• Anonym (Undrar)

    När partnern har varma känslor för en annan

    Jag ser en hel del tecken på att min särbo har varma känslor för en annan. Hans hobby gör att han då och då träffar på henne och ofta så pratar han då väldigt mycket om henne, vad hon sa, vad hon gjorde. Lite föör mycket. Men ändå  oskyldigt.

    Jag är helt säker på att han inte är/har varit otrogen med henne. Jag är också ganska säker på att han (ännu) inte är förälskad. Det handlar nog mer om att han beundrar henne och känner förmodligen någon slags varma känslor för henne. Jag har för några månader sedan frågat honom och han nekar till att han är förtjust i henne.

    Men, som sagt, jag tror ändå att han är det.

    Jag är lite kluven. Jag är tillräckligt livserfaren för att veta och ha erfarenhet av att man ibland klickar med vissa människor och att man kan ha varma känslor utan att det går över gränsen och utan att det inkräktar på parrelationen. Men det känns ändå. Som små stick av smärta när han verkar så uppfylld av henne.

    Ni som har liknande erfarenheter, hur har ni hanterat det?

  • Svar på tråden När partnern har varma känslor för en annan
  • Anonym (Hanna)

    Sitter nästan i samma position som dig TS. Min pojkvän verkar lite för förtjust i min kompis, inte på det sättet att han skulle vara otrogen mot mig med henne men ändå på ett sätt som stör mig.

    Han blir imponerad av henne, hennes utstrålning, saker hon gör/säger m.m 

    Har också pratat med honom om detta där han förnekade det helt. Och egentligen vet jag att det inte är någon fara, men jag vill att han ska beundras av MIG på samma sätt som han beundras av henne :p

  • Anonym (Hanna)

    Glömde att säga att jag hanterar det genom att ignorera helt enkelt och försöker låta bli att tänka på det. Men skulle det inte gå över efter ett tag så skulle jag ta ett till snack med gubben min :p

  • Anonym (-)
    Anonym (Hanna) skrev 2015-07-27 16:25:39 följande:

    Sitter nästan i samma position som dig TS. Min pojkvän verkar lite för förtjust i min kompis, inte på det sättet att han skulle vara otrogen mot mig med henne men ändå på ett sätt som stör mig.

    Han blir imponerad av henne, hennes utstrålning, saker hon gör/säger m.m 

    Har också pratat med honom om detta där han förnekade det helt. Och egentligen vet jag att det inte är någon fara, men jag vill att han ska beundras av MIG på samma sätt som han beundras av henne :p


    Fast det är ju inte HANS fel att DU INTE kan säga och göra saker, som imponerar lika mycket på honom, som vad den andra tjejen gör.
  • Anonym (Undrar)

    Ja, ignorera är nog en bra metod. Dumt att förstora upp något som inte egentligen är något.

    Själv har jag ju haft varma känslor för ett par andra genom årens lopp, helt oskyldigt, ingen har vetat om det utom jag. Så jag vet ju att det inte behöver vara någon katastrof för relationen eller kärleken.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (-) skrev 2015-07-27 16:32:14 följande:
    Fast det är ju inte HANS fel att DU INTE kan säga och göra saker, som imponerar lika mycket på honom, som vad den andra tjejen gör.
    Och vars exakt sa jag att det var hans fel? ser det inte direkt som mitt fel heller, folk imponeras olika helt enkelt. Det behöver inte vara någons fel. Eller fel överhuvudtaget, utan jag önskade helt enkelt att han kunde beundras av mig på samma sätt utan att jag behöver göra "något speciellt".

    Ber dock om ursäkt om du tycker att jag formulerade mig klumpigt :)
  • Anonym (Talande man)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-07-27 16:33:45 följande:

    Ja, ignorera är nog en bra metod. Dumt att förstora upp något som inte egentligen är något.

    Själv har jag ju haft varma känslor för ett par andra genom årens lopp, helt oskyldigt, ingen har vetat om det utom jag. Så jag vet ju att det inte behöver vara någon katastrof för relationen eller kärleken.


    Som du redan är inne på, ignorera det bara. Har själv fått lyssna på när min partner var väldigt för intresserad av någon annan. Men jag valde att ignorera det och idag är det knappast något som stör mig.
  • Pentra

    TS, bara för att din partner ev. verkar ha varma känslor för ytterligare en tjej så kan han mycket väl ha kvar alla positiva och djupa känslor för dig. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Fililuran

    Du behöver nog inte vara orolig, men jag hade också blivit irriterad. Tycker alltid det känns bättre när man fått träffa dessa "intressanta tjejkompisar", för dessa tjejer har bara varit just tjejkompisar. Ni kommer inte umgås med henne gemensamt eller?

