• jessiejones

    Vilket pojknamn är finast?

    Väntar mitt fjärde barn och kan inte bestämma namn. De andra heter

    Casper, Joline, Noah och ????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 07:47
    Olle har också tillkommit. Vad tycks?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-05 16:06
    Tack alla ni som röstat det blev tillslut en NILS ????

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket pojknamn är finast?
  • BCH52

    Om du vill undvika stilbrott så avstå från Emil, Hugo och Nils. Det är gamla klassiska namn jämfört de namn dina äldre barn har. Av de som då blir kvar tycker jag att Milo ligger bäst i munnen. Naturligtvis att det också fungerar med det efternamn han kommer att ha.

    Annars tycker jag att Nils och Hugo är de bästa alternativen. Väldigt positivt att ni inte valt namn med samma begynnelsebokstav, inte helt ovanligt, för mig blir det lite "valpkullsvarning".

    Lycka till och grattis till er nya familjemedlem.

  • MadHatter
    BCH52 skrev 2015-07-08 07:22:09 följande:

    Om du vill undvika stilbrott så avstå från Emil, Hugo och Nils. Det är gamla klassiska namn jämfört de namn dina äldre barn har. Av de som då blir kvar tycker jag att Milo ligger bäst i munnen. Naturligtvis att det också fungerar med det efternamn han kommer att ha.

    Annars tycker jag att Nils och Hugo är de bästa alternativen. Väldigt positivt att ni inte valt namn med samma begynnelsebokstav, inte helt ovanligt, för mig blir det lite "valpkullsvarning".

    Lycka till och grattis till er nya familjemedlem.


    På vilket sätt är inte Noah klassiskt - det har ju bibliskt ursprung? Eller menar du med klassiskt hur länge det varit ett populärt namn i Sverige - men även Hugo som du räknar som ett klassiskt namn har ju fått ett rejält uppsving just på senare år och var inte Särskillt populärt "förr".
  • dessan59

    annasv1980

    Har du inget bättre att skriva så skriv inget!! vad heter dina ungar? döm inte andras val av namn

  • fluu

    Nils är ett av mina favoritnamn, jag tycker även mycket om Emil, men jag tycker att Leon passar bäst med syskonens namn. Noel är allt för likt Noah.

    1. Nils
    2. Emil
    3. Hugo
    4. Leon
    5. Theo
    6. Milo
    7. Noel


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • chokladgroda

    Håller med föregående talare.. Leon passar bäst med syskonen (och tycker absolut inte att det är wt-namn) och Noel är lite väl likt Noah.

  • BCH52
    MadHatter skrev 2015-07-08 09:35:36 följande:

    På vilket sätt är inte Noah klassiskt - det har ju bibliskt ursprung? Eller menar du med klassiskt hur länge det varit ett populärt namn i Sverige - men även Hugo som du räknar som ett klassiskt namn har ju fått ett rejält uppsving just på senare år och var inte Särskillt populärt "förr".


    Ja visst är Noah ett namn som finns reda i Bibeln, beroende på översättning som Noa eller Noak. Alla namn i Bibeln har dock inte varit vanliga i Sverige mer än de senaste decennierna. Jag tror att det inte är så många över 30 som bär det namnet. Tidigare var det inte riktigt Ok att ge sitt barn det namnet, att man jämställde sitt barn med den av Gud utvalde Noa, men allteftersom vi blivit mer sekulära så försvinner såna föreställningar.

    Hugo har blivit mer populärt de senaste åren det är sant, men jag räknar det till de klassiska namnen då det endast är en återkomst av ett namn som var vanligt på 10- och 20- talet.
  • Mormorsrutan4
    MadHatter skrev 2015-07-08 09:35:36 följande:
    På vilket sätt är inte Noah klassiskt - det har ju bibliskt ursprung? Eller menar du med klassiskt hur länge det varit ett populärt namn i Sverige - men även Hugo som du räknar som ett klassiskt namn har ju fått ett rejält uppsving just på senare år och var inte Särskillt populärt "förr".
    Fast jag håller med om att Noah lätt dras över samma kam som Neo, Nemo, Theo, Mio, Peo m.fl. korta och mjuka innenamn just nu. Då hjälper det inte att det är bibliskt. Det är som med Livia - det är egentligen ett flera tusen år gammalt namn ifrån Romarriket. Men det har blivit neddraget i dagens Sverige av att så många flickor som heter Tindra och pojkar som heter Liam har en syrra som heter Livia. Detta med namns status kan ju gå åt båda hållen s.a.s..
  • charlie00
    Till syskonens namn tycker jag att Hugo eller Leon passar bäst. Annars är Nils jättefint och Emil också bra!
Svar på tråden Vilket pojknamn är finast?