• Anonym (förvirrad)

    Hur ska jag pensionsspara?

    Jag (27 år) har just tagit ut min ingenjörsexamen (puh!) och är för tillfället arbetslös. Jag har några jobb på gång och är helt säker på att jag kommer ha ett heltidsarbete någon gång i höst. Jag räknar med en lön på minst 27000 och som bäst 31000. Sveriges ingenjörer rekommenderar 31300 som ingångslön, men jag räknar verkligen inte med den lönen direkt.

    Jag är orolig för min ekonomiska framtid, pensionen. Hur ska jag pensionsspara på smartast vis? Hur fungerar allt? Vad är den allmänna pensionen, tjänstepensionen osv? Hur mycket "samlas" på varje "pensionskonto" (för jag antar att det är som ett "konto"?) varje månad? Jag har, som ni säkert märker, ingen koll alls.

    Jag bor tillsammans med min sambo som har samma utbildningsbakgrund och ett jobb med 31000 kr/mån för tillfället. Vi tänker att vi lägger undan en månadslön/månad till vårt vanliga sparande, dvs kring 20 000 kr (som ska gå till hus, resor, framtida barn osv). Vi räknar även med att få upp lönerna efter hand som vi får mer erfarenhet och visar vad vi går för. Vi ska gifta oss till våren.

    Ska vi spara i ett privat sparkonto? Ska vi sätta in oss i aktier/fonder? Ska vi köpa hus och amortera av? Vad tycker ni är bäst och hur gör ni? Jag är sådan som vill ha full koll på min ekonomi, kan jag hålla koll på vad jag kan få ut för pension genom staten? Jag antar att jag redan har sparat ihop pension genom mitt gamla jobb på ICA som jag hade i 3 år? Jag känner mig så förvirrad av allt!

    En förklaring till hur allt fungerar, länkar till bra artiklar att läsa och tips på hur jag ska säkra min framtid tas oerhört tacksamt emot!

  • Svar på tråden Hur ska jag pensionsspara?
  • Marre22

    Ååååh! Lycka till med jobbsökeriet, du har ju valt en utbildning där du kan vara trygg.

    Jag tycker att du resonerar bra och ni har ju redan kommit igång med sparandet, låt det vara så ett tag.

    Tjänstepension betalas av din kommande arbetsgivare och går många gånger att förhandla upp. Då kommer diskussioner om löneväxling, att byta bruttolön mot tjänstepension.

    Tjänstepensionen är det mycket om just nu då avdragsrätten för privat pensionssparande kraftigt reducerats.

    Så fortsätt spara som ni gör. 20000 kr/månad är en bra start till hus!

  • nihka

    Det viktiga är inte så mycket HUR ni sparar utan ATT ni sparar och att ni kommer igång snabbt och håller på, på, på över lång tid så det hinner ackumulera sig.

    Här är mitt förslag:

    Strunta i särskilda pensionsspars. Avdragsrätten försvinner 2016. "Pensions"spara istället 500-1000 per månad och person i en aktiefond. Jag kan rekommendera Didner & Gerge. Dela sedan resterade 18000 i separata sparkonton för bostad, resor, framtida barn, buffert etc. Lägg merparten på bostad. Fördela realistiskt från början så ni inte behöver nalla hela tiden. Kör in alla löneförhöjningar direkt på sparande. Det är pengar som du inte kommer sakna och det tar flera år innan du behöver justera för ökande kostnader. Sikta på att spara ihop till en insats som gör att ni slipper ta topplån. När ni köper er egen bostad får ni förhoppningsvis ner era fasta boendekostnader plus att ni betalar till er själva (sparar) när ni amorterar. När i går i pension säljer ni er bostad eller byter ner er och har en rejäl summa att leva på.

  • Pension

    Hej!


    Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du frågat om hur man kan pensionsspara.


    De arbetsinkomster du hittills skattat för ger dig intjänad allmän pension och dina arbetsgivare kan även ha betalat in till eventuell tjänstepension.


