• Anonym (ts)

    Adoptera placerat barn?

    Kan man adoptera ett barn som är placerat enligt LVU?

  • Svar på tråden Adoptera placerat barn?
  • Anonym (kan man väl?)

    Det borde man väl kunna. Om föräldrarna vill det. Det är ju en förutsättning. Och att adoptivföräldarna är lämpliga.

  • Anonym (ts)
    Anonym (kan man väl?) skrev 2015-07-27 13:44:33 följande:

    Det borde man väl kunna. Om föräldrarna vill det. Det är ju en förutsättning. Och att adoptivföräldarna är lämpliga.


    Adoptivföräldern är en f.d styvförälder till barnet. Men tror du socialtjänsten godtar en adoption när barnet är placerat med LVU?

    Föräldern har enskild vårdnad och godkänner adoption, möjligen inte familjehemmet men dessa ska inte ha någon talan hoppas jag.
  • Anonym (kan man väl?)
    Anonym (ts) skrev 2015-07-27 13:52:07 följande:
    Adoptivföräldern är en f.d styvförälder till barnet. Men tror du socialtjänsten godtar en adoption när barnet är placerat med LVU?

    Föräldern har enskild vårdnad och godkänner adoption, möjligen inte familjehemmet men dessa ska inte ha någon talan hoppas jag.
    En förälder som har enskild vårdnad kan inte själv skriva på adoptionspapper. Den andre föräldern måste också skriva på. Här handlar det om adoption och inte nåt enkelt som ansökan om pass etc.

    Varför tar inte f d styvföräldern reda på detta hos familjerätten?
  • Anonym (Ovanligt)

    Inhemska adoptioner är extremt ovanligt och då är det oftast närståendeadoption det handlar om. Att adoptera ett LVU-omhändertaget barn tror jag faktiskt aldrig sker. Men soc. vet-fråga dom!

  • Anonym (ts)
    Anonym (kan man väl?) skrev 2015-07-27 13:54:55 följande:
    En förälder som har enskild vårdnad kan inte själv skriva på adoptionspapper. Den andre föräldern måste också skriva på. Här handlar det om adoption och inte nåt enkelt som ansökan om pass etc.

    Varför tar inte f d styvföräldern reda på detta hos familjerätten?
    Den andra föräldern har inget att invända. Detta var bara en tanke jag kom att tänka på nu. Har inte pratat med någon om detta men tycker så synd om det stackars barnet.   
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ovanligt) skrev 2015-07-27 14:04:51 följande:

    Inhemska adoptioner är extremt ovanligt och då är det oftast närståendeadoption det handlar om. Att adoptera ett LVU-omhändertaget barn tror jag faktiskt aldrig sker. Men soc. vet-fråga dom!


    Men det skulle ju i så fall vara en närståendeadoption.
  • Anonym (Ovanligt)
    Anonym (ts) skrev 2015-07-27 14:22:28 följande:
    Men det skulle ju i så fall vara en närståendeadoption.
    F.d styvförälder räknas inte som närstående. Det ska vara make/maka till föräldern så vitt jag vet.  Men fråga,vi vet ju inte detaljer hur lagar m.m ser ut.
  • Anonym (Varför?)

    Varför vill man adoptera detta barn? Har hen det dåligt i familjen hen bor hos? Hur gammalt är barnet? Har hen bott där länge? Ett barn som vuxit upp i en familj ska ju inte behöva flytta hur som helst, men det kanske rör sig om en tillfällig eller misslyckad placering?

  • Anonym (ts)
    Anonym (Varför?) skrev 2015-07-27 16:14:19 följande:

    Varför vill man adoptera detta barn? Har hen det dåligt i familjen hen bor hos? Hur gammalt är barnet? Har hen bott där länge? Ett barn som vuxit upp i en familj ska ju inte behöva flytta hur som helst, men det kanske rör sig om en tillfällig eller misslyckad placering?


    För att styvföräldern älskar detta barn som sitt eget. Barnet är tonåring och har bott där ca 8 månader. Barnet mår jättedåligt i det där hemmet och har stor hemlängtan.
  • Anonym (.)
    Anonym (ts) skrev 2015-07-27 16:38:58 följande:
    För att styvföräldern älskar detta barn som sitt eget. Barnet är tonåring och har bott där ca 8 månader. Barnet mår jättedåligt i det där hemmet och har stor hemlängtan.

    Då kanske första (och eventuellt enda) steget kan vara att erbjuda sig att bli familjehem för barnet.
  • Anonym (ts)
    Anonym (.) skrev 2015-07-27 16:45:34 följande:

    Då kanske första (och eventuellt enda) steget kan vara att erbjuda sig att bli familjehem för barnet.


    Fast soc anser att barnet har det bra och vill inte flytta barnet så det kommer inte gå tyvärr.

    Barnet ska dessutom hem till sin förälder så småningom, men sånt kan ta tid.
  • Anonym (yber)

    Skaffa er en bra familjerättsjurist (som är inriktad på adoptioner) och lämna sedan in en ansökan om adoption vid tingsrätten. Det är de som prövar och beslutar i frågan, inte socialtjänsten.

    Kollade lite snabbt på vad lagen säger och tror inte alls att det är omöjligt för er att adoptera. Men det kan nog lätt gå fel. Så för att få till allting rätt bör ni nog anlita en expert som hjälper er.

Svar på tråden Adoptera placerat barn?