  • Anonym (Undrar)
    Pentra skrev 2015-07-27 18:10:28 följande:

    TS, bara för att din partner ev. verkar ha varma känslor för ytterligare en tjej så kan han mycket väl ha kvar alla positiva och djupa känslor för dig. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Jo, det vet jag. Och på sätt och vis unnar jag honom varma känslor för en annan.

    Men om det utvecklas till en förälskelse så är det en annan sak. Man kan bara vara förälskad i en person åt gången och då är ju i princip hela ens väsen upptagen med föremålet för ens ömma känslor. Det skulle inte vara så kul om det utvecklades till det. Då påverkar det ju vår relation negativt.
  • Anonym (Undrar)
    Fililuran skrev 2015-07-27 21:02:59 följande:

    Du behöver nog inte vara orolig, men jag hade också blivit irriterad. Tycker alltid det känns bättre när man fått träffa dessa "intressanta tjejkompisar", för dessa tjejer har bara varit just tjejkompisar. Ni kommer inte umgås med henne gemensamt eller?


    Nej, det tror jag inte. Jag delar inte hans hobbyintresse och de umgås inte annars. Men det hade varit bra att se dem "tillsammans" och få en känsla för vibbarna.
  • Fililuran
    Anonym (Undrar) skrev 2015-07-27 21:53:48 följande:
    Nej, det tror jag inte. Jag delar inte hans hobbyintresse och de umgås inte annars. Men det hade varit bra att se dem "tillsammans" och få en känsla för vibbarna.
    Vet du hur hon ser ut? Om han har en bild på henne kanske det lindrar bara att få se att hon inte är hans typ. I nuläget har han ju absolut inte gjort något fel, men annars tycker jag att du kan ge någon liten gliring nästa gång han pratar om henne, bara lite skämtsamt harmlöst Glad
  • Anonym (Undrar)
    Fililuran skrev 2015-07-27 23:10:22 följande:
    Vet du hur hon ser ut? Om han har en bild på henne kanske det lindrar bara att få se att hon inte är hans typ. I nuläget har han ju absolut inte gjort något fel, men annars tycker jag att du kan ge någon liten gliring nästa gång han pratar om henne, bara lite skämtsamt harmlöst Glad
    Jo, jag vet hur hon ser ut. Hon är nog egentligen hans typ. Det är jag som inte är det... Drömmer

    Jag vet att han kommer att träffa på henne om ett par veckor igen. Om han då pratar sådär mycket om henne dagarna efter så kanske jag ska säga något litet skämtsamt, bara för att göra honom uppmärksam på att jag märker..
  • Anonym (man borde lita på magkänslan)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-07-27 16:19:20 följande:

    Jag ser en hel del tecken på att min särbo har varma känslor för en annan. Hans hobby gör att han då och då träffar på henne och ofta så pratar han då väldigt mycket om henne, vad hon sa, vad hon gjorde. Lite föör mycket. Men ändå  oskyldigt.

    Jag är helt säker på att han inte är/har varit otrogen med henne. Jag är också ganska säker på att han (ännu) inte är förälskad. Det handlar nog mer om att han beundrar henne och känner förmodligen någon slags varma känslor för henne. Jag har för några månader sedan frågat honom och han nekar till att han är förtjust i henne.

    Men, som sagt, jag tror ändå att han är det.

    Jag är lite kluven. Jag är tillräckligt livserfaren för att veta och ha erfarenhet av att man ibland klickar med vissa människor och att man kan ha varma känslor utan att det går över gränsen och utan att det inkräktar på parrelationen. Men det känns ändå. Som små stick av smärta när han verkar så uppfylld av henne.

    Ni som har liknande erfarenheter, hur har ni hanterat det?


    Har inte hanterat det, fick dyrt erfara det istället och det 2 ggr i rad. 
    Så tyvärr är jag jävig och samtidigt skiter jag i kärleken och släpper aldrig in en kvinna mer i mitt liv. kommer inte att hända.
  • Anonym (laila)

    Jag har varma känslor för en kollega på jobbet. Jag gillar honom jättemycket och vi klickar på nästan alla plan och jag tror att det är ömsesidigt. Har funderat en del faktiskt på hur det ser ut, utåt, och ifall min sambo oroar sig.

