• nattfjäril89

    Tips för viktnedgång

    Tänkte att vi kunde samla alla tips för viktnedgång i en tråd. Inte kommentarer som ut och rör på dig utan träningstips och framförallt dela med sig av nyttiga recept. Jag vet att det finns många liknande trådar men vill gärna ha bra och goda recept som hjälper en gå ner i vikt =)

  • Svar på tråden Tips för viktnedgång
  • Aniiee

    Helt ärligt måste du nog först bestämma dig för vad som är nyttigt för dig, vad du vill äta, hur du vill ha det. För om du ber om nyttiga recept så kan du få en som ger dig ett LCHF-recept och säger att det är jättenyttigt, en som ger dig ett GI-recept och säger att det är jättenyttigt, och en som ger dig ett pastarecept och säger att det är jättenyttigt. ingen av de kommer ha fel.

    Inget recept kommer "hjälpa dig att gå ned i vikt", du kan gå ned i vikt på pizza, hamburgare och chokladpudding, det handlar om mängd och tillfälle. 

    Men om det känns som ett alternativ för dig så kan jag ställa upp med en 18 dagars GI/5:2 Kickstart, lunch och middag med recept.


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • tusshh
    Aniiee skrev 2015-07-28 15:53:00 följande:

    Helt ärligt måste du nog först bestämma dig för vad som är nyttigt för dig, vad du vill äta, hur du vill ha det. För om du ber om nyttiga recept så kan du få en som ger dig ett LCHF-recept och säger att det är jättenyttigt, en som ger dig ett GI-recept och säger att det är jättenyttigt, och en som ger dig ett pastarecept och säger att det är jättenyttigt. ingen av de kommer ha fel.

    Inget recept kommer "hjälpa dig att gå ned i vikt", du kan gå ned i vikt på pizza, hamburgare och chokladpudding, det handlar om mängd och tillfälle. 

    Men om det känns som ett alternativ för dig så kan jag ställa upp med en 18 dagars GI/5:2 Kickstart, lunch och middag med recept.


    Jag tar gärna den kickstarten! :D Behöver all hjälp jag kan få...
  • nattfjäril89

    Ja givetvis är det så, du har rätt =) Tänker både GI och Lchf. Tänker dra ner på socker, alkohol och bröd/pasta. Jag har hyfsad koll då jag läst kostvetenskap och liknande men tycker speciellt frukost, kvällsmat, mellanmål och sådant är svårt. Tröttnar så snabbt på frukostar t.ex, tycker de känns tråkiga. 

  • Aniiee
    tusshh skrev 2015-07-28 15:58:48 följande:
    Jag tar gärna den kickstarten! :D Behöver all hjälp jag kan få...
    nattfjäril89 skrev 2015-07-28 16:00:16 följande:

    Kickstart låter fantastiskt =)


    Jag delar den gärna! Jag skriver tre dagar i varje inlägg så det inte blir för långt mellan postningarna och blir utloggad ..... ska bara byta hårddisk.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • tusshh
    Aniiee skrev 2015-07-28 16:09:09 följande:

    Jag delar den gärna! Jag skriver tre dagar i varje inlägg så det inte blir för långt mellan postningarna och blir utloggad ..... ska bara byta hårddisk.


    Du får gärna PMa också om du orkar göra dig besväret.
  • Aniiee

    Frukostförslag hela perioden: 2-3 ägg, stekta, kokta eller som omelett. Gör olika röror/stuvningar att alternera med.

    Lunch dag 1:
    Stekt kotlett med rostade grönsaker
    4 portioner

    4 kotletter av valfritt slag, ca 2 hg vardera
    1 zucchini
    1 paprika
    2 rödlökar
    1 knippe sparris
    1 fänkål
    1 citron eller 1 lime

    Skiva grönsakerna (utom sparrisen) och lägg i en ugnssäker form, ringla över olivolja, salta och peppra. Stek i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter.

    Stek kotletterna i smör eller rapsolja under tiden grönsakerna är i ugnen. Blir de klara före grönsakerna så lägg de på ett fat och lägg över aluminiumfolie

    Pressa citron/limesaft över grönsakerna.

