• forsyne

    Andra som utgår från Halmstad sjukhus?

    Hejsan!

    Jag kan inte riktigt fatta det, men det är äntligen snart dags att börja med IVF på riktigt! Så nu börjar också alla känslor komma upp mer till ytan.

    Jag undrade lite hur många det finns här från Halmstadtrakten? Jag vet inte om jag letar efter någon att träffa i verkligheten (just nu pendlar jag mellan att inte vilja prata med någon, och att vilja prata med alla ). Men jag tänkte att man iallafall delar det här med att, förutom all oro kring allt, dessutom har långt till huvudkliniken (vilket iofs gäller många, inte bara när man bor i mina trakter).

    Vi har en lokal vårdcentral, där vi lämnar blodprov; Halmstad sjukhus, där ultraljud görs; och Nordic IVF Center där äggplock och insättning sker. (Vi ska skicka blodproven själva till kliniken, vilket känns lite oroligt. Hehe)

  • Svar på tråden Andra som utgår från Halmstad sjukhus?
  • EmmaAE

    Hej! Är väldigt ny på allt som har med ofrivillig barnlöshet att göra ?? Men kan man göra vissa delar i sin hemkommun? Gör ni det privat eller via landstinget?

  • forsyne

    Vi gör allt via Landstinget, vilket är en anledning till att det tagit så lång tid, med remisser och allt. Allt görs på närmsta vårdinrättning med kapacitet, så att säga. Blodprov tar vi 10 minuter hemifrån, ultraljud är på närmsta kvinnoklinik/fertilitetsavdelning ungefär en halvtimme bort, och själva IVF:en är ca 1,5 timme bort. Mediciner har skrivits ut lite från olika håll.

    Jag tyckte det var jobbigt att ha kontakt med Halmstad och inte IVF-kliniken. Det var de som bestämde om man skulle få skickas vidare, men det var svårt att starta behandling innan man skickades till IVF-kliniken eftersom de bestämmer sånt.

  • EmmaAE

    Tack för infon! Är just väntetiderna inom landstinget jag är rädd för. Och vi har lika långt till Växjö (tillhör Kronoberg) som till Malmö gällande körtid. Tror vi har bestämt oss för att göra utredningen iaf privat i Malmö. Se om dom kan lista ut vad problemet ligger och sen får vi utgå från det. Är ni nöjda med Nordic IVF?

  • forsyne

    Jag svarar gärna om jag kan. Men jag är också rätt ny på det mesta. Vi gjorde utredningen privat eftersom vi inte varit skrivna på samma adress tillräckligt länge för Landstinget. Väntetiderna därefter har berott på att jag har behövt opereras. När vi väl fick remiss gick det fort. Att vi hamnade på Nordic IVF Center (Göteborg) var nog för att där var kortast kö. Ingen aning egentligen. Hittills är vi nöjda, men vi har bara haft ett första samtal och undersökning. Det kändes väldigt skönt att de verkade positiva till våra chanser och att de sa att de skulle ha mig under extra koll (utredningen visade endometrios som jag nu är opererad för).

  • EmmaAE

    Vad roligt att höra att dom verkar positiva! Lycka till med allt i fortsättningen!

    Vi ska inom dom närmaste veckorna kontakta någon av klinikerna och börja denna resan, är lite nervöst!

    Än en gång, lycka till!

  • totoo

    Hej! 


    Jag och min man utgår också ifrån Halmstad. Vi har gjort vår utredning, och remiss är skickad till Göteborg nu. Så vi väntar med spänning på svar. 

    Jag förstår hur du känner gällande att prata med någon om det. Jag gillar inte när folk frågar hur det går, för det känns ändå inte som att de förstår. 

    Det hade varit kul att följas åt :)

  • forsyne

    Hej [quote-nick]totoo[/quote-nick]!

    Vad kul att höra att det finns andra i närheten i ungefär samma steg av processen. För oss tog det nog bara ungefär en månad från remiss till första besöket.

    Jag håller med dig. Jag försöker prata med personer runtomkring mig - folk som jag brukar prata problem med - men just det här känns det inte som de förstår. Mycket tid går åt till att

    förklara alla steg jag måste gå igenom.

    Jag följs gärna åt. :D

  • totoo

    Okej, vad bra att det inte tar längre tid! Vår remiss skickades iväg under semestertid, så gissar på att vi får vänta lite till :/


    Hur långt har ni kommit? Har ni satt igång med behandling än?

  • forsyne

    Ja, själva remissen gick fort, men att få remissen tog ungefär 1,5 år av undersökningar, operationer och behandlingar.

    Jag har sprejat Synarela sen början av april och om allt ser bra ut är planen att börja med sprutor efter återbesöket som vi har 18/8.

Svar på tråden Andra som utgår från Halmstad sjukhus?