• Linae86

    Åkpåse eller inte i vagnen?

    Vi får barn i mitten på oktober och jag funderar lite på hur jag ska bädda i vagnen. Hade tänkt köra på fårskinn, fleeceoverall på bebis och filt/filtar, men läste sedan någon som tänkte köra fårskinn, fleeceoverall och åkpåse. Hittade en åkpåse på Lindex för 299kr vilket jag tyckte var ett bra pris, men är det nödvändigt om man har fleeceoverall? Någon som vet om Lindex åkpåse är något att ha? Som jag hört från många blir det ganska varmt i vagnen med fleeceoverall, fårskinn och filt om man drar över "locket" på liggdelen. Första barnet för mig så jag kliar mig i huvudet otaliga gånger över vad man ska köpa ;)

  • Svar på tråden Åkpåse eller inte i vagnen?
  • viseversa

    Jag hade helt klart kört på åkpåse och en tjockare tröja på barnet vantar mössa och sockor. Sen kan du ha med dig en filt att lägga över om barnet känns kall. Att klä för mycket är också farligt och jag ser ofta små överklädda överhettade bebisar varje höst/vinter/vår. Kom ihåg att ALLTID knäppa upp åkpåsen ta av mössa vantar och önödigfa kläder om du går in på cafe eller köpcentrum. 

    I vagnen är det även lä vilket man får tänka på. Det blir kallare om man är uppe i blåsten(sov den som kör vagnen är) så man behöver inte klä på barnet lika mycket kläder man har själv. 

  • Trippelmamma76

    Vi har alltid haft en enklare åkpåse höst-vinter-vår till våra barn. Samt fleeceoverall vintertid i alla fall.beror ju så mycket på väderlek men känn på barnet innanför kläderna i nacke/rygg. Är det för varmt blir barnet varmt och svettigt och det är inte bra. Inte heller att bli kall förstås. Tänk också på att inte gå in i affärer etc utan att knäppa upp eller ta av det som behövs. Nu ska man ju helst undvika affärer, och ställen med folk när man har barn under 6 mån, särskilt i RS-säsong. Vårt barn som föddes i oktober fick inte följa med till mataffär eller shoppingcentra före 6 månaders ålder. Han har heller i stort sett aldrig varit sjuk och vi har sluppit förkylningsastma mm som så många små vi känner har.

  • Linae86

    Som jag förstått det är denna åkpåse som jag tittat på inte så tjock så då kanske det kan funka med fårskinn, fleecetröja/fleeceoverall beroende på hur kallt det är och åkpåsen? :) Sen kan man ju knäppa upp åkpåsen eller ta av locket om det känns för varmt.

Svar på tråden Åkpåse eller inte i vagnen?