• Anonym (Robin)

    Sgi nytt jobb

    Hej!

    Jag tog föräldraledigt och under den tiden blev jag arbetslös. Jag täckte upp med 5 dagar i veckan för att skydda sgi. Efter föräldraledigheten gick jag direkt till studier med studistöd och har alltså forsatt skyddad sgi. Jag blivit erbjuden ett nytt jobb av en annan arbetsgivare men det kommer vara drygt 2-3 månader. Vad händer då med min sgi ? Nollas den om jag bara jobbar 2 månader?

    Jag har tänkt ta föraldraledigt för mitt andra barn efter det här korta jobbet och vill inte förlora min sgi.

    Med vänlig hälsning

    Robin

  • Svar på tråden Sgi nytt jobb
  • Försäkringskassan

    Hej Robin!




    För att vi ska fastställa en sjukpenninggrundande inkomst, SGI ska man ha arbetat i minst sex månader eller att arbetet anses vara stadigvarande i minst sex månader. Om du under de 2 ? 3 månaderna arbetar i samma omfattning eller mer som din SGI är fastställd efter händer inget men om du arbetar mindre än vad din SGI är fastställd på kan den komma att sänkas om du inte fyller upp med föräldrapenning motsvarande din arbetsminskning. Det är också viktigt att du ser till att ha en sysselsättning med fem dagar per vecka i direkt anslutning när det tidsbegränsade arbetet upphör.



    Hälsningar
    Doris, handläggare




     


     

  • Anonym (Robin)

    Jag kommer jobba heltid men för lägre lön. Jag undrar om min sgi kommer att nollas eller sänkas pga arbetet. Eftersom den endast varar 3 månader.

    Mvh

  • Anonym (Robin)

    Hur lång tid tar det för er att svara?!

  • Anonym (Robin)

    Om jag redan har en faställd sgi och skyddat den under studieperioden, och får sedan ett jobb som endast varar från 1-3 månader kommer min sgi prövas på nytt????

    Har nämligen ett jobberbjudande men jobbet varar troligtvis 1-3 månader. Man vill ju inte bli av med sgi för ett jobb som varar så lite för då då kan jag lika gärna ta ut fp på en gång.

    I väntan på ett svar

    Mvh

  • Försäkringskassan

    Hej igen!


     


    Ursäkta sent svar men då vi har stäng under helgen så har vi inte kunnat svara förrän nu. Precis som jag skrev tidigare kommer inte din SGI att sänkas om du arbetar heltid eller i samma omfattning som din inkomst är beslutad efter. Det spelar ingen roll om inkomsten är högre eller lägre.


     


    Hälsningar


    Doris, handläggare

  • Anonym (Robin)

    Spelar det någon roll om det är en ny arbetsgivare?

    Hur länge ska man ha jobbat för att få sgin höjd eller sänkt?

    Mvh

  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Det spelar ingen roll om du har en ny arbetsgivare.


     


    Generellt så kollar vi om du har arbetat stadigvarande, 6 månader eller längre. Det kan finnas andra faktorer som kan påverka sänkning/höjning av din SGI, så för att du ska få ett korrekt svar så får vi be dig kontakta kundcenter på telefon 0771-524 524.


     


    Vi har öppet


    Måndag ? fredag kl. 08:00-16:00.


     


    Hälsningar


    Sebastian, handläggare

Svar på tråden Sgi nytt jobb