    Men saken är den att jag inte är det minsta attraherad sexuellt av denna man. Alltså, tanken på att t ex kyssa honom (ja, jag har tänkt tanken) är faktiskt direkt motbjudande. Det finns ingen annan jag vill ha sex med än min sambo.

    Man kan ju inte hjälpa att en vänskapsrelation också kan ha drag av förälskelse. Det behöver inte vara sexuellt. Och för mig måste det vara sexuellt om det ska vara tal om något mer än vänskap. Kanske är det samma sak för ts man?

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (laila) skrev 2015-07-28 00:14:46 följande:

    Jag har varma känslor för en kollega på jobbet. Jag gillar honom jättemycket och vi klickar på nästan alla plan och jag tror att det är ömsesidigt. Har funderat en del faktiskt på hur det ser ut, utåt, och ifall min sambo oroar sig.

    Men saken är den att jag inte är det minsta attraherad sexuellt av denna man. Alltså, tanken på att t ex kyssa honom (ja, jag har tänkt tanken) är faktiskt direkt motbjudande. Det finns ingen annan jag vill ha sex med än min sambo.

    Man kan ju inte hjälpa att en vänskapsrelation också kan ha drag av förälskelse. Det behöver inte vara sexuellt. Och för mig måste det vara sexuellt om det ska vara tal om något mer än vänskap. Kanske är det samma sak för ts man?


    Ja, så kan det absolut vara. Och det är ju helt ok. Men det kan ju även komma till en punkt när även en sådan vänskapsrelation tar över lite för mycket och man ägnar mer energi och tanke åt den "andra" än sin partner. Var går gränsen? När blir det för mycket?
  • Påven Johanna

    Jag tycker att gliringar, pikar och skämtsamma kommentarer är helt fel väg att gå. Jag hade utan anklagelser och på ungefär samma sätt som ts beskriver både sina känslor och sin förståelse för vad det är som pågår tagit upp saken på ett seriöst sätt. Det är ju en seriös sak som förtjänar att bli seriöst behandlad. 

  • Anonym (Undrar)
    Påven Johanna skrev 2015-07-28 09:58:32 följande:

    Jag tycker att gliringar, pikar och skämtsamma kommentarer är helt fel väg att gå. Jag hade utan anklagelser och på ungefär samma sätt som ts beskriver både sina känslor och sin förståelse för vad det är som pågår tagit upp saken på ett seriöst sätt. Det är ju en seriös sak som förtjänar att bli seriöst behandlad. 


    Det är nog det jag egentligen vill. Prata med honom om det, inte anklaga, han har inte gjort något fel. Men jag skulle vilja förstå vad han känner för henne och önskar att han vill vara ärlig mot mig. Jag märker ju att det är något.
  • Påven Johanna
    Anonym (Undrar) skrev 2015-07-28 10:25:36 följande:
    Det är nog det jag egentligen vill. Prata med honom om det, inte anklaga, han har inte gjort något fel. Men jag skulle vilja förstå vad han känner för henne och önskar att han vill vara ärlig mot mig. Jag märker ju att det är något.
    Det skulle jag säga till honom om jag var du. I mitt tycke är det helt rimligt att vilja tala om saken och få en uppfattning om vad hans beundran för henne står för och också att du själv får ventilera dina tankar kring detta. 
  • Anonym (laila)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-07-28 09:37:15 följande:
    Ja, så kan det absolut vara. Och det är ju helt ok. Men det kan ju även komma till en punkt när även en sådan vänskapsrelation tar över lite för mycket och man ägnar mer energi och tanke åt den "andra" än sin partner. Var går gränsen? När blir det för mycket?
    Du bestämmer själv när du tycker att det blir för mycket för att du ska tåla det, däremot har du inte rätt att försöka begränsa din partner. Så länge han ägnar mer tid och energi åt dig borde det vara okej tycker jag. Jag tänker att det ändå är positivt att han pratar med dig om henne, vad hon säger och gör och så, det betyder väl (förhoppningsvis) att han inte smusslar med någonting. Ifall han försökte "spela ner" hennes roll skulle det vara mer suspekt, det betydde ju att han själv tyckte att det var någonting med deras relation eller hans känslor som inte skulle vara riktigt okej för dig.
Svar på tråden När partnern har varma känslor för en annan