• Äldre 28 Jul 13:53
    13972 visningar
    37 svar
    37
    13972

    Hylla en kvinna och vinn biobiljetter från Scanbox till Kvinnan i guld med Helen Mirren!

    Finns  det en kvinna i din närhet som betyder eller har betytt något alldeles extra för dig? En ovärderlig väninna, mamma, syster, mormor eller farmor, kollega eller kanske någon du egentligen inte känner men som finns där i din vardag på något sätt eller som har fått betyda något alldeles extra vid ett speciellt tillfälle?

    Berätta för oss om vem du vill hylla och varför i tråden. Ge oss även en kort motivering varför du vill vinna. Har du turen att vara omgiven av flera fantastiska kvinnor så går det naturligtvis bra att hylla dem alla. Skriv då ett inlägg per kvinna.

    Då är du med och tävlar om biobiljetter till filmen Kvinnan i guld.  

    En verklighetsbaserad historia om en anmärkningsvärd kvinna, Maria Altman, som 50 år efter att ha tvingats fly från Wien bestämmer sig för att ta upp kampen om upprättelse mot den österrikiska staten och återkräva ett flertal värdefulla konstverk som beslagtogs av nazisterna under andra världskriget, bl a Gustav Klimts världsberömda porträtt av hennes moster, Kvinnan i guld Maria Altman spelas av Helen Mirren och som hennes juridiska ombud ser vi Ryan Reynolds. Ett gripande levnadsöde berättat med stor värme.
    Filmen har premiär den 31 juli.

    Läs mer om filmen och se trailer här

    1:a pris 6 st. biobiljetter
    2-3:e pris 2 st. biobiljetter

    Tävlingen startar den 29/7 och avslutas vid midnatt 2/8
    Vinnare utses av en jury från Familjeliv.



    Filmen visas i följande städer:


    Stockholm, Malmö, Göteborg, Uppsala, Umeå, Lund, Örebro, Linköping, Karlstad, Helsingborg, Västerås, Norrköping, Gävle, Sundsvall, Jönköping, Luleå, Växjö, Karlskrona, Kungsbacka, Skövde, Uddevalla, Östersund, Båstad, Trollhättan

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}

    Tråden öppnas den 29/7




  • Svar på tråden Hylla en kvinna och vinn biobiljetter från Scanbox till Kvinnan i guld med Helen Mirren!
  • Cle0pa­tra
    Äldre 29 Jul 08:50
    #1
    +1

    Jag vill hylla en kvinna, Susanne heter hon. Jag växte upp i en familj med hedersproblem, i en familj där psykiska attacker var dagligt, där misshandel var vanlig. Tills en dag då jag tog steget och gick därifrån, det stora steget jag aldrig trodde jag kunde ta. Väl ute i samhället för en tjej som har vant sig vid att vara beroende av sin familj känner man sig väldigt ensam. Det var då jag träffade denna underbara kvinna. Hon jobbate på kvinnojouren jag bodde på och gjorde mer än sitt jobb för att ta mig in i det Svenska samhället som min familj lärt mig att undvika. Hon lärde mig att acceptera, hon lärde mig att säga ifrån, hon uppfostrade mig och bäst av allt.. Hon frågade hur jag mådde och menade vad hon frågade. Hon frågade inte "hur mår du" bara för att det var vanligt att göra det. Hon tog mig in i sin familj. Kallade mig för sin dotter, gav mig kärleken av en mor. Hennes dotter åhh så fin, hon tog in mig i sitt hjärta och där har jag varit sedan 2008.
    Jag hoppas verkligen att den här kvinnan får chansen och uppleva någonting fint tillsammans med sin dotter och sina vänner.
    Tack!

  • Äldre 29 Jul 09:08
    #2

    Fantastiska kvinnor! Visst finns dom, överallt.
    Jag har förmånen att ha flera av dom i min bekantskapskrets. Störst av dom alla är min 92-åriga mamma.

    Mamma Karin har fött 6 barn och hon har varit med mig sen jag föddes. Med hjälp, råd och att bara finnas vid min sida.

    Hon har alltid på bästa sätt ställt upp trots att hon haft mycket själv. Min pappa dog när jag var 9 år och mamma fick ensam ta hand om hus och alla barnen. Hon har alltid sagt att hon inte vill vara själv så vi barn har försökt att ta med henne på olika saker så ofta vi har kunnat. Hon bara älskar det!

