• Anonym (Lessen)

    Grannar från helvetet

    Hej, hoppas att tråden hamnat under rätt kategori, var osäker på vart jag skulle placera den.

    Det är så att jag sedan januari ungefär har plågats av mina grannar som bor exakt ovanför mig. Från morgon till kväll. Det är som att dom aldrig har paus, alltid ska något släpas eller tappas, ibland kan det även hålla på vid 02 på natten. Har satt upp cirka 3 lappar på deras dörr, alla har ignorerats, har bankat upp på taket och då svarar dem med att banka hårdare tillbaks. 

    Vid ett tillfälle när jag kikade ut från fönstret så märkte jag att en av dom rökte en cigg ovanför mig. Då ropade jag på honom och frågade snällt om dom kan sluta banka på golvet hela tiden då det stör, då svarar han "no it's not us" när man klart och tydligt hör att det kommer från lägenheten precis ovanför. 

    På helger är det värst. Då vaknar jag alltid cirka 7-8 på morgonen av att det låter som andra världskriget där uppe. 
    Det värsta är också att dom totalt skiter i om dom stör eller inte, noll sympati.

    Vad kan jag göra eller har rätt till att göra? Vad exakt kan min hyresvärd göra om jag kommer till dom med ett klagomål ?

    Tackar för mig

  • Svar på tråden Grannar från helvetet
  • Anonym (jobbigt läge)
    Anonym (Lessen) skrev 2015-07-08 00:30:58 följande:

    Smart idé.

    Vill ju egentligen inte förstöra för folk. Förstår att nyanlända vill ha ett jobb och boende och det vill jag aldrig stå i vägen för, även om det rör sig om svartkontrakt. Men detta helvete vägrar jag faktiskt acceptera. Därför blir jag ännu mer förbannad att dem totalt skiter i mina klagomål.


    Du har gjort helt rätt genom att du försökt kommunicera med dina grannar. Men tänk på att de inte har någon skyldighet att öppna dörren åt dig bara för att du plingar på.

    Nästa steg bör vara att du klagar hos hyresvärden. Det är hyresvärdens ansvar att åtgärda störningar. De kan ge varningar och i värsta fall vräka störiga hyresgäster.

    Däremot tycker jag inte att du ska jävlas med dina grannar. Klaga hos hyresvärden men lämna de ifred annars.
  • Anonym (Lessen)
    Anonym (jobbigt läge) skrev 2015-07-08 01:06:24 följande:
    Du har gjort helt rätt genom att du försökt kommunicera med dina grannar. Men tänk på att de inte har någon skyldighet att öppna dörren åt dig bara för att du plingar på.

    Nästa steg bör vara att du klagar hos hyresvärden. Det är hyresvärdens ansvar att åtgärda störningar. De kan ge varningar och i värsta fall vräka störiga hyresgäster.

    Däremot tycker jag inte att du ska jävlas med dina grannar. Klaga hos hyresvärden men lämna de ifred annars.
    Jag kan ju inte lämna dom ifred om dom fortsätter att plåga mig. Kommer att kontakta hyresvärden och berätta exakt hur det ligger till. Kommer också nämna det med att det flyttar in nytt folk nästan varje vecka och att dom bor över 15 pers där uppe förmodligen (inte för att det är ett brott).

    Fortsätter dom att vara jobbiga så kommer jag precis som någon skrev ovan lämna ett anonymt tips till skatteverket.
    Annars skiter jag fullständigt i folks liv, om dom jobbar svart, har svartkontrakt på lägenhet osv. Men jag ska ha min lugn och ro. Idag har dom varit ovanligt 'tysta'. Hoppas trenden håller i sig.
  • Anonym (??)
    Anonym (Lessen) skrev 2015-07-08 00:30:58 följande:

    Smart idé.

