• lillvicky

    Sladdis - som en förstföderska?

    Jag har två barn sedan tidigare.

    Den första (2004) föddes 20 dagar tidigt och förlossningen tog inte särskilt lång tid. Öppnade mig från 3-10 cm på två timmar och själva förlossningen tog 14 min.

    Den andra (2006) föddes 18 dagar tidigt och förlossningen gick väldigt fort. Öppnade mig från 4-10 cm på en halvtimme och själva förlossningen tog 4 min.

    Nu, nio år senare, så väntar jag en sladdis (med en annan pappa) och funderar på om jag är som en förstföderska igen eller om jag borde räkna med att förlossningen kan gå väldigt fort?
    Jag arbetar nästan sex mil från sjukhuset och hade tänkt att arbeta så länge det går och med tanke på att jag fått mina andra två tidigt, så kan det ju hända att jag fortfarande jobbar när det är dags. Det jag är orolig för är att jag inte ska hinna till sjukhuset, men samtidigt så är jag glad om det går snabbt och smidigt.

    Jag skulle vilja höra hur det varit för er andra som fått en sladdis, har ni varit som förstföderskor igen eller kommer kroppen ihåg de tidigare förlossningarna/den tidigare förlossningen?
    Och om ni fått tidigare förut, hur blev det med sladdisen? :)

  • Svar på tråden Sladdis - som en förstföderska?
  • Minza83

    Man räknar med att kroppen läkt helt 7år efter graviditet&förlossning. Men man räknas inte som förstföderska.
    Min mamma har fött 4 barn, första tog 17-18h, andra&tredje (twins) tog 4h med igångsättning och 4e tog 2h från första känning. Det var 9år9mån mellan mellersta och sista fl.

  • Anonym (Försöker men nyfiken)

    Jag har också mina barn 06 & 08 , och båda förlossningarna gick snabbt och dem kom innan bf. Nu försöker jag få barn med min nya sambo och har också tänkt med det här med förlossningen och det kommer gå lika fort eller det blir att gå över tiden och ta massa timmar. Spelar det någon roll i graviditeten och förlossning att det är en annan pappa?

  • Agentkia

    Förstföderska kan du aldrig räknas om. Om du fött vaginalt har din kanal och ditt "system" redan gjort det här. Sånt går aldrig bort. Så man vet att det funkar och kanalen är förberedd. Men däremot så är du läkt som någon sa. Muskler är tillbaka på sin plats och du har inga kvarvarande svagheter sen förra förlossningen.

    Det kan ta längre tid, du är ju äldre och så, men räkna med att det går lika snabbt.

  • malintherese01

    Som övriga skrivit, du räknas INTE som förstföderska :)

    Jag oroar mig åt andra hållet jag. Min dotter blir 9 i år, och jag väntar vår andra lilla om 8 dagar. När jag födde min dotter gick jag tre dagar med extrema förvärkar och när dom väl lade in mig på förlossningen tog det 16 timmar för henne att komma ut! 
    Livrädd att det ska ta lika lång tid denna gången! :p

  • Doulan

    Jag födde mitt yngsta och tredje barn sju år efter det andra. Det gick lite snabbare och överlägset BÄST av de förlossningar jag haft. Trots att jag var GAMMAL (nästan 45 år) men jag visste vad jag ville och lyssnade på min kropp. Stor lycka till till er som väntar sladdis nu!

  • lillvicky

    Tack för alla svar! Det låter bra :)


    Jag frågade min bm, som jag haft alla tre barnen och hon trodde att jag skulle föda tidigt även denna gång och att det skulle gå snabbt.

    Hoppas det går snabbare för dig denna gång malintherese01 :)

Svar på tråden Sladdis - som en förstföderska?