• Anonym (ledsen)

    Är min sambo ovanligt långsam i sin föräldraroll?

    Vi planerade barn i två år och eftersom min sambo var väldigt drivande trodde jag att han skulle bli mer insatt. När bebisen var 4 veckor var vi ute och gick. En kort bit från vårt hus växer en jättestor kastanj och just då var marken helt täckt av kastanjer ungefär 20 meter. Så jag gick jättelångsamt över kastanjerna för jag visste sen innan att vagnen hoppar till jättemycket om man kör snabbt rakt över dem. Då blir han jätteirriterad och börjar skjuta på vagnen för att det ska gå snabbare och säger Bebisar gillar när det skumpar! Ja men inte så att huvudet studsar omkring i vagnen liksom säger jag då. Så blev han sur för att det tog 10-20 sekunder längre att gå pga kastanjerna. När det var minusgrader ute och jag letade efter extra sockar att ta på bebisen i vagnen så stod han i dörren och blev jätteirriterad på att det tog sååå lång tid. Trots att vi bara skulle ut och handla en kort sväng. Hans mamma kom och hälsade på spontant mitt på dan och just då försökte jag få bebisen att sova (hade sovit jättedåligt ett långt tag). Jag hörde mamman i dörren men stannade i vårt sovrum eftersom bebisen var på väg att somna. Sambon och mamman kommer in, tänder lampan och sambon säger Mamma vill träffa bebisen!! som att det var sjukt viktigt att hon fick träffa bebisen exakt just då. Hon bor jättenära och kan hälsa på när som helst. Eller så kan hon vänta tills bebisen sovit..
    Nu är bebisen ett år och sover i spjälsäng men får ofta komma över till vår säng och sover då i mitten. Igår natt bad jag honom VÄNLIGT att göra lite mer plats åt bebisen som gillar att rulla lite. Då blir han skitsur och börjar gorma att han minsann behöver sova (han har sovmorgon varje dag eftersom jag ALLTID går upp först) och skriker att jag ska hålla käften när jag säger att han har massor av plats. Han tycker inte att det är viktigt att ha rutiner alls så om jag säger att det är dags för bebisen att äta så säger han åh det kan vänta lite. Han fattar inte att bebisen blir jättegnällig och ledsen om maten inte kommer på de vanliga tiderna utan då ska man liksom härda ut lite. Sen inser han inte sambandet när man har en gnällig bebis att ta hand om. Det känns som att jag måste förklara allting.
    Han har aldrig haft sånt konstigt humör förut.

  • Svar på tråden Är min sambo ovanligt långsam i sin föräldraroll?
  • Anonym (R)

    På din beskrivning låter det snarare som en person som saknar respekt för andra.

  • Anonym (Ehhh)

    Väldigt konstigt beteende. Han har inte nån diagnos av nåt slag som förklarar detta? Hur ser ansvarsfördelningen ut? Tar han hand om barnet ensam? För att förstå barnet så måste man ju också ta hand om barnet själv för att förstå barnets behov.

  • Anonym (Ehhh)

    Det låter mer som att han tar dina kommentarer som påhopp och han hamnar i försvarsställning. Har det egentligen något med barnet att göra? Hur ser er relation ut för övrigt?

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Ehhh) skrev 2015-08-01 10:19:16 följande:

    Det låter mer som att han tar dina kommentarer som påhopp och han hamnar i försvarsställning. Har det egentligen något med barnet att göra? Hur ser er relation ut för övrigt?


    Vilken kommentar tänkte du på?
    Just nu är relationen körd i botten pga det här. När han gör eller säger såna saker så ledsnar jag.
  • Anonym (......)

    Det låter mer som om du tycker dig vara den enda som kan se barnets behov. En 1-åring är ingen bebis. De behöver inte sova i samma säng som föräldrarna om det blir för trångt för föräldrarna att kunna få en god sömn. Är barnet oerhört rutinbundet så ni måste avbryta långkörningen om klockan blir 11 eftersom barnet måste äta då?

    Jag tycker att du ska backa och släppa kontrollbehovet så att pappan kan ta eget ansvar.

  • Anonym (4barnsmamma)

    Tycker det låter som att du ännu är osäker i din mammaroll och överdrivet fast i rutiner, vilket han stör sig på. Läs lite mindre och relaxa lite mera.

  • Anonym (Precis)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2015-08-01 10:25:57 följande:

    Tycker det låter som att du ännu är osäker i din mammaroll och överdrivet fast i rutiner, vilket han stör sig på. Läs lite mindre och relaxa lite mera.


    Tänkte skriva ungefär detsamma...:)
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Ehhh) skrev 2015-08-01 10:17:03 följande:

    Väldigt konstigt beteende. Han har inte nån diagnos av nåt slag som förklarar detta? Hur ser ansvarsfördelningen ut? Tar han hand om barnet ensam? För att förstå barnet så måste man ju också ta hand om barnet själv för att förstå barnets behov.


    Nä han kan ju inte det eftersom han aldrig gett sig tid att lära känna bebisen eller sätta sig in i olika saker. Han säger att han "inte kan" natta t ex. Den senaste tiden så har bebisen ibland vaknat och gallskrikit när jag inte varit i sängen (tidigt på morgonen när jag gått upp) och det är inte förrän jag kommer in i sovrummet som bebisen slutar.. så sambon har sagt flera gånger att bebisen är BARA nöjd när mamma är här och då säger jag att det är ju pga att du knappt tar hand om nånting.. alltså att bebisen känner sig trygg med den som matar, vaggar, badar och sånt fattar han inte utan han tänker att han är ju hemma så då borde bebisen liksom vara van vid honom.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2015-08-01 10:25:57 följande:

    Tycker det låter som att du ännu är osäker i din mammaroll och överdrivet fast i rutiner, vilket han stör sig på. Läs lite mindre och relaxa lite mera.


    Till exempel? Läser inte speciellt mycket varför tror du det?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (......) skrev 2015-08-01 10:24:31 följande:

    Det låter mer som om du tycker dig vara den enda som kan se barnets behov. En 1-åring är ingen bebis. De behöver inte sova i samma säng som föräldrarna om det blir för trångt för föräldrarna att kunna få en god sömn. Är barnet oerhört rutinbundet så ni måste avbryta långkörningen om klockan blir 11 eftersom barnet måste äta då?

    Jag tycker att du ska backa och släppa kontrollbehovet så att pappan kan ta eget ansvar.


    Halvtimme hit eller dit spelar ingen roll men skjuter man på middagen en och en halv timme är hen jättegrinig. Så trångt är det inte i sängen, det har gått jättebra förut.
Svar på tråden Är min sambo ovanligt långsam i sin föräldraroll?