    Vill ju egentligen inte förstöra för folk. Förstår att nyanlända vill ha ett jobb och boende och det vill jag aldrig stå i vägen för, även om det rör sig om svartkontrakt. Men detta helvete vägrar jag faktiskt acceptera. Därför blir jag ännu mer förbannad att dem totalt skiter i mina klagomål.


    Men om de är nyanlända så har de förmodligen inte förstått dina klagomål... Dessutom vet de kanske inte vilka regler som finns i svenska hyreshus.

    Så prata med din hyresvärd istället, så blir det förhoppningsvis bättre snart.
  • Anonym (Lessen)
    runkaroftaochmycket skrev 2015-07-08 06:11:11 följande:

    Förbannade jävla idiot. 

    Är du efterliven? ring störningsjouren eller polisen... är du ens myndig ?


    Jag tycker att du behöver en handtralla för att varva ned.
  • Anonym (Lessen)
    Anonym (??) skrev 2015-07-08 01:27:46 följande:
    Men om de är nyanlända så har de förmodligen inte förstått dina klagomål... Dessutom vet de kanske inte vilka regler som finns i svenska hyreshus.

    Så prata med din hyresvärd istället, så blir det förhoppningsvis bättre snart.
    Därför att jag med hjälp av google translate översatt till "Stör inte, det bor människor under er". Sen hur bra den översättningen faktiskt blev har jag ingen aning om. Men dom borde ju förstå
  • Anonym (jobbigt läge)
    Anonym (Lessen) skrev 2015-07-08 11:48:49 följande:

    Därför att jag med hjälp av google translate översatt till "Stör inte, det bor människor under er". Sen hur bra den översättningen faktiskt blev har jag ingen aning om. Men dom borde ju förstå


    Du ska aldrig förutsätta att folk förstår eller bryr sig. Och de behöver inte förstå eller bry sig om dig. Det enda de behöver göra är att följa hyresreglerna.

    Du är bevisligen inte rätt person att hantera dina grannar. Klaga till hyresvärden istället så får denne hantera dem istället.
  • Anonym (Lessen)
    Anonym (jobbigt läge) skrev 2015-07-08 15:50:55 följande:
    Du ska aldrig förutsätta att folk förstår eller bryr sig. Och de behöver inte förstå eller bry sig om dig. Det enda de behöver göra är att följa hyresreglerna.

    Du är bevisligen inte rätt person att hantera dina grannar. Klaga till hyresvärden istället så får denne hantera dem istället.
    Dom kanske skiter fullständigt i, och bryr sig inte om lapparna även om dom förstår vad jag skrivit. Men dom följer inte reglerna, så dom får räkna med lite mothugg, av mig och hyresvärden. 

    Men jag har kontaktat hyresvärden som dessutom skulle kolla upp personerna och hur uthyrningen gått till. Elakt visst, men dom får skylla sig själva.
  • Anonym (Lessen)

    "bevisligen inte rätt person att hantera dina grannar".

    När man knackat på och blivit ignorerad (vilket är deras rätt) och lagt lappar på dörren med en bra attityd på texten, vad mer ska man göra för att vara "rätt" person?
    Hade jag kunnat teleportera mig in till dom hade jag pratat lugnt och sansat och även bjudit på kaffe och lärt känna dom, men dom vill tydligen inte det. Skrikandes

  • Ronga

    Tycker du sköter det rätt ok TS!!
    Själv hade jag kört in superlim i nyckellåset och skapat helvete åt dem =)


    Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • Anonym (??)
    Anonym (Lessen) skrev 2015-07-08 17:39:54 följande:

    "bevisligen inte rätt person att hantera dina grannar".

    När man knackat på och blivit ignorerad (vilket är deras rätt) och lagt lappar på dörren med en bra attityd på texten, vad mer ska man göra för att vara "rätt" person?

    Hade jag kunnat teleportera mig in till dom hade jag pratat lugnt och sansat och även bjudit på kaffe och lärt känna dom, men dom vill tydligen inte det. 


