• Anonym (kusen)

    Hur är Essingeleden att köra på?

    Som rubriken lyder, hur är Essingeleden att köra på idag?

    Sist jag körde där var för över 10 år sedan i samband med övningskörning. Då var jag så ny i gemet så tänkte mest på att det var mycket bilar.

    Ryktet säger ju att folk kör som idioter, sicksackar och byter fil utan förvarning.

    Kanske bättrat sig idag?

    Ska från Norrköping upp mot Uppsala och vägen bär genom Essingeleden...

  • Svar på tråden Hur är Essingeleden att köra på?
  • Rataxes

    Har kört via Strängnäs/Enköping ibland när jag velat ha lite omväxling...


    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Rataxes

    Har kört via Strängnäs/Enköping då och då när jag velat ha omväxling.


    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • mammaåten

    Folk som bor där kör generellt bra. De blinkar och svänger direkt, så gör man där. Folk släpper in en direkt.. Gör du på Samma sätt är det inga problem :)

  • Mandel

    Har kört både bil och lätt lastbil där utan problem. 
    Folk kör inte sämre eller värre där än på andra ställen/platser.
    Personligen är jag dock mer nervös när jag kör i Mjölby - Östergötland, en liten stad med inhemska regler - byfånar, mot när jag kör i centrala Stockholm där folk använder ögon och hjärna i trafiken.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • SpanskaFlugan

    Problemet är egentligen inte Essingeleden per se eller hur folk kör i allmänhet (varken fler eller färre idioter där). Problemet är att om någon gör ett misstag och ställer till med en olycka så stannar allt. Essingeleden är en flaskhals och den korkar igen otroligt snabbt. Jag brukar köra över Strängnäs om ska förbi Sthlm. De har förbättrat 55:an mycket de senaste åren.

    Största problemet på genomfarten genom Sthlm är enligt mig söder och norr om Essingeleden. Särskilt söder om Liljeholmen och ner till Södertälje, på den sträckan finns många nötter, många som kör för fort i risiga bilar eller alldeles för flashiga BMW och Audi och kör som om de är narkotikapåverkade (eller tror de är i GTA5...). Norr om Norrtull och upp till Arlanda nästan lika illa, där får man ha radarblick åt alla håll för att hålla koll på taxibilarna på väg till och från Arlanda. Påfarten på E4:an från Arlanda i södergående, där kommer taxibilarna som skjutna ur en kanon...


    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Satra

    Essingeleden är inga problem att köra på men räkna med högt tempo.

  • Anonym (kusen)

    Nu skrev jag tråden i öh... förebyggande förfrågning, då jag inte körde där förrän igår. Är dock hemma nu ute på bygden efter att ha passerat Essingeleden liksom Södertäljeleden och delar av Norrtullsdelen

    Det jag fascineras över är var sjutton alla bilar kommer ifrån. Innan Södertälje var det som vilken motorväg som helst, tvåfiligt och alla verkade få plats, sen när det blir trefiligt så är det plötsligt mer bilar än vad som känns rimligt i jämförelse.

    Fascineras också över att det inte händer MER olyckor när folk kör så nära som de gör.

    Enda momenten jag reagerade på var dels en finskreggad tradare som låg i mittenfilen från typ Södertälje till nånstans kring Västertorp (?) där jag åkte av för att tanka. Nu låter jag säkert feg som inte körde om på vänster sida (vilket man i lagens ordning ju inte får över 70 knyck på vägen), men har hört polare som berättat om en långtradare som prejade in honom i ett stängsel när han försökte komma förbi (var skilda körvägar i vardera fil).

    En annan jeppe fick på Essingebron (?) för sig att jag skulle flytta på sig snabbt genom att plötsligt utan blinkers gå ut framför mig när jag låg halvvägs bredvid hans bil... Tack och lov för alla uppmärksamma bakomvarande som reagerade och inte körde in i mig när jag fick bromsa in.

Svar på tråden Hur är Essingeleden att köra på?