• Anonym (Städtanten)

    Orkar inte med all STÄDNING!!

    Hej!

    Jag har tidigare i mitt liv levt med en partner, men är numer ensam med barn. När vi var två var det aldrig några problem att ha hemmet i ordning och på den tiden hade jag nog aldrig kunnat förstå de problem jag nu står inför.

    Jag är så SJUKT TRÖTT på att hålla hem i ordning, ungen mätt och glad och tvättkorgen på "ebb". Det har gått till den grad att jag mer och mer börjat skita i skötseln av hemmet bara för att det känns så grymt oinspirerande! När jag var nyinflyttad tyckte jag om att köpa inredning, tända doftljus och hålla fint, men den känslan är borta!

    Hur gör ni andra för att orka / hålla inspirationen uppe? Laga mat varje dag, städa varje dag, tvätta, diska. . . och allt hänger bara på MIG!

  • Svar på tråden Orkar inte med all STÄDNING!!
  • Anonym (fghjkmnb)

    Jag skiter i det.

    Jag vet att jag mår som bäst när jag har det i ordning, men jag är utbränd (av flera orsaker, inte av städningen ) När jag orkar så håller jag ordning, men för mig handlar det mycket om att jag är en sk konstnärssjäl, det tar enorm energi att göra trista sisyfosarbeten, särskilt om någon annan stökar till.
     
    När mina barn var små lekte vi en lek; Hur många leksaker kan ni plocka ihop innan klockan ringer? (Äggklockan) Beroende på stökighetsgrad satte jag den på antalet minuter jag trodde skulle gå åt. Oftast tog det inte mer än 5 min.

    En vän lät bygga om en kista med ett hästhuvud och en svans, så de lekte 'mata hästen' varje kväll.

    Dammsugning, tja det gjorde jag max en gång i v, det fick vara lite damm, jag hade en sopborste vid ytterdörren som jag använde till grus och sånt.

    Disk, ja för mig hjälper det att hålla i minnet hur lång tid det faktiskt tar egentligen, jag har nog aldrig använt mer tid än 5 min till disk om jag diskar varje dag.
    Mina barn är nu tonåringar och diskar de inte efter sig om de kommer när det är tomt, ja då får de tillbaka glaset eller vad det nu är.

    Tvätt, jag tvättade igenom så jag låg på noll, sen höll jag efter genom att skaffa stapelbara korgar som jag hade vitt, svart, färgat osv i så när en korg var full = en maskin tvätt. Jag hade då också en maskin som jag kunde ställa in, så den var klar när jag kom hem då jag hängde den.
    Jag skaffade också liknande färger till barnen och mig själv, just för att inte få så många småslattar som inte gick att tvätta ihop och jag såg till att de hade kläder på sig som gick att tvätta ihop samtidigt så jag inte fick några få vita plagg och några få färgade osv. Jag bytte heller inte alla plagg varje dag, underkläder byttes varje dag, men tröja och byxa byttes bara varje dag om de var smutsiga.

    Lakan hade jag bara två set/person just för att jag tvingades tvätta dem när jag bytte, likadant med handdukar, där hade jag dock några fler set.

    Mest har det dock hjälpt att ta reda på vad det tar i tid, det tar inte så lång tid att göra en snabbstädning, då blir en större städning då och då så mycket enklare.
    Att ta en runda varje kväll på 5.15 min gör underverk.

    Även att ha en kort per person i hallen för mössa osv, speciell plats för alla att hänga sin jacka gör mycket. barn kan snabbt lära sig att själv lägga sina saker där de ska vara på en gång.
    En liten skål eller liknande för nycklar och annat småplock vid ytterdörren ger också ett mer städat intryck liksom dold förvaring.

  • Anonym (fghjkmnb)

    Jag var också noga med att alltid få en stund för mig själv då jag kunde slappna av, utan dator, utan tv. Ett bad, en stund med en bok eller tidning. I tystnad när barnen lagt sig.

