• Anonym (Aaaargh)

    Ååååh vad jag stör mig på pretto-uttalanden!

    Jag blir så himla irriterad på folk som skall låta så j-dra märkvärdiga. 
    En kompis som nu helt plötsligt börjat laga mat GÖR inte längre en beasås, utan hon SLÅÅÅR en bearnaise.

    Och inte skär hon upp köttet heller, utan trancheeeerar det.

    Kommer inte på fler exempel just nu för jag är så irriterad. Men ni kanske kan hjälpa till med fler?

  • Svar på tråden Ååååh vad jag stör mig på pretto-uttalanden!
  • Anonym (tråkmåns. .)

    Jag gör inte en beasås heller....jag vispar en! Sen skär jag inte köttet heller...det gör min man!

    Hahaha!. Jisses va rolig jag är, skulle blitt en ståuppare!! ????

    *förlåt, uttråkad och tramsig*

  • Anonym (Wtf?)

    Hade aldrig ens kunnat gissa vad en beasås är för nåt. Skära kan man dock säga istället för tranchera men jag föredrar definitivt bra språk framför hafsigt. Det är inte pretto att kunna uttrycka sig.

  • Kapitalismen

    Sen kan man ju vända på det med att personer som säger "bea" eller "beasås" är samma personer som tycker att det är lyxigt och fint att röra ner riktigt smör i påsesåsen istället för margarin...

  • Aniiee

    Jag både slår bearnaisesåser och trancherar kött. Fast trancherar kött gör jag i och för sig bara på jobbet.. Men hemmavid kan jag tranchera fågel. Framför allt kalkoner lånar sig väl åt tranchering. 

    Vad gör jag mer....?

    Jag lagar ofta mat à la minut, använder roux och mirepoix när jag gör sås (som jag, för övrigt också ofta reducerar och monterar) och grytor, använder mig oftast av en bain-marie istället för ett vattenbad, ibland briderar eller dresserar jag kött istället för att binda upp det, frapperar saker som ska isas, juliennar ofta grönsaker, ägnar i alla fall en timme varannan dag åt mise en place, som ofta innebär en hel del parering, och ibland en del tournering

    Och jag är DEFINITIVT både en gourmet och en gourmand. Så det så.

    Yrkesskadad? Kanske lite.......


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anonym (tråkmåns. .)
    Aniiee skrev 2015-07-24 12:15:55 följande:

    Jag både slår bearnaisesåser och trancherar kött. Fast trancherar kött gör jag i och för sig bara på jobbet.. Men hemmavid kan jag tranchera fågel. Framför allt kalkoner lånar sig väl åt tranchering. 

    Vad gör jag mer....?

    Jag lagar ofta mat à la minut, använder roux och mirepoix när jag gör sås (som jag, för övrigt också ofta reducerar och monterar) och grytor, använder mig oftast av en bain-marie istället för ett vattenbad, ibland briderar eller dresserar jag kött istället för att binda upp det, frapperar saker som ska isas, juliennar ofta grönsaker, ägnar i alla fall en timme varannan dag åt mise en place, som ofta innebär en hel del parering, och ibland en del tournering

    Och jag är DEFINITIVT både en gourmet och en gourmand. Så det så.

    Yrkesskadad? Kanske lite.......


    Låt mig gissa yrke....hmm kan det va....hmm svårt..men jag måste gissa på....kock! :D
  • Aniiee
    Anonym (tråkmåns. .) skrev 2015-07-24 12:19:52 följande:
    Låt mig gissa yrke....hmm kan det va....hmm svårt..men jag måste gissa på....kock! :D
    Grattis, du vinner ett recept på shakshuka..... om jag ids posta det =P
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anonym (Aaaargh)
    Aniiee skrev 2015-07-24 12:15:55 följande:

    Jag både slår bearnaisesåser och trancherar kött. Fast trancherar kött gör jag i och för sig bara på jobbet.. Men hemmavid kan jag tranchera fågel. Framför allt kalkoner lånar sig väl åt tranchering. 

    Vad gör jag mer....?

    Jag lagar ofta mat à la minut, använder roux och mirepoix när jag gör sås (som jag, för övrigt också ofta reducerar och monterar) och grytor, använder mig oftast av en bain-marie istället för ett vattenbad, ibland briderar eller dresserar jag kött istället för att binda upp det, frapperar saker som ska isas, juliennar ofta grönsaker, ägnar i alla fall en timme varannan dag åt mise en place, som ofta innebär en hel del parering, och ibland en del tournering

    Och jag är DEFINITIVT både en gourmet och en gourmand. Så det så.

    Yrkesskadad? Kanske lite.......


    Jamen du är ju kock och kan dina saker. Då är det helt ok tycker jag!

    Men när snabbköttbulle-Britta helt plötsligt börja slänga sig med fisförnäma termer som aldrig funnits i hennes vokabulär tidigare, ja då irriterar jag mig! 
  • Melinoe

    Ser inget fel i att kalla saker visit rätta namn, vare sig man är professionell, hobby eller bara gör något för att man måste.

Svar på tråden Ååååh vad jag stör mig på pretto-uttalanden!