    Läs mer om hur du tjänar in till pension och hur du kan skaffa dig en överblick genom att göra en pensionsprognos här:


    www.pensionsmyndigheten.se/ViktigtAttTankaPaForSparare.html


     


    Genom dina nu avslutade studier har du också tjänat in till din allmänna pension. www.pensionsmyndigheten.se/Studier.html


     


    De viktigaste sakerna för din pension är att jobba, betala skatt och se till att du har en tjänstepension från din arbetsgivare. Sedan är det bra som du skriver att komplettera det genom ett privat sparande för framtiden till hus, resor, barn med mera. Där finns det flera möjligheter som du redan är inne på.


    Om du vill läsa om privat sparande gällande pension kan du hitta det här:


    www.pensionsmyndigheten.se/HurSkaJagSparaNu.html


     


    Vi har massor av information om pension på vår webb som du kan läsa. Titta gärna in här www.pensionsmyndigheten.se/SparaTillPension.html


     


    Ditt inlägg hittade jag genom att vi söker på vissa sökord som t.ex. ?pension?.


    Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på vår Facebooksida www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.


    Hälsningar Carl, Pensionsmyndigheten

  • Anonym (förvirrad)

    Tack för alla svar! Jag tycker fortfarande att det känns rätt överväldigande och svårt att greppa. Rätta mig om jag har fel:

    Min allmänna pension - får jag när jag arbetar, studerar osv. Det är denna del som min slutgiltiga pension mest kommer baseras på. Denna del kan jag inte påverka, utan den ges genom någon procentsats (förstod inte helt hur detta räknas ut...) av min lön. Så högre lön ger högre allmän pension?

    Min tjänstepension - min arbetsgivare skickar in pengar till en viss fond, som jag själv får välja, där pengarna ligger och förhoppningsvis ökar i värde. Detta är då en ganska stor del av min totala pension, men inte störst. Kan jag påverka denna mer genom att förhandla med min arbetsgivare? Är det bättre att få mer pengar till tjänstepensionen än att spara själv? dvs om jag förhandlar med min arbetsgivare om att jag vill ha förhöjning på tjänstepensionen istället för totala lönen? Eller hur fungerar det exakt?

    Min privata pension - denna är från och med 2016 bäst att spara privat, själv, utan att blanda in exempelvis försäkringsbolag där jag kan ha ett sparande hos. Förut kunde man få skattereduktion på dessa pengar, men nu kommer man inte kunna det längre. Det "lilla" jag lyckas spara ihop är en liten del av min totala pension. Det är bara jag som påverkar denna pension.

    Så vi tänker oss att spara så här:
    tot 20 000 kr/mån


    10 000 kr på boendespar (för att få ihop en insats och till slut få billigare boendekostander och sedan för att underhålla/renovera huset). När vi förhoppningsvis har amorterat av hela lånet (där vi undviker topplån) och säljer när vi inte längre behöver ett stort hus (barnen har flyttat ut) får vi ut pengar som kan läggas in i pensionskontot.
    1500 kr till aktier/fonder/pensionskontot (blir vi bra och trygga på det kan denna del ökas i framtiden). Detta blir ett rent pensionskonto.
    2000 kr till resekontot (familjeresor, nöjesresor, resor till familj och fira jul osv)
    2000 kr till barnkonto (för framtida barn - barnvagn, bilbarnstol, kläder, körkort, busskort osv). Kommer ökas senare när det krävs och när boendesparandet inte behöver vara så högt.
    4500 kr till buffertkonto. Detta är till för oförutsägbara utgifter osv.

    Kan man skapa flera e-sparkonton hos banken för de olika sparvarianterna? I vårt fall skulle vi ju då vilja ha 5 st som vi också har namngett (för minskad förvirring). Vi ska under hösten välja gemensam bank och starta gemensamt konto (vi har just nu olika banker och ica-banken som gemensamt för hushållet). Vi gifter oss som sagt  nästa år.

    Tack ännu en gång för alla svar! :)
  • nihka
    Anonym (förvirrad) skrev 2015-07-30 15:06:41 följande:

    Tack för alla svar! Jag tycker fortfarande att det känns rätt överväldigande och svårt att greppa. Rätta mig om jag har fel:

    1. Min allmänna pension - får jag när jag arbetar, studerar osv. Det är denna del som min slutgiltiga pension mest kommer baseras på. Denna del kan jag inte påverka, utan den ges genom någon procentsats (förstod inte helt hur detta räknas ut...) av min lön. Så högre lön ger högre allmän pension?

