• Anonym (johanna)

    Normalt att snart ettåring vaknar ofta under kvällen/natten?

    Vår snart ettåring vaknar fortfarande ofta under kvällen och natten. Får söva om ett otaliga ggr.

    Vi samsover och ammar mycket på nätterna, kan det spela in? Amningen alltså, att hen vaknar för att vilja amma?

    Hur är era ettåringar?

  • Svar på tråden Normalt att snart ettåring vaknar ofta under kvällen/natten?
  • Blueskillen

    Onormalt om de inte gör det, skulle jag vilja säga. När vår senaste dotter var 1,5 år hade hon en period på ett par månader som hon vaknade nästan varje natt och lekte i ett par timmar innan hon somnade om igen.

  • Anonym (johanna)
    MammAmma skrev 2015-07-28 22:03:35 följande:

    Det har mina barn också gjort, så i mina ögon är det helt normalt iaf


    När slutade dessa uppvaknanden? Jag sitter som på nålar jämt på kvällarna...lite jobbigt.
  • Anonym (johanna)

    Nej hon vaknar inte så hon blir klarvaken utan mer, vill ha tutten för att "somna om". Får hon inte den (bröstet alltså inte napp) vaknar hon nog till mer och blir förbannad. På kvällen när jag inte ligger jämte kan hon sätta sig upp och gråta, s man får gå in och amma lite, sen sover hon fort igen-oftast.

  • Santin

    Min fyller ett i mitten på augusti. Sover i egen säng och eget rum. Har alltid sovit bra. Vaknar hon är det för att hon tappar snutte eller sin napp. Men då hon får dem så somnar hon oftast om omgående. På kvällen innan huset blir tyst så vaknar hon till så här typ 2-3 gånger och sen resten av natten sover hon oftast igenom. Tidigare vaknade hon oftare även på natten och vid 4-5 ville hon komma och sova i vår säng. Vilket hon får och somnar då om på sekunden vi lagt oss där. Numer händer det bara nån häng i veckan och inte varje natt. Men det där går väll upp och ner. Så hur det ser ut nu kommer inte vara så om nån frågar om 2 veckor.

  • MrsNG

    Min son vaknade väldigt ofta på nätterna. Sen slutade jag nattamma (hade redan slutat amma på dagen) och då sov han helt plötsligt mycket bättre! Jag hade fått tipset att sluta nattamma tidigare men viftat bort det då jag trodde att nattamningen var det som gjorde att han sov öht, men ack så fel jag hade :) Han var ca 16 månader när vi slutade nattamma

  • Anonym (2.5 år)

    Min son var 2.5 år när han började sova en hel natt..

  • Varit där

    Min 4åring somnade hela nätter när hon var ca 2 månader samma som min minsta. Den äldsta sov alltid hela nätter om det inte var något som sjukdom då det finns astma bland annat. Men det är väl lika vanligt att de vaknar som att de inte gör det

  • Emmask

    Vår dotter är 10 månader. Somnar vid 20, gryr till och vill ha nappen två gånger innan 23, därefter kanske en till två gånger under natten (ibland fler). Vaknar vid 08.00 på morgonen. 

    När hon var sex månader slutade jag amma, vi flyttade in henne i eget rum och slutade efter några veckor ge hennes flaskan på natten. Det var ett par nätter då vi fick slita rätt hårt (söva om länge och ofta genom att bumpa på rumpan och stoppa in nappen) men hon vande sig snabbt.

    Vårt liv är SÅ mycket lättare nu. Att hon sover i eget rum gör att vi inte stör varandra, det funkar i vår familj (men jag vet att många tycker olika om detta på FL).

    Fundera kanske på varför du nattammar och överväg om ni har orken att ta några tunga nätter för att få det lättare sen?

  • Emmask

    Vi var också "helt säkra" på att hon aldrig skulle somna om utan flaskan, men det krävdes bara lite uthållighet! Hon lärde sig snabbt att här blir det ingen mat.

Svar på tråden Normalt att snart ettåring vaknar ofta under kvällen/natten?