    Tänk säger hon, att gå upp ur sängen och sätta sig och äta frukost själv. Det är inte ett sånt liv jag ville ha...

    Hinner man inte ringa på några dagar så känner man sig skyldig till att försumma henne. Man vill så gärna ge tillbaka för allt gott man fick själv när man behövde det. Jag är så oerhört stolt över min mamma som fortfarande trots en del krämpor, klarar av att bo själv, laga mat och ta hand om sig.

    Den dagen när hon inte finns mer vill jag inte tänka på.

  • Äldre 29 Jul 10:34
    #4

    Jag vill "nominera" min dotter rebecca för att hon trots diskbråck och ichias som är nästintill förlamande för henne , är så positiv och glad iaf :)

  • Äldre 30 Jul 01:05
    #4

    Skulle vilja börja med att hylla en medlem på familjeliv. Kimpossible. Hon har funnits där för mig även om jag har varit frånvarande och inte orkat skriva tillbaka alltid och vi har aldrig träffats IRL men det är absolut något jag önskar en dag. Den där kvinnan är inte bara någon jag delar åsikter med utan är också jäkligt klok och stark och har visat sig vara en riktig vän. Med vissa är det väl så, de är nära, man känner det. Hur ofta man träffas eller pratar eller skriver till varandra spelar mindre roll. Man vet att den där personen finns där när det krisar. Jag är superimpad av henne och väldigt tacksam och hon vet varför.

    Annars vill jag gärna hylla mina systrar som nu båda är här på besök. Jag var sladdisen så när jag var liten hade vi inte mycket gemensamt och jag hatade det faktiskt, att vara sladdis. Nu har vi alla växt upp och det är galet hur lika vi är till personligheten och det är alltid en sorg att vi träffas så sällan. Numera skrattar vi, njuter och gråter tillsammans. Den äldsta av oss har precis friskförklarats från bröstcancer och hon inspirerar mig på alla sätt möjliga, hon njuter till fullo av livet idag och ser allt som jag bara går förbi. Min andra syster har ungar i samma ålder som jag har och är väl en lika "dålig" mamma som jag, det tröstar:) Vi har kul tillsammans dessutom och hon har alltid varit den som uppmuntrat mig att gå min egen väg och levde/lever livet själv. Ingen av oss skulle fixa att bara vara mamma då vi är alldeles för rastlösa för det.
    Idag är ålder bara en siffra.

    Den viktigaste kvinnan i mitt liv är min bästa vän. Jag älskar henne djupt. Det finns inget hon inte sett eller vet om mig. Det finns inget jag inte kan säga. Vi har känt varandra i 20 år nu och vi har gått igenom så mycket tillsammans och även om vi tar olika vägar i livet förändras aldrig våra känslor för varandra.
    Hon var 14 år och rätt mobbad för att hon hade för stora skor. Jag var rätt hipp men var trött på alla de där coola i skolan och tog kontakt med henne en dag och där föddes en vänskap. Jag hjälpte henne med kläder och skor i rätt storlek (då hennes föräldrar tyvärr inte prioriterade det utan istället en storfamilj) och hon gav mig riktig vänskap och inte något som var beroende av vilka kläder jag bar. Vi hade världens roligaste ungdom tillsammans och hade både samma önskan om att komma bort från "hålan". När vi var 18 år hade vi jobbat ihop tillräckligt med pengar för att ta oss till Asien och stannade i sju månader och åkte sedan till Australien ett par månader, jag har barn nu men mitt liv hade en mening innan och det där är något av det. Jag levde varje dag. Min kropp älskade värmen. Jag har aldrig haft så roligt. Vi fortsatte resa och såg världen i ett par år efter det, jag träffade sedan min nuvarande sambo och mina barns far där någonstans och där började vi ta olika vägar. Det handlade om att jag ville stanna och hon ville resa vidare, hon älskade/älskar honom och såg vad jag såg och reste vidare själv. Jag var inte redo för något seriöst men blir man galet kär, vad gör man?
    Idag är vi alla tillbaka i Sverige sedan några år tillbaka och jag och hon träffas varannan månad ett dygn eller en helg då det är bara vi, ibland tillsammans med våra sambos. Pratar i telefon varje dag.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 30 Jul 08:51
    #5

    Jag vill hylla min härliga dotter som i dag är 21 år och har landat så bra i livet trotts sina diagnoser som kunde göra livet så svårt för henne, hon har ADHD, Aspberger och Tourettes.

