• Nils-Eric

    Första barnet 2016 (Stockholm)

    Hej!

    Jag fyller 30 i höst, bor i Stockholm och har precis plussat!
    Bf 2016-04-04

    Något annan som är i samma situation och vill följas åt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-03 10:15
    IceIce
    28 år
    Bf 12/2

    Joni
    30 år
    Bf mitten på jan

    Miillaw
    26 år
    Bf 4/4

    :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-04 11:33
    cassandrah
    27 år
    Bf 10/4

    topaz.
    27 år
    Bf 10/4

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-06 21:06
    Välkomna till vår gemensamma grupp: www.familjeliv.se/forum/group/123781
    (Heter som denna tråd om länken inte fungerar!)
    Gå gärna med där. Förutom att det är trevligt att samlas kan vi även prata privat där :)

    junibarn19
    24 år
    Bf 22/2

    Wadenholt
    25 år
    Bf 3/4

    Roxie
    28 år
    Bf 6/2

    Mlady
    24 år
    Bf 12/4

  • Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)
  • IceIce

    Hej och grattis!

    Jag är i samma situation, men lite längre gånget.

    Ska ha mitt första barn 2016-02-12.

    Jag bor i Stockholm på Kungsholmen, och har ingen i min eller min mans kompisgäng som fått barn så det vore jätteroligt att hitta någon/några att följas åt med och dela erfarenheter.

    Ett första tips är att passa på att njuta av mat, träning och sex dessa tidiga veckor innan illamåendet kickar in :)

  • Nils-Eric
    IceIce skrev 2015-07-31 09:02:35 följande:

    Hej och grattis!

    Jag är i samma situation, men lite längre gånget.

    Ska ha mitt första barn 2016-02-12.

    Jag bor i Stockholm på Kungsholmen, och har ingen i min eller min mans kompisgäng som fått barn så det vore jätteroligt att hitta någon/några att följas åt med och dela erfarenheter.

    Ett första tips är att passa på att njuta av mat, träning och sex dessa tidiga veckor innan illamåendet kickar in :)


    Åh vad kul! Grattis till dig med!


    Samma här. Ingen i vår umgängeskrets som är på samma bana just nu.
    Extra svårt för mig då jag bara flyttat hit pga. jobb och inte känner så många förutom min sambos vänner och mina kollegor!

    Hur gammal är du? Hur har din graviditet varit såhär långt?


    Jag har molvärk och känner av lite smått illamående (framförallt på tunnelbana typ då jag redan är åksjuk och bebis verkar ha förvärrat det)

    Tack för tipsen :)

  • Joni

    Hej!

    Också nyinflyttad 30åring som är gravid för första gången. Beräknad förlossning är dock lite tidigare, mitten av januari. Håller med om att njut innan (om) illamående kickar in, var helt däckad mellan vecka 7-10, men sen gick det över och nu har jag inga tråkiga gravidsymptom (gick in i vecka 17 idag).

  • miillaw

    Hej alla.

    Först vill jag säga grattis till er som plussat. :)

    Själv så plussade igår, BF 2016-04-04. Första barnet, läskigt och spännande. Jag har nyligen fyllt 26 år, gift sen 1 år tillbaka och bor utanför sthlm. Inga vänner som har barn men däremot min lillasyster som har en dotter på snart 1 månad. :)

  • Nils-Eric
    Joni skrev 2015-07-31 11:31:38 följande:

    Hej!

    Också nyinflyttad 30åring som är gravid för första gången. Beräknad förlossning är dock lite tidigare, mitten av januari. Håller med om att njut innan (om) illamående kickar in, var helt däckad mellan vecka 7-10, men sen gick det över och nu har jag inga tråkiga gravidsymptom (gick in i vecka 17 idag).


    Hej!


    Vad kul att vi är flera :) Var är du inflyttad ifrån? Själv är jag skåning!

    Vecka 17. Så spännande! Vet ni könet än? Eller ni kanske inte vill veta? :)
    Hur har din graviditet varit fram till nu?

    Är orolig för det här med illamående. Ska åka på jobbresa om lite drygt en vecka och ska vara borta i tre veckor. Är i vanliga fall väldigt åksjuk och det har redan blivit värre... är rädd att jag inte ska kunna prestera :S

    Var bor du? Själv bor jag söder om söder, gröna linjen :)

  • Nils-Eric
    miillaw skrev 2015-07-31 12:04:35 följande:

    Hej alla.

    Först vill jag säga grattis till er som plussat. :)

    Själv så plussade igår, BF 2016-04-04. Första barnet, läskigt och spännande. Jag har nyligen fyllt 26 år, gift sen 1 år tillbaka och bor utanför sthlm. Inga vänner som har barn men däremot min lillasyster som har en dotter på snart 1 månad. :)


    Hej!

    Grattis själv! :) Vilket håll utanför Stockholm? 
    Så kul att vi är flera stycken i "samma sits"

    Det är lite ensamt nu när man inte börjat berätta för folk än. 


    Dessutom har jag familj och huvuddelen av mina vänner i Skåne, så det gör ju inte saken lättare.
    Kul att man kan prata här!
     :)

  • miillaw
    Nils-Eric skrev 2015-07-31 12:10:15 följande:

    Hej!

    Grattis själv! :) Vilket håll utanför Stockholm? 

    Så kul att vi är flera stycken i "samma sits"

    Det är lite ensamt nu när man inte börjat berätta för folk än. 

    Dessutom har jag familj och huvuddelen av mina vänner i Skåne, så det gör ju inte saken lättare.

