi är lite för hönsiga och överbeskyddar barnen lite väl.
    Men som sagt, utan att verkligen se området kan jag nog inte svara på frågan.

  • Rainbow gg

    Nä, i vårt lägenhetsområde är det en 50-väg precis utanför och där springer det ut barn hela tiden, eller så är det barn som cyklar och vinglar över hela vägen, eller så är det barn på sparkcykel eller skateboard som är mitt i vägen och inte flyttar på sig och ingen förälder går att se så långt ögat kan nå. Sen är det parkerade bilar längst hela vägen och mellan dessa bilar far det ungar rätt ut i vägen nästan varje dag. Det är bara en tidsfråga innan någon unge blir påkörd. Man hinner inte se ungarna trotts att man kör i 20-30. På en 50-väg. Förstår inte vad föräldrarna tänker. Och det är barn mellan 6-10 typ.

  • Regndamen

    Mitt barn fick inte vara ute själv när hen nyss fyllt sex. Nu är hen snart sju, och får vara ute i bostadsområdet. Hen får inte gå över vägar, och hen har klocka på sig. Vi säger en tid som hen ska vara hemma bara, och det funkar.

  • Gladhannapanna

    Vi bor i ett villaområde. Bakom huset går det en väg, om man korsar den kommer man till ett radhusområde där det finns en lekplats. Bortanför radhusområdet går en annan väg, på andra sidan den finns en ica. Vår sexåring gick till ica och postade ett brev igår, på vägen hem hämtade hon storasyster som lekte hos en kompis i radhusområdet.
    Att vara ute själv på tomten har båda varit i flera år.

  • Sisisisi

    Min 6-åring får leka i lekparken på gården så jag kan se honom enkelt. Han får inte vara i stora lekparken som visserligen ligger nära i ett bilfritt område, men jag kan varken se eller höra honom ifall han går dit. Mest för jag är rädd att han ska skada sig. Inga andra barn i den åldern går heller dit själva så jag känner mig inte så hönsig :)


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Penida

    Här finns det istället ingen 6-åring som inte är ute och leker själv. Vi bor i ett villa och radhusområde, väldigt barnvänligt sådant. Ingen trafik mer än någon som kommer hem för att parkera sin bil, bara en massa grönområden, små söta gångvägar, lekparker och en liten skog.
    Mina två (6 och 8-åring) är ute och leker själva varje dag i stort sett med sina kompisar här.
    I ert fall hade jag nog inte känt mig helt trygg men håller med Modesty. Är väl inte särskilt hönsig själv.


    Avskyr CIO-metoder
  • Maddi

    Jag tror att många föräldrar är mer hönsig nuförtiden än på 80 och början av 90 talet. När jag va i den åldern så vet jag att alla ungar sprang till varrandra och då bodde vi i ett lugnt villaområde där ingen körde som dårar.

    Vi bor också vid en lugn väg och här utanför skulle jag våga släppa 6 åring själv OM dom tittar noga när dom går över vägen, men de är en återvändsplan så bilar kör inte snabbt. Däremot skulle dom inte få korsa en annan väg 8 hus ifrån vi bor, där är också en återvändsplan men en del kör som idioter. Dom kommer dock förbi den om dom går på gångvägen bakom vårat hus. Och visar det sig att dom inte följer reglerna så får dom heller inte gå ut själv.

  • amalie79

    Jag förstår dig, men samtidigt är det ett bra år att börja träna. Jag antar att hon börjar förskoleklass efter sommaren? Då är det helt annorlunda än på förskolan, inga barnsäkra grindar, rastvakt finns ju men barnen förväntas klara sig mer själva på rasterna, både i samspelet sinsemellan och med praktiska detaljer så som kläder, hålla sig innanför avtalade gränser osv.

  • Mellanmjölkens land

    Vår 4åring får vara ensam ute på tomten och leka om hon vill, på helgen kan hon även få vara ute och typ rita med gatukritor vid sidan av gatan. Öht är vi mer tillåtande på helgen eller typ mitt på dagen i veckan än vad vi är när folk kan tänkas lämna/hämta på dagis eftersom de då kör på vår gata och många kör ganska fort. På helgen är det däremot bara de närmaste grannarna som kan tänkas köra förbi.

    Är vi med ute har hon gränser för hur långt hon får gå/cykla utan att ha en vuxen med sig. Gränsen har utökats för varje år men just nu gäller att jag ska kunna se henne hela tiden.

  • En blå giraff

    Min son har fått gå ut själv vid 6 års ålder men vi bor i villa i ett väldigt lugnt område. Jag tror inte heller jag skulle släppt ut honom i det område du beskriver TS. Är det äldre barn med också som kan hitta på dumheter är ju det också en otrygghet. Min son har kunnat få gå till en klasskompis som bor på samma gata. Vi har inga andra grupperingar här med äldre barn. Så stå på dig om det inte känns tryggt. Du är bara omtänksam om ditt barn. 

  • kokos

    Min nyss fyllda 6 år får inte vara ute själv. Vi bor i betongblock i förort till Stockholm Det kör trimmade mopeder överallt som inte har en chans att stanna. Min son är en sån som är väldigt social och pratar med allt och alla. Någon skulle lätt få med honom på hyss så Nope han får inte

Svar på tråden Är jag hönsig som inte låter 6 åringen vara ute själv?