• LindaLinda

    Gravid med fel man och vill inte göra abort

    Lever i ett förhållande sedan 10 år tillbaka och vi har ett gemensamt barn som snart blir 3 år. Nu har jag tyvärr haft en affär vid sidan av och har trots skydd blivit gravid:( vet garanterat att det inte är min man som är pappan till barnet och det skulle han också veta. Pappan till barnet är gift...har känslor för honom men är osäker på vad det är för känslor..vill verkligen inte göra abort och jag ångrar fortfarande den aborten jag gjorde för 10 år sedan. Men vill inte heller att min man ska få veta och då blir det garanterat skilsmässa och vi kommer inte att kunna vara vänner. Kommer bli väldigt jobbigt för vårt barn och jag vill inte leva med baret bara varannan vecka heller :( tänker även på familjen till pappan till barnet:(

    Till saken hör också den att jag är 42 år och vill så gärna ha ett barn till men min man har varit obeveklig så det här är förmodligen sista chansen..

    Får total ångest bara jag tänker på abort och är nu i vecka 7, bara en tidsfråga innan det kommer och börja synas på brösten..vet inte hur jag ska kunna förmå mig till att göra abort även fast det känns som enda utvägen.

    Känner mig inträngd i ett hörn och mår jättedåligt av situation.

    Hoppas någon kan komma med några kloka synpunkter...

    /Linda

  • Svar på tråden Gravid med fel man och vill inte göra abort
  • Mälaröbo

    I ditt läge skulle jag valt abort. Att behålla innebär att EN blir lycklig och MÅNGA blir olyckliga, både din och den andre mannens familj och ev det ofödda barnet som INTE gjort sig förtjänt av att leva i den soppa du skapat.
    Att göra abort innebär att DU blir olycklig men unga andra... Så: Hur egoistisk är du?

  • LindaLinda

    Abort känns såklart som det enda rätta..förutom för det ofödda barnet då, där kan jag inte alls hålla med, det är klart att barnet skulle få ett bra liv!

    Har alla förutsättningar att ge barnet ett tryggt och bra liv. Är själv uppväxt utan pappa och skulle jag välja det utan att få finnas alls så skulle självklart välja den uppväxt jag haft som dessutom har varit väldigt bra. Skulle ha föredragit min uppväxt många gånger framför många av mina vänners uppväxter som inte har varit speciellt bra trots både mamma och pappa. Det beror ju mycket på hur det ser ut runtomkring för den person som väljer att skaffa barn själv samt hur man är som person.

    MEN vill inte göra andra människor illa..och det är ju det jag våndas över:(

  • Agentkia

    Det låter som att du på ett sätt vill det här. Du pratar om det som enda chansen att få ett till barn.

    Bara du kan välja hur du ska göra. Dock tycker jag du är egoistisk om du inte berättar för båda herrarna hur det ligger till. Din man har rätt att få veta om din affär. Du har 10 år med honom. Du hade velat veta om det var tvärtom.

  • Jw83

    Ditt befintliga barn kommer lida. Din man kommer lida och din älskare och hans familj kommer lida. Ditt äldre barn förlorar en trygg punkt och sin kärnfamilj, det yngre barnet kommer aldrig få uppleva en kärnfamilj. Pappans barn kommer förlora sin familj. Du kommer sitta själv med två varannan vecka barn.

    Dessutom kommer du se allt lidande hos alla dessa barn och vuxna och veta att det var pga ditt beslut. För att Du ville slippa må dåligt...

    Min pappa var otrogen och splittrade vår familj. Jag o min bror hatade honom i många år. Vi var små men vi förstod allt.

  • LindaLinda

    Mmm hade verkligen gjort allt för att få det ogjort. Pratat med kuratorn som sjukhuset erbjuder utan att fått någon större hjälp men nu bokat tid hos en familjerådgivare.

  • LindaLinda
    Agentkia skrev 2015-07-31 15:09:03 följande:

    Det låter som att du på ett sätt vill det här. Du pratar om det som enda chansen att få ett till barn.