    Kul att man kan prata här!

     :)


    Bor i Märsta, så norr om sthlm typ. Haha, är riktig dålig på geografi. :D

    Ja, skönt att kunna prata med fler. Endast min man, lillasyster och hennes sambo som vet. Men är i v.5 (4+3) så får försöka hålla mig ett tag till. :P Enda jag oroar mig för att jag bokat in en kryssning med några jobbkollegor nästa helg och vet inte om jag riktigt vill berätta för dem + de kommer undra varför jag intr dricker då. Kluven om jag ska berätta eller ej. Men samtidigt vill jag att mina föräldrar ska få veta innan mins kollegor. Haha, i-landsproblem typ. :P
  • IceIce

    Kul att vi är fler!

    Jag är 28, fyller 29 samma vår som bebisen kommer.

    Är "infödd" Stockholmare men har inte fler att prata med för det, eftersom mina vänner inte börjat skaffa barn än. Har inte berättat för så många än heller.

    Hittills har min graviditet inte varit toppen, men det ser ut att vara på väg att vända.

    De första veckorna kände jag inget alls, allt var finfint. Dag 5+3 var jag ute sent med mina tjejkompisar, och drack såklart ingenting men vaknade med hemsk "baksmälla" dagen därpå, väldigt trött och illamående. Veckorna som följde var hemska med illamående, trötthet (kunde utan problem ta tupplurar när som helst, tex i receptionen till en golfklubb med massa folk runtomkring) och ett smaksinne som helt hade spårat ur. Allt smakade äckligt så jag kunde knappt få ner ett kex. Det verkar inte vara ärftligt heller, min mamma mådde illa men kände sig till skillnad från mig bättre när hon åt. Vi har båda anlag för åksjuka. Samtidigt mår många inte illa alls.. Men de senaste dagarna har iallafall känts klart bättre för mig, så tror det är på väg att gå över. Förutom illamående/trötthet har jag inte haft några andra problem.

    Man kan nog ta sig igenom en jobbresa om man kämpar, fastän det inte är så kul, om man har med sig snacks man vet att man kan äta och kanske kan lägga sig tidigt.

  • Nils-Eric
    miillaw skrev 2015-07-31 12:15:42 följande:
    Bor i Märsta, så norr om sthlm typ. Haha, är riktig dålig på geografi. :D

    Ja, skönt att kunna prata med fler. Endast min man, lillasyster och hennes sambo som vet. Men är i v.5 (4+3) så får försöka hålla mig ett tag till. :P Enda jag oroar mig för att jag bokat in en kryssning med några jobbkollegor nästa helg och vet inte om jag riktigt vill berätta för dem + de kommer undra varför jag intr dricker då. Kluven om jag ska berätta eller ej. Men samtidigt vill jag att mina föräldrar ska få veta innan mins kollegor. Haha, i-landsproblem typ. :P
    Har en kompis som precis flyttat från Märsta så det har jag faktiskt koll på, även om jag inte alls har bra koll på Sthlm :)

    Jobbigt med kollegor som blir nyfikna när man inte riktigt vill berätta än.
    Jag har ungefär samma dilemma inför min jobbresa, men där är bara en från mitt jobb som ska med.
    Jag kommer försöka köra på "vitt år" eller att jag går på diet. Jag kan inte ställa in min resa eftersom det är en jobbresa, men där är samtidigt fester inplanerade.
    Jag får vl dricka alkoholfritt och vara glad ändå :) Hoppas att han inte märker något!
    Det syns inte alls än så det borde fungera hoppas jag...

    Jag vill gärna vänta med att berätta till någonstans runt vecka 12. Har inte planer att berätta för någon mer än en vän (och det har sina anledningar då jag behöver råd angående en specifik situation). Just nu är det bara jag och sambon som vet!

    Hur tänker ni andra? 
  • Nils-Eric
    IceIce skrev 2015-07-31 13:31:42 följande:

    Kul att vi är fler!

    Jag är 28, fyller 29 samma vår som bebisen kommer.

    Är "infödd" Stockholmare men har inte fler att prata med för det, eftersom mina vänner inte börjat skaffa barn än. Har inte berättat för så många än heller.

    Hittills har min graviditet inte varit toppen, men det ser ut att vara på väg att vända.

    De första veckorna kände jag inget alls, allt var finfint. Dag 5+3 var jag ute sent med mina tjejkompisar, och drack såklart ingenting men vaknade med hemsk "baksmälla" dagen därpå, väldigt trött och illamående. Veckorna som följde var hemska med illamående, trötthet (kunde utan problem ta tupplurar när som helst, tex i receptionen till en golfklubb med massa folk runtomkring) och ett smaksinne som helt hade spårat ur. Allt smakade äckligt så jag kunde knappt få ner ett kex. Det verkar inte vara ärftligt heller, min mamma mådde illa men kände sig till skillnad från mig bättre när hon åt. Vi har båda anlag för åksjuka. Samtidigt mår många inte illa alls.. Men de senaste dagarna har iallafall känts klart bättre för mig, så tror det är på väg att gå över. Förutom illamående/trötthet har jag inte haft några andra problem.

    Man kan nog ta sig igenom en jobbresa om man kämpar, fastän det inte är så kul, om man har med sig snacks man vet att man kan äta och kanske kan lägga sig tidigt.


    Usch. Det lät inte som att du har haft det lätt. Skönt ändå att det börjat vända! Hoppas att det håller i sig :)

    När var du på ditt första ultraljud och hur ser det ut med besök för dig? Du som ligger lite längre fram!
Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)