    2. Min tjänstepension - min arbetsgivare skickar in pengar till en viss fond, som jag själv får välja, där pengarna ligger och förhoppningsvis ökar i värde. Detta är då en ganska stor del av min totala pension, men inte störst. Kan jag påverka denna mer genom att förhandla med min arbetsgivare? Är det bättre att få mer pengar till tjänstepensionen än att spara själv? dvs om jag förhandlar med min arbetsgivare om att jag vill ha förhöjning på tjänstepensionen istället för totala lönen? Eller hur fungerar det exakt?

    3. Min privata pension - denna är från och med 2016 bäst att spara privat, själv, utan att blanda in exempelvis försäkringsbolag där jag kan ha ett sparande hos. Förut kunde man få skattereduktion på dessa pengar, men nu kommer man inte kunna det längre. Det "lilla" jag lyckas spara ihop är en liten del av min totala pension. Det är bara jag som påverkar denna pension.

    Så vi tänker oss att spara så här:
    tot 20 000 kr/mån


    10 000 kr på boendespar (för att få ihop en insats och till slut få billigare boendekostander och sedan för att underhålla/renovera huset). När vi förhoppningsvis har amorterat av hela lånet (där vi undviker topplån) och säljer när vi inte längre behöver ett stort hus (barnen har flyttat ut) får vi ut pengar som kan läggas in i pensionskontot.
    1500 kr till aktier/fonder/pensionskontot (blir vi bra och trygga på det kan denna del ökas i framtiden). Detta blir ett rent pensionskonto.
    2000 kr till resekontot (familjeresor, nöjesresor, resor till familj och fira jul osv)
    2000 kr till barnkonto (för framtida barn - barnvagn, bilbarnstol, kläder, körkort, busskort osv). Kommer ökas senare när det krävs och när boendesparandet inte behöver vara så högt.
    4500 kr till buffertkonto. Detta är till för oförutsägbara utgifter osv.

    4. Kan man skapa flera e-sparkonton hos banken för de olika sparvarianterna? I vårt fall skulle vi ju då vilja ha 5 st som vi också har namngett (för minskad förvirring). Vi ska under hösten välja gemensam bank och starta gemensamt konto (vi har just nu olika banker och ica-banken som gemensamt för hushållet). Vi gifter oss som sagt  nästa år.

    Tack ännu en gång för alla svar! :)
    1. Ja
    2. Ja och sedan tror inte det men pass för säkerhets skull gällande förhandla till sig mer tjänstepension.
    3. Det finns jättemånga sätt att spara själv men avdragsrätten försvinner från 2016 så det är ingen idé att skaffa ett sparande byggt på avdraget.
    4. I min bank kan man gå in och döpa sina konton själv. Jag har ett som heter just "Semesterkonto" när jag är inne på internetbanken, men det kommer inte upp så hos banken.

    Grattis! Då behöver ni ett konto som heter "Bröllopskonto" också :)

    Jag skulle lägga lite mer på att få ihop till bostaden. Var bor ni? Storstad, samhälle eller på landet?
  • Anonym (förvirrad)
    nihka skrev 2015-07-30 15:34:27 följande:
    Jag skulle lägga lite mer på att få ihop till bostaden. Var bor ni? Storstad, samhälle eller på landet?
    Vi bor i en mellanstad, kan man säga. kring 70-80 000 invånare. Hur mycket tror du vi kan behöva lägga på boendekontot?
    nihka skrev 2015-07-30 15:34:27 följande:
    Grattis! Då behöver ni ett konto som heter "Bröllopskonto" också :)
    Ja, det skulle man kunna tro! ;) Men vi har redan sparat i några år, för att ha ett mindre bröllop med bara närmaste i familjen. Enligt vår budget och våra planer ska det inte gå över 15000 kr totalt :) Och de pengarna har vi redan på sparkontot.
  • Gladskit

    Den allmänna pensionen kommer att grundas på alla inkomster du har som du tjänar "vitt". Samt på föräldrapenning så småningom (då får du även tillgodoräkna dig "barnår" men det kan du ta då).
    En liten del kan du leka med själv, det är det som ligger i PPM-systemet.
    Men icke-valet har gått riktigt bra så det här ska du bara laborera med om du är intresserad. Det finns även ett tak i den allmänna pensionen.
    Därför är de flesta tjänstepensionsavtal beräknade så att de till viss del kompenserar för detta. Dvs de ger en viss procent i premie upp till taket och därefter en klart högre % i premie på inkomster över gränsen.

