• jiipi76

    FP vikarie och sedan arbetslös

    Hejsan!

    Jag hade ett vikariat i sammanlagt 5,5 månader på en o samma arbetsplats (första 2 månader 100%, därefter 75%). När jag gick ner 75% så anmälde jag mig direkt på AF som arbetssökande på 25%. När mitt vikariat tar slut, så är jag arbetssökande på heltid fr.o.m. förlossning (om jag inte hittar något annat jobb). Jag väntar barn i februari, och vikariatet tar slut i mitten på september som det ser ut nu. Kommer jag ha rätt till FP som är högre än 180 kr/dag? Hur räknar man ut FP om man har varit vikarie på 100%/75% och sedan arbetslös? Mycket tacksam för ert svar!

  • Svar på tråden FP vikarie och sedan arbetslös
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    För att vi ska fastställa en sjukpenninggrundande inkomst, SGI ska man ha arbetat i minst sex månader eller att arbetet anses vara stadigvarande i minst sex månader. Har du arbetat något innan ditt nuvarande vikariat? Då behöver du skicka med ett arbetsgivarintyg som styrker detta. Det är svårt att ge dig ett korrekt svar i detta forum då vi behöver få mer information från dig så jag får be dig kontakta vårt Kundcenter på 0771-524 524 då vi kan behöva ställa motfrågor.


     


    För att räkna ut din inkomst vid timanställning får man ta ett snitt på det man har arbetat de senaste 12 månaderna.


     


    Hälsningar


    Doris, handläggare

Svar på tråden FP vikarie och sedan arbetslös