• Plingis

    Ett-barn-på mitt-jobb-situation

    Hej! Jag är en rätt så nyutbildad förskollärare som har ett problem.

    Ett barn på mitt jobb är väldigt fäst vid mig (inga problem där) men barnet i fråga är rätt knepig mot mig i mellan åt. Barnet frågar saker som om min hund har sett min snippa och om inte jag kan ta av mig kläderna och springa naken osv. Jag vill liksom inte göra någon tabu över det så jag svarar och skämtar bort det lite.

    Men barnet har även börjat kika under min kjol nu under sommaren och jag sa då att man gör inte så. En annan gång petade barnet på mitt bröst och fnissa och sa grön tutte. En annan gång kittlade två barn mig och då kom detta barn och ville vara med men drog upp tröjan istället. Självklart säger jag att det är inte ok men barnet verkar inte ta åt sig.

    Är detta normalt och ska jag sluta fundera på om jag ska ta upp detta med föräldrarna eller inte? Har frågat barnet själv om jag ska berätta detta för föräldrarna, men det vill inte barnet. Så på något vis känns det som att barnet vet att man gör inte så här. Barnet vill gärna fråga privata frågor då ingen annan hör heller.. Känns som att barnet medveten kring hur han beter sig.

    Vill mest bara veta hur jag ska förhålla mig till detta.

  • Svar på tråden Ett-barn-på mitt-jobb-situation
  • Drottningen70

    Att säga att vissa saker är privata är ju inte samma sak som att orsaka tabun. Barn måste lära sig att respektera andra människors integritet och som förskollärare anser jag att det är en av dina uppgifter att vägleda barnet när han klämmer på tuttarna och drar upp kjolen. Eller frågar om snippan. Allt på ett åldersadekvat sätt naturligtvis

    Dessutom måste du ge föräldrarna möjlighet att jobba på detta hemma så självklart ska du tala med dom.

    Att fråga barnet om han vill att du ska prata med föräldrarnA låter mer som ett hot än en pedagogisk lösning.

  • Birgitta02