  • Anonym (Städtanten)

    Tack så mycket för ditt svar! Det var verkligen värdefullt att läsa.

    Ett problem hos mig är nog att jag inbillar mig att jag måste göra så himla mycket och ha så himla fint hela tiden. Det gör att det känns omöjligt och så slutar det med att jag skiter i allt.

  • Anonym (Sänk kraven!)

    Sänk kraven! Folk städar betydligt mer än nödvändigt!

    Jag dammsuger max en gång i månaden, sopar bara upp om någon tappar något i golvet. Tvättar golven, tja ungefär en gång i året. Tvättar fönster; ca vart tredje år (köper tjänsten). Plockar upp i gemensamma utrymmet - hela tiden med samma jag går förbi, i barnens rum - endast till kalas. Tvättar flera gånger i veckan - men har många tvättkorgar så icke akuta smutsiga ligger månadtals i korgen. Diskmaskin tömmer jag en gång per dag. Dvs hushållsslötseln hos oss tar inte mycket tid per dag trots att vi är många i familjen (småbarn) också djur och bor på 300 kvadratmeter. Och vet du vad; ovälkomna gäster är välkomna när som helst, det varken ser smutsigare ut än hos andra, och jag har inte det minsta dåligt samvete. Och som bonus så är mina barn alltid friska, till skillnad från dagiskompisarna som har föräldrar som storstädar varje fredag, inklusive golvtvätt.

  • Anonym (Städtanten)
    Anonym (Sänk kraven!) skrev 2015-08-01 11:49:30 följande:

    Sänk kraven! Folk städar betydligt mer än nödvändigt!

    Jag dammsuger max en gång i månaden, sopar bara upp om någon tappar något i golvet. Tvättar golven, tja ungefär en gång i året. Tvättar fönster; ca vart tredje år (köper tjänsten). Plockar upp i gemensamma utrymmet - hela tiden med samma jag går förbi, i barnens rum - endast till kalas. Tvättar flera gånger i veckan - men har många tvättkorgar så icke akuta smutsiga ligger månadtals i korgen. Diskmaskin tömmer jag en gång per dag. Dvs hushållsslötseln hos oss tar inte mycket tid per dag trots att vi är många i familjen (småbarn) också djur och bor på 300 kvadratmeter. Och vet du vad; ovälkomna gäster är välkomna när som helst, det varken ser smutsigare ut än hos andra, och jag har inte det minsta dåligt samvete. Och som bonus så är mina barn alltid friska, till skillnad från dagiskompisarna som har föräldrar som storstädar varje fredag, inklusive golvtvätt.


    Tack! Ja, jag borde nog lära mig det, men jag inbillar mig att jag är en sämre mamma då! Samma sak med hemlagad mat som jag serverar varje dag (två gånger på helgerna), men disk och städ som följd. . .

    Jag var hos en kompis för ett tag sedan som också är ensam mamma och när vi talade om städning kläckte hon ur sig att: "Ja, jag skulle du inte kunna leva med mig själv om jag inte dammsög hela lägenheten morgon och kväll. Tänk vad mycket kvalster det blir annars, vem vill leva med det?!?!".

    Jag bara stirrade på henne och kände att: "herre min skapare vad jag ligger efter. . ." Förvånad
  • Fjäril kär

    men varför ska du göra allt när du har barn som givetvis också ska göra sitt? 

    Lär barnen att bädda sina egna sängar och att hålla ordning på sina rum. Då har du halva jobbet gjort redan där. 

    Se över vad du gör och förenkla.  Du får samma resultat med mindre antal moment och du kan ändå känna dig nöjd. 

    Jag bor i stort hus med många barn som kommer och går och jag gör inte mer än 15 minuters plock och städ varje dag och det är alltid fint, ordnat och välstädat.  Helt enkelt för att jag har fasta rutiner på vad som ska göras, jag krånglar inte onödan och har förenklat många saker.  

    ha inte mer prylar i hushållet än du orkar hålla ordning på och bestäm dig för vilka två områden i ditt hem som du vill prioritera och vilka områden som faktiskt kan vänta. 