    Dottern har alltid jobbat hårt för att hitta vägar att fungera i samhället trotts sina diagnoser, hon ville själv som nioåring börja spela teater pga att hon hade läst att det var ett bra sätt för barn med Asperger att lära sig de socialakoderna.
    Det hjälpte henne massor och hon kom ofta hem och bad mig förklara varför vissa saker hon gjorde uppfattades som så annorlunda.

    När hon var 16 år så var vi på LLS och pratade, efter som hon har en AS diagnos hade hon rätt att bli inskriven där.
    Under mötet sitter personen vi träffade där och berättar för henne att när hon fyller 18 år så är de skyldiga att fixa lägenhet åt henne och dessutom så hade hon rätt till bidrag i från försäkringskassan på 8000 kr så hon skulle klara sig att bo själv....hon var så arg när vi gick där i från och sa "tror hon att jag inte kommer att kunna jobba och göra rätt för mig, jag ska visa henne att jag kommer att klara mig bättre än vad hon gör till och med".

    Just det gjorde mig stolt som bara den, tänk om hon hade tänkt att det var ju bra då behöver hon aldrig anstränga sig och jobba hon fikc ju allt serverat ändå, som tur är var hon mer driven är så...

    Hon är intelligent som få, tog studenten ett år tidigare än vad alla andra gjorde tex.


    När hon var 18 och tagit studenten så ville hon ha något att göra innan hon började plugga vidare, jobba på restaurang tyckte hon verkade vara kul så hon gick helt enkelt in på den bästa i stan och frågade om jobb, gissa om vi blev förvånade när hon fick det.
    Vi fick sedan reda på att de hade blivit impad över hur självsäker hon kändes och hur framåt hon var...när man har AS brukar man ha stora problem med såna saker så gissa om jag blev stolt

    I dag så har de betalat en bartenderutbildning och en croupier utbildning till henne och i sommar jobbar hon på Gotland och drar troligtvis till Åre till vintern.

    Så ja jag är så stolt och vill gärna hylla denna fantastiska lilla kvinna <3

  • Äldre 30 Jul 10:03
    #6

    Vilka kriterier bedöms bidragen efter?

  • Äldre 30 Jul 10:41
    #7

    Tack för alla bidrag! Solig
    Fortsätt och hylla kvinnor som betytt mycket för dig!
    Tävlingen pågår t.om söndag

  • Äldre 30 Jul 10:42
    #8
    puss skrev 2015-07-30 10:03:11 följande:
    Vilka kriterier bedöms bidragen efter?
    Juryn utgår ifrån att de här momenten finns med Berätta för oss om vem du vill hylla och varför i tråden. Ge oss även en kort motivering varför du vill vinna
  • Äldre 30 Jul 11:21
    #9
    Forumvärd skrev 2015-07-30 10:42:46 följande:
    Juryn utgår ifrån att de här momenten finns med smile1.gifBerätta för oss om vem du vill hylla och varför i tråden. Ge oss även en kort motivering varför du vill vinna
    Ja, och efter vilka kriterier bedöms dessa sedan? Eller blir det lotteri? Om femtio personer skriver inlägg, efter vilka kriterier tar ni ut vinnaren?
  • Äldre 30 Jul 11:29
    #10
    puss skrev 2015-07-30 11:21:29 följande:
    Ja, och efter vilka kriterier bedöms dessa sedan? Eller blir det lotteri? Om femtio personer skriver inlägg, efter vilka kriterier tar ni ut vinnaren?
    Det är juryn som avgör vilket bidrag de väljer. Det som ska finnas med i tävlingsbidraget är följande:
    Berätta för oss om vem du vill hylla och varför i tråden. Ge oss även en kort motivering varför du vill vinna

    Juryn meddelar sitt beslut i början av nästa vecka

    Nu återlämnar jag tråden till dem som vill tävla har du fler frågor går det bra att inboxa mig
    Lägg gärna in ett bidrag du också Puss! {#emotions_dlg.flower}


Svar på tråden Hylla en kvinna och vinn biobiljetter från Scanbox till Kvinnan i guld med Helen Mirren!