    Det viktigaste när det gäller tjänstepension är ATT du får en! Väljer du att börja på ett känt företag, en statlig myndighet eller en kommun kommer du garanterat att få tjänstepension. Om du är tveksam, fråga!!
    Tjänstepensionen ger oftast ett gott tillskott till den allmänna pensionen så småningom.

    Sen om du ska spara privat också är ju beroende på hur du är som person litegrann. Hur stor trygghet vill du ha? Hur tänker du dig ditt liv?
    Att spara i en låst pensionsförsäkring är dock dumt som flera påpekat då avdragsrätten  kommer vara så pass låg. Utan starta i så fall ett investeringssparkonto (ISK) eller liknande så kan du ju kalla det för pensionsspar och bestämma att du inte rör pengarna men att de inte är låsta på samma sätt.

    Logga in på minpension.se och läs mer, den sidan liksom Pensionsmyndighetens hemsida är riktigt bra och informativa.

  • nihka
    Anonym (förvirrad) skrev 2015-07-30 16:20:42 följande:
    Vi bor i en mellanstad, kan man säga. kring 70-80 000 invånare. Hur mycket tror du vi kan behöva lägga på boendekontot?
    nihka skrev 2015-07-30 15:34:27 följande:
    Grattis! Då behöver ni ett konto som heter "Bröllopskonto" också :)
    Ja, det skulle man kunna tro! ;) Men vi har redan sparat i några år, för att ha ett mindre bröllop med bara närmaste i familjen. Enligt vår budget och våra planer ska det inte gå över 15000 kr totalt :) Och de pengarna har vi redan på sparkontot.
    Inte lika mycket som om ni hade bott i en storstad. Det är enkel matematik. Tala om vad typ bostaden ni vill köpa kostar och hur länge ni är beredda på att vänta med att flytta in så kan jag ge dig, eller så kan du själv räkna ut hur mycket ni behöver spara i månaden. Hus eller bostadsrätt?

    Låter som du har bra koll på ekonomin.
  • Anonym (förvirrad)
    nihka skrev 2015-07-30 16:51:23 följande:
    Inte lika mycket som om ni hade bott i en storstad. Det är enkel matematik. Tala om vad typ bostaden ni vill köpa kostar och hur länge ni är beredda på att vänta med att flytta in så kan jag ge dig, eller så kan du själv räkna ut hur mycket ni behöver spara i månaden. Hus eller bostadsrätt?

    Låter som du har bra koll på ekonomin.
    Vi har ingen brådska att flytta in egentligen, mer än att boendekostnaderna mest troligt sänks så mycket att det blir ekonomiskt bättre. Vi tänker väl oss ett hus om ca 3 år (tar det längre tid, gör det inget heller). Vi har tittat lite på hus i områden som vi gillar och de ligger för tillfället kring 2 000 000 - 3 000 000 kr. Om vi sparar 10 000 kr/mån i 3 år har vi kring 350 000 kr + sparande sedan tidigare (innan vi började studera) så ligger vi på kring 600 000. Då tror jag inte att vi kommer ha några problem att få ta lån på hus kring det vi förväntar oss att det kommer kosta.

    Låter det vettigt?
    Gladskit skrev 2015-07-30 16:23:12 följande:

    Sen om du ska spara privat också är ju beroende på hur du är som person litegrann. Hur stor trygghet vill du ha? Hur tänker du dig ditt liv?
    Att spara i en låst pensionsförsäkring är dock dumt som flera påpekat då avdragsrätten  kommer vara så pass låg. Utan starta i så fall ett investeringssparkonto (ISK) eller liknande så kan du ju kalla det för pensionsspar och bestämma att du inte rör pengarna men att de inte är låsta på samma sätt.


    Både jag och sambon vill ha stor trygghet ekonomiskt. Vi vill inte hamna i en situation som vi inte kan ta oss ur. Det är därför vi vill spara mycket nu, innan vi skaffar barn, så vi har en stor buffert och en trygghet för framtiden. :) Vi vill dock inte leva barskrapat, utan vill kunna unna oss saker emellanåt. Vilket vi kan i dagsläget.

