• Regnbågsdröm

    Berätta på jobbet om IVF?

    Hej!
    Jag och min sambo ska snart påbörja IVF-behandling.

    Har en fundering och undrar hur ni andra har gjort - dela gärna med er!
    Har ni berättat på jobbet vad som är på gång? Jag tänker mest på att man kommer behöva vara borta lite till och från? Inte bara under själva behandlingen, utan kanske även för ultraljud och så innan. Och så själva äggplocket och så bara några dagar senare för att förhoppningsvis sätta in ett befruktat igen. (I vårat fall är sjukhuset i annan stad, så det krävs hela dagar borta för alla besök)

    Hur gör ni? Berättar ni för chefen på jobbet? Eller sjukskriver ni er bara? Det här kanske inte är någon big deal för er andra (vad vet jag) - men jag funderar liksom på om det är smartare att berätta och vara ärlig från början, eller om jag bara ska helt plötsligt bli en sådan som blir sjuk jätteofta när jag aldrig blivit det förut?

    Dela som sagt gärna med er av era egna tankar och funderingar i ämnet.
    Hälsningar,
    M

  • Svar på tråden Berätta på jobbet om IVF?
  • engladprick

    jag skulle sökt ledigt för läkarbesök (ta komp alt semester) men om jag berättat om anledningen beror på vilka mina kollegor är. 

  • minerva123

    Jag berättade för min närmsta chef och för schemaläggaren. Jag tyckte det var skönt att inte behöva prata och tänka IVF på jobbet och därför berättade jag inte för någon annan. Jag har idag 2 barn (med hjälp av IVF bägge två) och nu pratar jag om det på jobbet om ämnet råkar komma upp. Önskar dig lycka till på IVF-resan!

  • Cyanea

    Jag berättade ganska tidigt för chefen, vilket i slutändan visade sig vara ett briljant drag. Jag blev överstimulerad några dagar efter äggplocket och behövde vara sjukskriven i 3-4 veckor efter, och då var det skönt att hon visste. Sen har jag involverat henne i all planering kring våra FET vilket var smidigt när det krockade med t.ex. lektioner (jag är lärare). Hon har då kunnat styra undan mina åtaganden utan att jag behövt involvera kollegor jag inte velat informera medan jag kunnat slinka iväg obemärkt på provtagningar, VUL och återföranden. 

    Sen ska jag också poängtera att jag och min chef är ganska nära varandra då vi var vanliga kollegor innan hon blev min chef. Hon har i största allmänhet varit ett av de största stöden jag haft genom vår resa. 

    Mina råd är dessa: Tycker du att det känns jobbigt att hymla med vad du håller på med - berätta. Tycker du att det är privat att ni ska skaffa barn - berätta inte. Underlättar det för dig att någon vet - berätta. Men det är helt upp till dig och din relation med din chef :) 

  • Zazou

    Jag känner inte att jag har så bra relation med min chef, känner på ett sätt att han inte har något med det att göra. Men samtidigt är jag orolig för, som du säger, vad han ska säga när jag plötsligt är borta titt som tätt. Både han och kollegor kommer garanterat fråga. Inte bara av nyfikenhet utan att de bryr sig. Så svårt att veta.. Någon som har en bra vit lögn man kan dra?

  • trina

    Jag valde att inte berätta för min chef. Mest för jag vet hans åsikter kring barn...

    Det är inte jätteofta jag är sjuk så för mig fungerade det att helt enkelt bli sjuk tre dagar i samband med ivf. Det är inget du gör varje månad ändå så det är ingen som kommer fundera tror jag.

    Jag har gjort två ivf, 1 ET och 3 FET och det är ingen som frågat mig kring min frånvaro. Tror till och med jag är en av de som är minst sjuk på min avdelning :)

    Inför första ivf sa jag att jag skulle in på en mindre operation och skulle behöva vila ett par dagar. Men när behandlingarna väl snurrade på slutade jag med vita lögner och bara lät det vara.

    Är nu gravid i vecka 11 och chefen vet om graviditeten men inte att den blev till med ivf :)


  • Zamira

    Jag berättade för chefen innan jag började med medicineringen, för kände att det var bättre att han visste varför det blev en hel del sjukhusbesök och lediga/halva dagar på jobbet, då jag har 2h mellan jobbet och sjukhuset där alla undersökningar görs.
    Sen tänkte jag att jag kanske har en större chans att ha kvar min tjänst efter att man varit mammaledig om jag var öppen och ärlig om allt, men vet ju inte om det ökar chanserna för det, det märks i framtiden!


    Tänkte dock inte först berätta för de som arbetar i min grupp (är teamledare för en liten grupp) men efter att vi hade gjort ÄP så kändes det bättre att de visste, så när vi drar igång med nästa försök nu om någon/några månader så kommer att jag berätta för min grupp.

  • forsyne

    Jag har berättat för i princip alla. Jag vet inte hur smart det var (det visar väl sig framöver), men jag var så trött på att alla frågade om vi inte skulle skaffa barn, att jag ville få tyst på dem. Dessutom har jag fått opereras mot endometrios ett par gånger det senaste året, så det var svårt att hålla hemligt.

    Jag har hållit personalchefen uppdaterad hela tiden, och det har känts väldigt skönt. Vi har känt stöd från henne, och det bör inte vara några problem att få ledigt med kort varsel. Vi har 1,5 timmars resa till IVF-kliniken, så vi måste i princip ta semester varje gång vi ska dit.

  • 999

    Jag har berättar för chefen om vår fertilitetsutredning. Skulle inte funka att ljuga varenda gång vi har läkarbesök. Och det kändes viktigt för mig att han fick veta att jag har det jobbigt just nu och inte alltid är på topp. Min man har berättat för sin chef också. Kollegorna har inget med det att göra.

  • hoppas 2014

    Ingen på jobbet vet och jag kommer inte berätta. Jag har ett jobb som jag kan jobba hemifrån (distansbehandlas men äggplock o insättning 3 timmar bort) och när det har varit äggplock en vardag har jag tagit semester.. Jag tror det skulle vara negativt om min chef visste - dvs jag skulle få mindre chanser i jobbet (han skulle prioritera andra). När jag väl blir gravid kommer jag berätta såklart.

Svar på tråden Berätta på jobbet om IVF?