    Servera med gräddfil eller creme friche

    Middag dag 1: 
    Stekt eller rökt makrill eller lax med spenatröra
    4 pers

    8 hg rökt eller färsk makrill eller lax
    ca 5 hg bladsenat
    1 röd lök
    2 schalottenlökar
    1 dl grädde
    1 citron

    Om fisken är färsk, stek den i smör. Om den är rökt, kolla så den är ordentligt urbenad.

    Hacka löken. Svetta av den i en stekpanna. Lägg på spenaten (om du köpt fryst spenat, tina den först och krama ur så mycket vätska du kan). Häll på grädden och låt koka in, ca 10 minuter. Salta och peppra.

    Servera med en citronklyfta, och om du vill, en klick sås gjord på gräddfil, röd rom, majonäs och hackad dill.

    Äh, får bli en dag per post....


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee

    Dag 2: 5:2dag. Ät soppa, det är mättande och kalorisnålt.


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee

    Dag 3

    Lunch
    1 port.


    Ägg och tonfiskröra med avokado
    Funkar även som frukost
    2 ägg
    1 burk tonfisk
    2 msk majonnäs
    1 avokado

    Koka 2-3 ägg löst.
    Blanda äggen med en burk tonfisk och majonnäs salt och
    peppar.
    Lägg röran på avokadohalvor och servera.

    Middag
    4 port.
    Nötfärsbiffar med fetaost, oliver och fransk
    senap
     
    5 hg nötfärs
    1 lök
    2 vitlöksklyftor
    10 oliver
    2 hg fetaost
    1 msk frans senap
    5 torkade tomater i olja
    1 ägg
    Keso och sallad
    Hacka och bryn löken och vitlöken i snabbt. Blanda löken i färsen och smula ner
    fetaosten, skurna oliver, klippta torkade
    tomater och ägget.
    Rör runt färsblandningen till jämn smet.
    Stek i rapsolja eller smör på bägge sidor.
    Salta och peppra efter smak och servera med grönsallad och keso.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee

    Dag 4: 5:2dag.


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee

    Dag 5

    Lunch


    Kallrökt lax på spenatbädd
    1 person
    ½ paket kallrökt lax
    3 dl bladspenat
    ¼ rödlök
    2 tsk grädde
    Fräs finhackad rödlök i en panna och lägg i spenaten.
    Häll i en skvätt grädde och låt koka in i ca 10 minuter.
    Servera med skivor av lax.
    Toppa med nymalen svartpeppar och citron.

    Middag
    Kycklingfilé med gorgonzola och valnötter
    4 personer
    4 kycklingfiléer/kycklingbröst
    1 stor purjolök
    5 dl crème fraiche
    1 dl vitt vin (alt ½ dl whisky)
    1 kycklingbuljongtärning
    2 hg grönmögelost
    2 dl hackade valnötter
    Bryn kycklingen så den får vacker färg på ytan. Lägg kycklingfiléerna/brösten på
    separat tallrik.
    Skiva purjolöken och bryn i smör eller rapsolja.
    Häll i crème fraiche, vin och smula ner buljongtärningen och låt koka upp.
    Smula i grönmögelostost och hackade valnötter.
    Lägg kycklingfiléerna i såsen och låt sjuda under lock i ca 15 minuter tills kycklingfiléerna är färdiga.
    Servera med fräsch grönsallad.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee

    Dag 6

    Lunch


    Mozzarellasallad
    1 person
    1 mozzarellaklump
    1 stor tomat
    ¼ Rödlök
    5 Oliver
    Grönsallad
    Pinjenötter
    Skiva mozzarellan och blanda med tomat, ringar av rödlök, oliver, skivad avokado och grönsallad.
    Rosta pinjenötterna en stekpanna och strö dem över salladen.
    Toppa med olivolja, balsamvinäger och nymalen svartpeppar.
    Om du vill ha en mer proteinrik sallad lägg till en burk tonfisk och ev sardeller för god sälta.