    Men du förutsätter så mycket... Vaddå ignorerat? De kanske är livrädda när någon okänd knackar på dörren. De kanske kommer från ställen där det är förknippat med direkt fara att öppna när det knackar.

    Och om du använt Google translate har du ju INGEN som helst aning om du har haft 'rätt attityd' på dina lappar...
  • Ronga
    Anonym (??) skrev 2015-07-08 23:12:08 följande:
    Men du förutsätter så mycket... Vaddå ignorerat? De kanske är livrädda när någon okänd knackar på dörren. De kanske kommer från ställen där det är förknippat med direkt fara att öppna när det knackar.

    Och om du använt Google translate har du ju INGEN som helst aning om du har haft 'rätt attityd' på dina lappar...
    Så jävla typiskt FL nissar. Ska alltid gå emot andra bara för att ha något att jiddra om.
    Av allt jag läst hittills har TS gjort allting helt rätt. Försökt vara trevlig, knackat på, lagt lappar, o bara för att lapparna är på ett annat språk så betyder det inte att det inte är bra attityd. Syftet är att meddelandet ska nå fram.

    Hade mina grannar gjort likadant så hade jag försökt reda ut det civiliserat en gång, blir jag nekad eller struntar de i mina klagomål så hade jag faktiskt börja jävlas tillbaks. Fel eller barnsligt spelar ingen roll. Alla ska ha rätt till sitt lugn i sitt eget hem, framförallt på kvällstid.

    Sen att du ens använder dig av argument som "tänk om dom är livrädda att öppna dörren" är ju bara ett bevis på att du vill hitta anledningar bara för att motargumentera.
    Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • Ronga
    Anonym (??) skrev 2015-07-08 23:12:08 följande:
    Men du förutsätter så mycket... Vaddå ignorerat? De kanske är livrädda när någon okänd knackar på dörren. De kanske kommer från ställen där det är förknippat med direkt fara att öppna när det knackar.

    Och om du använt Google translate har du ju INGEN som helst aning om du har haft 'rätt attityd' på dina lappar...
    Så jävla typiskt FL nissar. Ska alltid gå emot andra bara för att ha något att jiddra om.
    Av allt jag läst hittills har TS gjort allting helt rätt. Försökt vara trevlig, knackat på, lagt lappar, o bara för att lapparna är på ett annat språk så betyder det inte att det inte är bra attityd. Syftet är att meddelandet ska nå fram.

    Hade mina grannar gjort likadant så hade jag försökt reda ut det civiliserat en gång, blir jag nekad eller struntar de i mina klagomål så hade jag faktiskt börja jävlas tillbaks. Fel eller barnsligt spelar ingen roll. Alla ska ha rätt till sitt lugn i sitt eget hem, framförallt på kvällstid.

    Sen att du ens använder dig av argument som "tänk om dom är livrädda att öppna dörren" är ju bara ett bevis på att du vill hitta anledningar bara för att motargumentera.
    Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • Anonym (Tummen upp)
    Ronga skrev 2015-07-08 23:52:20 följande:

    Så jävla typiskt FL nissar. Ska alltid gå emot andra bara för att ha något att jiddra om.

    Av allt jag läst hittills har TS gjort allting helt rätt. Försökt vara trevlig, knackat på, lagt lappar, o bara för att lapparna är på ett annat språk så betyder det inte att det inte är bra attityd. Syftet är att meddelandet ska nå fram.

    Hade mina grannar gjort likadant så hade jag försökt reda ut det civiliserat en gång, blir jag nekad eller struntar de i mina klagomål så hade jag faktiskt börja jävlas tillbaks. Fel eller barnsligt spelar ingen roll. Alla ska ha rätt till sitt lugn i sitt eget hem, framförallt på kvällstid.

    Sen att du ens använder dig av argument som "tänk om dom är livrädda att öppna dörren" är ju bara ett bevis på att du vill hitta anledningar bara för att motargumentera.


    Tycker absolut att TS gjort helt rätt, fortsätt som du gjort och skit i alla idioter på fl, tror de har haft problem med grannar som ifrågasatt dem så nu är de bittra.