    Vi kommer inte spara i någon låst försäkring, utan fokusera på andra sätt. ISK har jag läst lite om och ska diskutera mer om det med sambon.

    Tack för all hjälp och alla tips!
  • nihka
    Anonym (förvirrad) skrev 2015-07-30 17:53:13 följande:
    Vi har ingen brådska att flytta in egentligen, mer än att boendekostnaderna mest troligt sänks så mycket att det blir ekonomiskt bättre. Vi tänker väl oss ett hus om ca 3 år (tar det längre tid, gör det inget heller). Vi har tittat lite på hus i områden som vi gillar och de ligger för tillfället kring 2 000 000 - 3 000 000 kr. Om vi sparar 10 000 kr/mån i 3 år har vi kring 350 000 kr + sparande sedan tidigare (innan vi började studera) så ligger vi på kring 600 000. Då tror jag inte att vi kommer ha några problem att få ta lån på hus kring det vi förväntar oss att det kommer kosta.

    Låter det vettigt?
    Gladskit skrev 2015-07-30 16:23:12 följande:

    Sen om du ska spara privat också är ju beroende på hur du är som person litegrann. Hur stor trygghet vill du ha? Hur tänker du dig ditt liv?
    Att spara i en låst pensionsförsäkring är dock dumt som flera påpekat då avdragsrätten  kommer vara så pass låg. Utan starta i så fall ett investeringssparkonto (ISK) eller liknande så kan du ju kalla det för pensionsspar och bestämma att du inte rör pengarna men att de inte är låsta på samma sätt.


    Både jag och sambon vill ha stor trygghet ekonomiskt. Vi vill inte hamna i en situation som vi inte kan ta oss ur. Det är därför vi vill spara mycket nu, innan vi skaffar barn, så vi har en stor buffert och en trygghet för framtiden. :) Vi vill dock inte leva barskrapat, utan vill kunna unna oss saker emellanåt. Vilket vi kan i dagsläget.

    Vi kommer inte spara i någon låst försäkring, utan fokusera på andra sätt. ISK har jag läst lite om och ska diskutera mer om det med sambon.

    Tack för all hjälp och alla tips!
    För ett hus på 3 miljoner behöver ni en kontantinsats på 900 000 för att slippa topplån och därtill kommer kostnad för lagfart som beräknas som procent av köpeskillingen samt pantbrev. Dessa kostnader får ni inte låna till.

    Om ni redan har pengar sparade (250 000?) vad tror du om att köpa ett mycket billigare hus med en gång? Något mer basic så ni kan fortsätta spara och som ni rustar upp ytskick på. Ni provar på att ha hus, och gör alla nybörjarfelen där, för att sedan sälja, med värdeökning, och byta upp er när ni växt ur huset om kanske 6-7 år?
  • Anonym (förvirrad)
    nihka skrev 2015-07-30 18:44:10 följande:
    För ett hus på 3 miljoner behöver ni en kontantinsats på 900 000 för att slippa topplån och därtill kommer kostnad för lagfart som beräknas som procent av köpeskillingen samt pantbrev. Dessa kostnader får ni inte låna till.

    Om ni redan har pengar sparade (250 000?) vad tror du om att köpa ett mycket billigare hus med en gång? Något mer basic så ni kan fortsätta spara och som ni rustar upp ytskick på. Ni provar på att ha hus, och gör alla nybörjarfelen där, för att sedan sälja, med värdeökning, och byta upp er när ni växt ur huset om kanske 6-7 år?
    Vi har också tänkt den tanken, men kommer snabbt fram till att det inte finns billigare hus just nu (har kollat i ungefär 1-2 år) än kring 2 Mkr och budgivningarna kan ibland vara helt sjuka. Om det inte är så att vi vill pendla i 30-40 min, vilket ingen av oss tycker är värt. Ibland kan det komma ut något för kring 1,5 Mkr, med extrema renoveringsbehov, som efter budgivning är över 2 Mkr ändå. Så just nu tänker vi att fortsätta spara och köpa när ett bra, billigt hus kommer ut på marknaden :)
Svar på tråden Hur ska jag pensionsspara?