• Plingis

    Ett-barn-på mitt-jobb-situation

    Hej! Jag är en rätt så nyutbildad förskollärare som har ett problem.

    Ett barn på mitt jobb är väldigt fäst vid mig (inga problem där) men barnet i fråga är rätt knepig mot mig i mellan åt. Barnet frågar saker som om min hund har sett min snippa och om inte jag kan ta av mig kläderna och springa naken osv. Jag vill liksom inte göra någon tabu över det så jag svarar och skämtar bort det lite.

    Men barnet har även börjat kika under min kjol nu under sommaren och jag sa då att man gör inte så. En annan gång petade barnet på mitt bröst och fnissa och sa grön tutte. En annan gång kittlade två barn mig och då kom detta barn och ville vara med men drog upp tröjan istället. Självklart säger jag att det är inte ok men barnet verkar inte ta åt sig.

    Är detta normalt och ska jag sluta fundera på om jag ska ta upp detta med föräldrarna eller inte? Har frågat barnet själv om jag ska berätta detta för föräldrarna, men det vill inte barnet. Så på något vis känns det som att barnet vet att man gör inte så här. Barnet vill gärna fråga privata frågor då ingen annan hör heller.. Känns som att barnet medveten kring hur han beter sig.

    Vill mest bara veta hur jag ska förhålla mig till detta.

  • Svar på tråden Ett-barn-på mitt-jobb-situation
  • Drottningen70

    Att säga att vissa saker är privata är ju inte samma sak som att orsaka tabun. Barn måste lära sig att respektera andra människors integritet och som förskollärare anser jag att det är en av dina uppgifter att vägleda barnet när han klämmer på tuttarna och drar upp kjolen. Eller frågar om snippan. Allt på ett åldersadekvat sätt naturligtvis

    Dessutom måste du ge föräldrarna möjlighet att jobba på detta hemma så självklart ska du tala med dom.

    Att fråga barnet om han vill att du ska prata med föräldrarnA låter mer som ett hot än en pedagogisk lösning.

  • Birgitta02

    Minns att min son hade lite tuttfixering i 4-årsåldern av nån orsak. Och petade förskollärarna på brösten. De pratade med mig om det och jag pratade med in son. Sa att det inte är ok. Vissa beröringar är privata och där får man inte röra om nån säger nej. För det skall man respektera. Han slutade med det. Han förstod. Så jag tycker du skall ta upp det med föräldrarna och be dom prata med barnet.

  • elyse

    Detta ska du diskutera i arbetslaget. Samt vara väldigt tydlig mot barnet när det gäller din integritet.

  • Plingis

    Nja fast det är ett ganska enkelspårigt sätt att se på det. Självklart måste jag fråga om jag själv är osäker på detta.

    Jag förklarar ju självklart att man inte gör så, men då ska jag prata med föräldrarna till veckan. Tack för svar!

  • Plingis

    Tack för alla svar! Pratade tidigare med min kollega innan semestern men hen sa bara att jag inte skulle bry mig så mycket om det... Snart börjar det barnet i förskoleklass så ja..

    Men då ska jag prata med föräldrarna till veckan. Hur jag ska ta upp det är en bättre fråga..

  • Anonym (F)

    Jag hade också börjat med att diskutera det i arbetslaget för att komma fram till en gemensam lösning.

    När jag hade VFU var det ett barn som också tyckte om mig väldigt mycket och hon visade det bland annat genom att pussa mig på munnen, vilket såklart kändes väldigt obekvämt för mig. Så jag förklarade varje gång att jag bara pussar personer som är min familj, men att jag tycker mycket om kramar och att hon gärna får krama mig om hon vill istället. Och så när jag märkte att hon var på väg att pussa mig så vände jag bort huvudet och påminde henne tills hon slutade försöka.

    Jag tror att vid sådana här upprepade tillfällen är det viktigt att vara tydlig med vad som är socialt acceptabelt, för om man hela tiden skämtar bort det kan nog barnet se det som en lek eller som att man får bete sig så mot folk.

  • Plingis2

    Jag pratade med min mamma om detta och ska prata med chefen om detta. Då hälften av arbetslaget inte tycker att detta är något att bry sig i.

    De gånger då barnet tafsar har jag markerat tydligt. Men det går några dagar och så gör han om det. Det är mest hans knepiga frågor som jag tycker är lustiga och skämtar bort, inte då jag blir antastad.

  • Anonym (K)

    Jag känner att det är viktigt att du, och alla andra
    markerar tydligt att det inte är okej att inte respektera andras integritet
    man måste lyssna när någon säger nej, alltid! 
    intresse för sin egna och andra kroppar är normalt men att göra något mot någons vilja är inte okej och måste läras

    denna gången är det din kropp, nästa gång kan det vara en klasskamrats, och ju äldre barnet blir ju mer problem och grövre kan det bli om inte barnet får lära sig.
    Nu säger jag absolut inte att barnet kommer bli en brottsling eller något pga. det här beteendet i så ung ålder
    det är som sagt rätt normalt, alla barn måste lära sig respektera andras kroppar (och sin egen) men vissa kräver lite mer markering och påminnelse än andra

    sen finns det ju tyvärr gånger då beteendet kan ha sin förklaring med att barnet blir utsatt för något, det är vanligare normal nyfikenhet men tyvärr så förekommer det ju övergrepp
    oavsett borde föräldrarna informeras och tillsammans bestämmer ni hur ni ska lära barnet att respektera nej och bemöta beteendet

Svar på tråden Ett-barn-på mitt-jobb-situation