    Jag storstädar aldrig för jag behöver inte det, mina 15 min varje dag räcker gott och väl för att huset ska vara välstädat och ordnat.  jag hinner till och med ägna mig åt att mangla lakan och handdukar 2 ggr i veckan . Inte för att jag behöver utan för att det är en lyx jag hinner med och unnar mig. 

  • Anonym (Städtanten)
    Fjäril kär skrev 2015-08-01 12:32:37 följande:

    men varför ska du göra allt när du har barn som givetvis också ska göra sitt? 

    Lär barnen att bädda sina egna sängar och att hålla ordning på sina rum. Då har du halva jobbet gjort redan där. 

    Se över vad du gör och förenkla.  Du får samma resultat med mindre antal moment och du kan ändå känna dig nöjd. 

    Jag bor i stort hus med många barn som kommer och går och jag gör inte mer än 15 minuters plock och städ varje dag och det är alltid fint, ordnat och välstädat.  Helt enkelt för att jag har fasta rutiner på vad som ska göras, jag krånglar inte onödan och har förenklat många saker.  

    ha inte mer prylar i hushållet än du orkar hålla ordning på och bestäm dig för vilka två områden i ditt hem som du vill prioritera och vilka områden som faktiskt kan vänta. 

    Jag storstädar aldrig för jag behöver inte det, mina 15 min varje dag räcker gott och väl för att huset ska vara välstädat och ordnat.  jag hinner till och med ägna mig åt att mangla lakan och handdukar 2 ggr i veckan . Inte för att jag behöver utan för att det är en lyx jag hinner med och unnar mig. 


    Ja, jag borde bli bättre på att uppfostra sonen i den frågan, men det går inte så bra. . . Men du har helt rätt i att det är något jag verkligen borde ta tag i.

    När jag skrev tråden tänkte jag egentligen inte bara på städning, men det blev lite tokigt formulerat. Jag tänkte på alla hushållssysslor som tvätt, hänga tvätt, plocka, diska, dammsuga och allt det där. Det blir ju mer än 15 min / dag.
  • Sockervaddspinnen

    Samma sak hände mig. Efter 2,5 år så tapetserade jag om ett rum, målade jag om trappen, piffade till köket, fixade uteplatsen. Ja, inte allt på en gång, men pö om pö. Då var det som nytt och spännande - hela tiden! ;)

  • Lena

    Ha olika tvättkorgar och lär barnen lägga sina smutsiga kläder rätt. Tvätta inte kläder förrän de är smutsiga. Laga storkok några dagar i veckan och värm.

  • Fjäril kär
    Anonym (Städtanten) skrev 2015-08-01 14:02:14 följande:
    Ja, jag borde bli bättre på att uppfostra sonen i den frågan, men det går inte så bra. . . Men du har helt rätt i att det är något jag verkligen borde ta tag i.

    När jag skrev tråden tänkte jag egentligen inte bara på städning, men det blev lite tokigt formulerat. Jag tänkte på alla hushållssysslor som tvätt, hänga tvätt, plocka, diska, dammsuga och allt det där. Det blir ju mer än 15 min / dag.
    fast alla hushållssysslor görs ju inte varje dag?  Eller? 

    jag gör ju inte samma saker varje dag , rutinerna som sådant är detsamma i att jag gör det i en viss ordning och på ett visst sätt. Men uppgifterna varierar ju dagligen. 
    En dag kan det vara 15 min städ och vikning av tvätt och en annan dag kan det vara 15 min dammsugning och skura golv. 

    och en annan dag kan det vara 25 min plock, städ och pyssel och nästa dag gör jag ingenting alls. 
Svar på tråden Orkar inte med all STÄDNING!!