    Bara du kan välja hur du ska göra. Dock tycker jag du är egoistisk om du inte berättar för båda herrarna hur det ligger till. Din man har rätt att få veta om din affär. Du har 10 år med honom. Du hade velat veta om det var tvärtom.


    Vill väldigt gärna ha barnet men kosekvenserna känns väldigt stora för andra inblandade:(

    Pappan vet om men inte min man, berättar jag för honom så blir det garanterat slut, han är inte den förlåtande typen plus att han kommer att berätta det för pappans familj så då är skadan skedd och jag kan lika gärna behålla barnet. Men brottas såklart med mitt dåliga samvete. Är inte säkert att det går att dölja aborten heller, förra gången blev det efterkomplikationer och jag blev kvar ett tag på sjukhuset.
  • LindaLinda
    Jw83 skrev 2015-07-31 15:10:30 följande:

    Ditt befintliga barn kommer lida. Din man kommer lida och din älskare och hans familj kommer lida. Ditt äldre barn förlorar en trygg punkt och sin kärnfamilj, det yngre barnet kommer aldrig få uppleva en kärnfamilj. Pappans barn kommer förlora sin familj. Du kommer sitta själv med två varannan vecka barn.

    Dessutom kommer du se allt lidande hos alla dessa barn och vuxna och veta att det var pga ditt beslut. För att Du ville slippa må dåligt...

    Min pappa var otrogen och splittrade vår familj. Jag o min bror hatade honom i många år. Vi var små men vi förstod allt.


    Tänker även på det ofödda barnet som jag tycker förtjänar att få leva. Klart det kommer att få en lycklig uppväxt ändå och även mitt barn som jag har nu.  När det gäller "kärnfamilj" så är det många som inte lever i kärnfamiljer och är lyckliga ändå. Bla jag själv är inte uppväxt i en klassisk kärnfamilj och det gick hur bra som helst.

    När det gäller att familjen splittras pga otrohet så är det kanske inte alltid så bra i familjen i vilket fall som helst, därav otroheten.

    Men det är klart jag tycker att det känns jättejobbigt att göra folk illa, annars hade jag utan tvekan behållit barnet..
  • VeronikaK
    Jw83 skrev 2015-07-31 15:10:30 följande:

    Ditt befintliga barn kommer lida. Din man kommer lida och din älskare och hans familj kommer lida. Ditt äldre barn förlorar en trygg punkt och sin kärnfamilj, det yngre barnet kommer aldrig få uppleva en kärnfamilj. Pappans barn kommer förlora sin familj. Du kommer sitta själv med två varannan vecka barn.

    Dessutom kommer du se allt lidande hos alla dessa barn och vuxna och veta att det var pga ditt beslut. För att Du ville slippa må dåligt...

    Min pappa var otrogen och splittrade vår familj. Jag o min bror hatade honom i många år. Vi var små men vi förstod allt.


    Tänk vad många sådana berättelser det finns, Min mamma/pappa var ett svin som var otrogen och slittrade familjen. Jag tvivlar på att ni som barn "förstod allt". Era föräldrars förhållande var antagligen mer komplicerat än så. Det brukar det vara. Barnen har ett barnperspektiv. Otrohet brukar ofta vara följden av ett dåligt förhållande som båda har skuld i. Barnen har ofta inte full insikt i sina föräldrars kärleksförhållande, åtminstone hoppas jag verkligen att ni inte hade det, det vore verkligen inte sunt. Svikna mammor/pappor som drar in barnen och berättar "sanningen" om den andra föräldern har jag inte mycket till övers för.

    När det kommer till otrohet är det så svartvitt plötsligt. Otrohet är självklart ett svek om man kommit överens om tvåsamhet. Men det finns så många andra svek i ett förh¨llande som verkar så mycket enklare att ha överseende med - det är som att man kan bete sig som ett arsle på hundra olika sätt, begå psykisk misshandel i 10 år, men så fort någon har sex med en annan person är det den personen som ska bli kölhalad. Har aldrig fattat varför det är så.

