• gulligavera

    5 årig pojke med drag av autism, syskon med adhd/add?

    Vår underbara femåriga son har svårigheter inom autismspektrat.
    Vi har genomgått en autismutredning när han var 4,5 och vi går fortfarande på HAB, men han fick ingen diagnos då han inte uppfyllde tillräckligt många kriterier.
    De svårigheter han har är:

    *Äter väldigt selektivt, typ några olika saker bara.
    *Pratar endast ett fåtal ord, pratar ibland mkt men obegripligt
    *Slåss, får utbrott
    *Leker inte med andra barn, dock ibland med sina syskon men bara tafatt lekar och spring.
    *Har precis slutat med blöja och kissar ofta på sig på natten.

    Som förälder är jag även osäker på hur många ord han förstår?
    Ibland tror jag att han bara förstår vissa ord i vissa situationer.
    Han är oftast en glad kille och jag som mamma vet ju oftast vad han vill.

    Han går fortfarande på HAB och står under utredning då vi inte vet om det blir en Autism diagnos eller om han tex har en utvecklingsstörning.
    Han har inga problem att vara bland mycket folk, eller på nya platser.
    Men det blir svårt eftersom han inte förstår om man säger att du får inte springa iväg för då kanske inte mamma och pappa hittar dig osv.
    Han förstod inte när vi var på Liseberg nu i sommar och jag sa nu ska vi gå och äta, men han förstår om jag visar bilder eller tecken.
    Han kan själv hämta bilder och visa vad han vill ha.
    Man kan inte heller förklara att åkattraktionerna inte är farliga, så första gången var han jätteledsen och rädd men sen ville han åka allt.
    Han kan inte heller stå i kö för han förstår inte när kön vänder åt andra hållet att han fortfarande är i kö, som tur är fick vi ledsagararmband så vi kunde gå bakvägen in.
    Han har även mycket som påminner om ADHD , han har alltid sprungit mycket och har svårt att sitta still.
    Hans storasyster utreds för ADHD och den andra storasystern har antagligen ADD.

    Vill ha tips och råd och erfarenheter från andra föräldrar som har barn med liknande diagnoser.
    Hur kommer framtiden att se ut? Vad kommer han att klara?

  • Svar på tråden 5 årig pojke med drag av autism, syskon med adhd/add?
  • Humlan87

    Omöjligt att säga eftersom barn med autism är lika olika som alla andra barn och utvecklas i olika takt och riktning. En sak som verkar vara viktig för ert barn är att bygga vidare på kommunikationsförmågan med hjälp av bilder och tecken. Det är väldigt viktigt för honom att få tillgång till ett språk för att kunna utveckla sina sociala färdigheter. Sen kan ni prova att använda bildschema över dagens händelser som en förberedelse så att han vet vad som kommer att hända. Kan minska oro och ge ökad förståelse.

Svar på tråden 5 årig pojke med drag av autism, syskon med adhd/add?