• Anonym (Analfabet)

    Jag kan inte uttrycka mig bra på svenska längre!

    Jag har dom märkt sista åren att jag inte är speciellt bra på att uttrycka mig varken i tal eller skrift längre. Jag pratar ett väldigt simpelt språk skulle man kunna säga, helt utan svåra ord. Kan det ha att göra med att jag har bott utomlands över 10 år eller borde inte det påverka? Jag läser svenska varje dag och pratar det nästan varje dag. Jag börjar bli orolig för att jag håller på att få Alzheimers eller demens eftersom att det är så många ord jag borde använda men jag "kan" inte dom orden. Panikkänslan växer... Just ja, jag hade aldrig stavfel när jag gick i skolan och nu stavar jag fel eller blir osäker väldigt ofta.

  • Svar på tråden Jag kan inte uttrycka mig bra på svenska längre!
  • Anonym (Ja...)

    Det är för att du inte har svenskan omkring dig på samma sätt när du bor utomlands. Du får inte samma språkliga stimulans helt enkelt. Det har jag märkt både på anhöriga och på mig själv när jag bott utomlands också.

    (Ett exempel är ju din rubrik; uttrycka mig VÄL, vore mer korrekt svenska...) Du får trösta dig med att du förmodligen är duktig på ditt andraspråk och det är inte fy skam det heller!

  • Anonym (Rebecca)

    Börja läs olika typer av litteratur på svenska. Både bildande och berikar språket.

  • alla har olika åsikter
    Anonym (Analfabet) skrev 2015-07-30 23:07:20 följande:

    Jag har dom märkt sista åren att jag inte är speciellt bra på att uttrycka mig varken i tal eller skrift längre. Jag pratar ett väldigt simpelt språk skulle man kunna säga, helt utan svåra ord. Kan det ha att göra med att jag har bott utomlands över 10 år eller borde inte det påverka? Jag läser svenska varje dag och pratar det nästan varje dag. Jag börjar bli orolig för att jag håller på att få Alzheimers eller demens eftersom att det är så många ord jag borde använda men jag "kan" inte dom orden. Panikkänslan växer... Just ja, jag hade aldrig stavfel när jag gick i skolan och nu stavar jag fel eller blir osäker väldigt ofta.


    Tyvärr känner jag det samma som dig fast jag har inte ens varit utomlands. At all.

    Försökte hitta en app med ett nytt ord om dagen att lära sig men hittade dessvärre ingen. :(
  • Snow Crash

    Läs ordentliga böcker! Inte pladderforum och kvällstidningshemsidor, utan såna där gammaldags böcker med korrekturläst text. Jag bor också utomlands och märker hur språket liksom faller ur huvudet mer och mer, men ser jag till att läsa ordentlig litteratur på svenska regelbundet blir det avsevärt bättre.

  • Astarte

    Jag håller med de andra om att läsning är viktigt för språket. Om du inte har tid att ligga och läsa kan du lyssna istället. Du får i och för sig inte stavningen då, men annars är det samma sak. Själv använder jag appen Storytel för att alltid ha en god bok i öronen och det fungerar jättebra.


  • telly

    Jag lider av samma sak... Kan bero på att jag knappt läser böcker utan bara diskussionsforum och föräldratidningar.

  • elyse

    Språk är en färskvara. Läs populärfakta och lös korsord.

  • Anonym (Analfabet)

    Så ni tror att det är brist på litteratur och att svenska inte är mitt första språk längre och inte demens? Jag har också svårt att komma ihåg vad jag nyss har läst. Det är som om jag har glömt det samma sekund som meningen jag läser är slut. Väldigt obehagligt faktiskt.

  • Snow Crash

    Stress kan ställa till det väldigt mycket! Dels vad gäller närminnet generellt, men jag känner igen det du säger med att man läser en mening och så är det bara borta. Hur ser livet ut för dig övrigt?

Svar på tråden Jag kan inte uttrycka mig bra på svenska längre!