    Vad gäller barnet TS, så är kanske det enda raka att faktiskt berätta för mannen och gå i famijeterapi - det låter ju som att ni ändå behöver rannsaka förhållandet. Kanske får du vara beredd att låta honom gå. Lycka till!
  • viseversa

    Behåller du får du nog RÄKNA med att ni skiljer er och du får ha ditt äldre barn VV som du inte vill. Samt att det även förstör den andra mannens familj. Men å andra sidan sket ni ju FULLSTÄNDIGT i andras känslor när ni spände på varandra så varför bryr du dig ts?

  • Agentkia
    LindaLinda skrev 2015-07-31 15:43:40 följande:

    Vill väldigt gärna ha barnet men kosekvenserna känns väldigt stora för andra inblandade:(

    Pappan vet om men inte min man, berättar jag för honom så blir det garanterat slut, han är inte den förlåtande typen plus att han kommer att berätta det för pappans familj så då är skadan skedd och jag kan lika gärna behålla barnet. Men brottas såklart med mitt dåliga samvete. Är inte säkert att det går att dölja aborten heller, förra gången blev det efterkomplikationer och jag blev kvar ett tag på sjukhuset.


    Ja precis. Väljer han att avsluta eran relation så är det inte mer än så att du får stå sitt kast. Du gjorde ett val när du var otrogen och det här är konsekvenserna.

    Du ska inte ha en relation baserad på en lögn.
  • Jw83
    VeronikaK skrev 2015-07-31 16:38:01 följande:

    Tänk vad många sådana berättelser det finns, Min mamma/pappa var ett svin som var otrogen och slittrade familjen. Jag tvivlar på att ni som barn "förstod allt". Era föräldrars förhållande var antagligen mer komplicerat än så. Det brukar det vara. Barnen har ett barnperspektiv. Otrohet brukar ofta vara följden av ett dåligt förhållande som båda har skuld i. Barnen har ofta inte full insikt i sina föräldrars kärleksförhållande, åtminstone hoppas jag verkligen att ni inte hade det, det vore verkligen inte sunt. Svikna mammor/pappor som drar in barnen och berättar "sanningen" om den andra föräldern har jag inte mycket till övers för.

    När det kommer till otrohet är det så svartvitt plötsligt. Otrohet är självklart ett svek om man kommit överens om tvåsamhet. Men det finns så många andra svek i ett förh¨llande som verkar så mycket enklare att ha överseende med - det är som att man kan bete sig som ett arsle på hundra olika sätt, begå psykisk misshandel i 10 år, men så fort någon har sex med en annan person är det den personen som ska bli kölhalad. Har aldrig fattat varför det är så.

    Vad gäller barnet TS, så är kanske det enda raka att faktiskt berätta för mannen och gå i famijeterapi - det låter ju som att ni ändå behöver rannsaka förhållandet. Kanske får du vara beredd att låta honom gå. Lycka till!


    Visst fanns det annat bakom! Pappa började plugga och började därför festa oftare och kunde inte hantera alkoholen när han var ute. Mamma talade aldrig någonsin illa om pappa, men vi hörde henne gråta när hon trodde att vi sov och vi visste att pappa kramat andra tjejer..

    Men poängen med min berättelse är just att vi visste att det var pappa som gjort fel.

    När eller om ts blir hatad av sitt barn pga att hon splittrat familjen så kvittar det nog för ts om barnet har full insikt eller inte..

    Bara för att det finns värre svek i en relation så börman inte förminska otrohet. Alla medvetna beslut som leder till att ens egna barn får lida så oerhört är hemska.
  • zupermorsan

    Lider så med dig och dina kval! Förstår inte varför man måste göra påhopp. Vederbörande vet nog att det är fel att va otrogen. Detta är ju både ditt och ÄVEN pappans fel. Du behöver inte lägga skuld för hans familj, det får han reda ut. Nått är ju ändå dåligt i ett förhållande om man gör som man gör. Hoppas du följer ditt hjärta.

    Undrar så hur du valt att göra??

Svar på tråden Gravid med fel man och vill inte göra abort