    Om en granne som bor under en knackar på så fattar man ju va det är frågan om, dvs någonting som är kopplat till att ni bor i samma hus, fattar man inte men är normal utan en psykisk störning typ så har man ju såpass mycket hyfs man försöker ta reda på vad grannen vill.

    Tycke roskör du ska tipsa försäkringskassan och vad det nu var mer. Är så jävla trött på, lägg dig inte i attityden när det gäller olagliga saker.
  • Anonym (vera)
    Anonym (Lessen) skrev 2015-07-08 17:30:33 följande:
    Dom kanske skiter fullständigt i, och bryr sig inte om lapparna även om dom förstår vad jag skrivit. Men dom följer inte reglerna, så dom får räkna med lite mothugg, av mig och hyresvärden. 

    Men jag har kontaktat hyresvärden som dessutom skulle kolla upp personerna och hur uthyrningen gått till. Elakt visst, men dom får skylla sig själva.
    Att "kolla upp personerna och hur uthyrningen gått till" är väl inte elakt! utan fullt logiskt och vad en hyresvärd ska göra. Fattar inte hur det kunnat flytta in folk utan hyresvärdens vetskap!
  • molly50
    Anonym (Lessen) skrev 2015-07-07 11:40:09 följande:

    Hej, hoppas att tråden hamnat under rätt kategori, var osäker på vart jag skulle placera den.

    Det är så att jag sedan januari ungefär har plågats av mina grannar som bor exakt ovanför mig. Från morgon till kväll. Det är som att dom aldrig har paus, alltid ska något släpas eller tappas, ibland kan det även hålla på vid 02 på natten. Har satt upp cirka 3 lappar på deras dörr, alla har ignorerats, har bankat upp på taket och då svarar dem med att banka hårdare tillbaks. 

    Vid ett tillfälle när jag kikade ut från fönstret så märkte jag att en av dom rökte en cigg ovanför mig. Då ropade jag på honom och frågade snällt om dom kan sluta banka på golvet hela tiden då det stör, då svarar han "no it's not us" när man klart och tydligt hör att det kommer från lägenheten precis ovanför. 

    På helger är det värst. Då vaknar jag alltid cirka 7-8 på morgonen av att det låter som andra världskriget där uppe. 
    Det värsta är också att dom totalt skiter i om dom stör eller inte, noll sympati.

    Vad kan jag göra eller har rätt till att göra? Vad exakt kan min hyresvärd göra om jag kommer till dom med ett klagomål ?

    Tackar för mig


    Hyresvärden kan framföra klagomål till dina grannar och om de inte lyssnar på det,vräka dem.
    Blir du störd efter kontorstid så kan du ringa störningsjouren.
    Då får dina grannar betala för varje utryckning de får göra.

    Där jag bodde tidigare fanns det flerspråkiga områdesvärdar som kunde prata med de grannar som kom från andra länder,om problem uppstod.
    (Vilket det gjorde ganska ofta och är en av orsakerna till att jag flyttade därifrån.)
    Kanske kan du kolla upp om sådana finns där du bor?
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (jobbigt läge)
    Anonym (Lessen) skrev 2015-07-08 17:39:54 följande:

    "bevisligen inte rätt person att hantera dina grannar".

    När man knackat på och blivit ignorerad (vilket är deras rätt) och lagt lappar på dörren med en bra attityd på texten, vad mer ska man göra för att vara "rätt" person?

    Hade jag kunnat teleportera mig in till dom hade jag pratat lugnt och sansat och även bjudit på kaffe och lärt känna dom, men dom vill tydligen inte det. 


    Jag har inte sagt att du gjort någonting fel. Har däremot sagt att du gjort allting rätt. Men du har trots det inte lyckats. Det finns inget mer du kan göra i dagsläget förutom att klaga hos hyresnämnden och lämna över problemet där.