    Middag
    Marinerade kycklingbröst i wok
    4 personer
    4 kycklingbröst
    3 cm av färsk ingefära
    2 dl olivolja
    6 vitlöksklyftor
    1 lime
    1 röd chili
    1 dl färsk koriander
    Favoritgrönsaker till woken ex: 1 zucchini, 1
    paprika, 1 lök, ½ aubergine, 1 broccolihuvud
    Riv färsk ingefära på rivjärn, hacka vitlöken fint och skiva chilifrukten efter att du rensat den från kärnor. Lägg i hackad koriander.
    Häll oljan på blandningen.
    Skiva kycklingen i önskade bitar och lägg i marinaden där den får dra i minst 30 minuter men gärna längre (du kan använda en plastpåse).
    Skiva dina favoritgrönsaker som ex broccoli, minimajs, fänkål, zucchini, aubergine,
    paprika, lök mm.
    Häll kycklingen (inkl marinaden) i wokpannan och tillsätt grönsakerna. Stek
    snabbt till dess att kycklingen blivit genomstekt och grönsakerna blivit lite mjuka, utan att de tappat sin spänst.
    Toppa med hackade och rostade cashewnötter och pressa saften från en lime över woken.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee

    Dag 7

    Lunch


    GI-lasagne med fullkornspasta eller zucchini
    4 personer
    16 lasagneplattor av fullkornspasta (om du vill vara GI-strikt byt ut pastan mot skivor av zucchini som du låter ?vattna ur? med hjälp av salt och hushållspapper)
    5 hg keso
    2 dl riven parmesanost
    1 dl grädde
    5 hg nötfärs
    5 hg krossade tomater
    1 gul lök
    20 g rotselleri
    2 vitlöksklyftor
    2 msk smör
    2 dl köttbuljong
    1 msk oregano
    1 krm timjan
    2 msk tomatpuré
    1 dl riven ost
    Skala och finhacka löken. Skala rotsellerin och riv den grovt.
    Fräs grönsakerna mjuka i smöret. Lägg i färsen och fräs den gyllenbrun.
    Lägg färs, lök och selleri i en kastrull. Späd med buljongen och de krossade tomaterna.
    Krydda såsen med örtkryddorna och pressa i vitlöken. Sjud på svag värme under lock i 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.
    Smörj en ugnssäker form. Varva lasagneplattor, köttfärssås, keso och parmesan i formen. Slå över grädden och strö över den rivna osten.
    Grädda på 200 grader i 45-50 minuter på nedersta falsen i ugnen.

    Middag:
    Stekt lax med romsås och ljummen sallad
    4 personer
    8 hg laxfilé
    Grönsaker som du kan steka
    1 dl majonnäs
    1 dl gräddfil
    ½ rödlök
    1 burk torskrom
    Stek laxfilen i mellan värme tills den är färdig.
    Skiva grönsakerna och stek i panna med lite olja, alternativt grilla dem i ugnen.
    Blanda majonnäs, gräddfil med finhackad lök och torskrom och servera som sås till laxen och grönsakerna.

    Nu blev jag hungrig. Måste äta. Får fortsätta senare.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • K grrl
    Aniiee skrev 2015-07-28 15:53:00 följande:

    Helt ärligt måste du nog först bestämma dig för vad som är nyttigt för dig, vad du vill äta, hur du vill ha det. För om du ber om nyttiga recept så kan du få en som ger dig ett LCHF-recept och säger att det är jättenyttigt, en som ger dig ett GI-recept och säger att det är jättenyttigt, och en som ger dig ett pastarecept och säger att det är jättenyttigt. ingen av de kommer ha fel.

    Inget recept kommer "hjälpa dig att gå ned i vikt", du kan gå ned i vikt på pizza, hamburgare och chokladpudding, det handlar om mängd och tillfälle. 

    Men om det känns som ett alternativ för dig så kan jag ställa upp med en 18 dagars GI/5:2 Kickstart, lunch och middag med recept.


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
    Jag tror jag just blev kär i dig.
Svar på tråden Tips för viktnedgång