• KaDa89

    Vilken bärsjal ska man välja??

    Jag väntar mitt första barn i mitten på november, jag är kroppsmodell större och har haft lite ryggproblem i många år (har inte med övervikten att göra). Vad ska jag välja för bärsjal, det finns ju så otroligt många att välja mellan?

    Tacksam för hjälp! Är helt novis!

  • Svar på tråden Vilken bärsjal ska man välja??
  • IMHO

    Är i samma situation som du. Jag står inför valet, men behöver kunskap. Min bärsjalserfarna kompis gav mig denna länk som jag tyckte gav mer kött på benen:

    sjalbarn.se/sjalar/

  • Trippelmamma76

    Jag tycker bärsjal är svårt och jobbigt att få till med knytandet, och varmt och svettigt. Däremot varianten baby K'tan tyckte jag var bättre. Eller bärsele då, men det har ju inte det du frågade om.

  • KaDa89
    Trippelmamma76 skrev 2015-07-30 11:22:05 följande:

    Jag tycker bärsjal är svårt och jobbigt att få till med knytandet, och varmt och svettigt. Däremot varianten baby K'tan tyckte jag var bättre. Eller bärsele då, men det har ju inte det du frågade om.


    Jag har efter det jag läst förstått det som att eftersom jag har ryggproblem sedan innan skulle tycka det är bekvämare och få mindre ont av bärsjal. Därför jag undrar över det :) tycker också det ser lite krångligt ut. Baby K'tan kanske är ett bra alternativ?
  • Ungoliant

    Börja med en elastisk sjal, det är lättast som nybörjare och mysigt för nyfödda barn. Modell spelar inte så stor roll, min uppfattning är att de är ganska likvärdiga. Vävda sjalar skiljer sig mer eftersom de är av olika längd, material, vävsätt etc. men en elastisk knyter man alltid på samma sätt och bär inte så tunga barn. Köp en du tycker är snygg. Det duger lika bra med en för 150 kr från tradera om du känner dig osäker på om sjalbärande är något för dig, du behöver inte pröjsa 800 för nån märkesvara i butik. Spar det tills du blivit riktig sjalnörd ;)

  • Flickan och kråkan

    Jag hade valt någon av de stadigare trikåsjalarna om jag hade ryggproblem. Mam eco är ju suverän. Det är ganska stor skillnad vad gäller stabilitet mellan olika trikåsjalar. Jag har köpt mycket begagnat...och sålt.

  • KaDa89
    Ungoliant skrev 2015-07-30 11:44:47 följande:

    Börja med en elastisk sjal, det är lättast som nybörjare och mysigt för nyfödda barn. Modell spelar inte så stor roll, min uppfattning är att de är ganska likvärdiga. Vävda sjalar skiljer sig mer eftersom de är av olika längd, material, vävsätt etc. men en elastisk knyter man alltid på samma sätt och bär inte så tunga barn. Köp en du tycker är snygg. Det duger lika bra med en för 150 kr från tradera om du känner dig osäker på om sjalbärande är något för dig, du behöver inte pröjsa 800 för nån märkesvara i butik. Spar det tills du blivit riktig sjalnörd ;)


    Tack! Det va i princip det jag ville höra ;)
  • Ciconiidae

    Gå med i gruppen bärsjalar på facebook, mycket tips och inspiration. Jag började med trikå, bra för nybörjare. Det en ska tänka på med trikå är väl om en vill ha en svalare sjal, tricotslen är t ex ganska varm. Har nu bytt till vävd sjal och är supernöjd med det, tkr det är mkt bättre än trilå. Men börja med trikå, tills du känner dig trygg för den kan du knyta klart innan du sätter i bebis.

    Min bebis är dessutom inte jättenöjd över sjalen men somnar riktigt gott i den efter en kort stund. Så tålamod och träning kanske krävs beroende på bebis.

  • Mellanmjölkens land

    Baby K'tan är väl varianten där man har två sjal-"ringar" som man lägger i kors över varandra (dålig beskrivning men ändå ), det är inte något jag skulle rekommendera till någon som redan har ryggproblem eftersom det inte går att justera storleken. Visst, man kan ha tur och ringarna passar perfekt men sannolikheten är snarare att de sitter ok eftersom det handlar om fasta storlekar. En vanlig sjal reglerar man ju automatiskt storleken på så att den alltid sitter "rätt". Praktiskt med tanke på att man ju oftast tappar ett par kg de första månaderna efter förlossningen

  • Trippelmamma76

    Ja, baby K'tan är två ringar så att säga. Den finns dock i olika storlekar. Lite kan man justera den med den lilla ringen i ryggen och hur man lägger den på axlarna samt var man sätter sömmarna. Men inte mer än så. Däremot finns det en massa olika sätt att bära barnet i den, precis som en annan sjal. Själva grejen med baby K'tan är väl att man ska slippa det där jäkla knytandet som lätt gör att man ger upp det hela innan man ens har lärt sig (och innan barnet har lärt sig uppskatta det, mina har illvrålat när jag har försökt få till det med vanlig knytsjal)

  • Mamma20/5

    Jag började med en trikåsjal o va inte alls nöjd. Gav inget bra stöd,barnen bara gled ner o ramlade nästan ur. Har nu köpte en vävd sjal i 100% bomull från ellevill och är jätte nöjd. Inga problem att bära båda barnen samtidigt!

Svar på tråden Vilken bärsjal ska man välja??