    Sedan undrar jag vad du ska klaga om hos diverse olika myndigheter? Har du något konkret eller har du tänkt kontakta försäkringskassan/skattemyndigheten/etc och bara be dem kolla upp dina grannar för att de är störiga och därför säkert också skattesmitare/bidragsfuskare?
  • Anonym (Lessen)
    Anonym (jobbigt läge) skrev 2015-07-09 15:14:48 följande:
    Jag har inte sagt att du gjort någonting fel. Har däremot sagt att du gjort allting rätt. Men du har trots det inte lyckats. Det finns inget mer du kan göra i dagsläget förutom att klaga hos hyresnämnden och lämna över problemet där.

    Sedan undrar jag vad du ska klaga om hos diverse olika myndigheter? Har du något konkret eller har du tänkt kontakta försäkringskassan/skattemyndigheten/etc och bara be dem kolla upp dina grannar för att de är störiga och därför säkert också skattesmitare/bidragsfuskare?
    Påpekade bara för hyresvärden att det flyttar in nya ansikten konstant. Kommer inte att kontakta skatteverket osv. Har aldrig nämnt att de bidragsfuskare eller andra fifflare, utan bara att det finns en stor risk att det gäller svartkontrakt, vilket jag också skiter i, OM jag får min lugn och ro. 
  • Anonym (Kalle)

    Har svårt att tro att de stör så mycket, och dessutom ända sedan i januari.

    Jag menar, pratar du inte med folk, har ingen sagt till dig att du ska prata med hyresvärden (konstigt att du inte kommit på det själv)?

    Om det är nya som flyttar in hela tiden (nyanlända) så är det inte konstigt att de inte förstår dina lappar, de kan antagligen inte svenska. Och varför skulle de bry sig om att de stör, de ska ju flytta direkt liksom? Du skriver ju själv att det är nya ansikten hela tiden, då borde du väl kunna räkna ut att de inte bryr sig om dina klagomål?

  • Anonym (??)
    Ronga skrev 2015-07-08 23:52:20 följande:
    Så jävla typiskt FL nissar. Ska alltid gå emot andra bara för att ha något att jiddra om.
    Av allt jag läst hittills har TS gjort allting helt rätt. Försökt vara trevlig, knackat på, lagt lappar, o bara för att lapparna är på ett annat språk så betyder det inte att det inte är bra attityd. Syftet är att meddelandet ska nå fram.

    Hade mina grannar gjort likadant så hade jag försökt reda ut det civiliserat en gång, blir jag nekad eller struntar de i mina klagomål så hade jag faktiskt börja jävlas tillbaks. Fel eller barnsligt spelar ingen roll. Alla ska ha rätt till sitt lugn i sitt eget hem, framförallt på kvällstid.

    Sen att du ens använder dig av argument som "tänk om dom är livrädda att öppna dörren" är ju bara ett bevis på att du vill hitta anledningar bara för att motargumentera.
    Fast nu tror jag att du missuppfattat mig lite. Jag tycker också att TS har gjort rätt. Hon har försökt kontakta dem för att förklara att hon störs. Det har dock inte lyckats. Så jag tycker hon ska kontakta hyresvärden istället. Han har förhoppningsvis bättre sätt att lösa problemet på.
    Och de kan visst det vara livrädda för att öppna dörren. Det vet varken du, jag eller ens ts något om. Det enda jag försökte säga till ts är att man inte behöver ta för givet att allt är något negativt. Att de inte öppnade dörren behöver inte bero på att de är ointresserade av vad ts har att säga. Kanske har de inte heller förstått hennes lappar, om de förstått kanske de tolkat dem som hotfulla, osv vi vet helt enkelt inte hur dessa människor ser på situationen just nu. Alltså är det bättre att be hyresvärden ta itu med problemet, istället för att ta för givet att det rör sig om svartkontrakt, att de fifflar och att myndigheter behöver kontaktas, osv.
Svar på tråden Grannar från helvetet