• Anonym (Förvirrad)

    Är det kört för mig att få annat jobb utan körkort?

    Är 30 år gammal och jobbat inom detaljhandeln i flera år. Vill hitta nytt jobb, letat i många år. Dels för att jag vill pröva något nytt, men också för att jag behöver komma upp i heltid (jobbar deltid).

    Problemet är att jag inte har körkort. Känner att köra bil bland en massor av annan trafik inte är min grej. Har en del bekanta som hållit på och tjatat på mig att jag borde ta kortet. Jag påpekar att jag inte vet om köra bil är min grej och att jag vill hitta ett heltidsjobb först. Antingen något okvalificerat jobb eller plugga till något. Men de kommer alltid dragandes med körkortssnacket. - Du borde ta körkort! - Du får inga jobb utan körkort! Och så vidare.

    Fråga: Är det kört för mig, 30- år gammal  utan körkort att få ett annat jobb? Jag har flera års erfarenhet inom min bransch. Är framåt och serviceinriktad. Väger inte det tungt? Finns det inga jobb där det inte behövs körkort? Är det jag som är helt fel ute?

  • Svar på tråden Är det kört för mig att få annat jobb utan körkort?
  • Grande Rock

    Klart det finns jobb där du inte behöver körkort.
    Största, jobbmässiga, anledningen till att ha körkort och bil är att ta sig till och från jobbet. Utan den möjligheten utesluter du de arbetsplatser som är besvärliga att ta sig till med kollektivtrafik eller cykel.


    Born to lose, live to win!
  • Fjäril kär

    jag bodde 26 år i stockholm utan att behöva körkort. Jag pendlade til och från mina jobb med tunnelbana, buss eller pendeltåg. 

    alltid jobbat mitt inne i storstaden.  Restauranger och butiker av olika slag.  Heltidsjobb för det mesta. 

    Sen flyttade jag till norrland och visst går det att pendla till det jobb jag har men jag har också barn som ska till skolan och den ligger åt andra hållet mot vad jag ska till och jag är starkt begränsad i min frihet av många orsaker här uppe så jag bestämde mig för att ta körkort. 31 år gammal fixade jag kortet. 

    Visst finns det många jobb som inte kräver körkort, det är många som jobbar 50 år utan att sätta foten i en bil.   Men det finns också jobb som är omöjliga att ta sig till och från om du inte har bil och dom jobben begränsas du från att ta givetvis om du inte har körkort.  
    Sen finns det jobb där du i sig inte behöver körkortet men där ibland uppgifter som ingår att ha körkort kan finnas.  Så är det för mig.  Jag har inget krav på körkort men en del uppgifter jag kan komma att få så ingår bilkörning.  Jag jobbar med djur och jag kan få uppgiften att köra till veterinär med transport, jag kan behöva åka och köpa reservdelar till olika saker eller köpa verktyg eller behöva sitta i traktorn och skotta snö eller liknande. 

  • Anonym (***)

    Klart det finns jobb där man inte behöver körkort.  De flesta, kan jag tänka mig.

    Men, det underlättar ju om du har det, eftersom du kan söka jobb där det inte finns bra förbindelser.

Svar på tråden Är det kört för mig att få annat jobb utan körkort?