• melissans

    Gravid med ADD - vad ska jag göra??!

    Är gravid i vecka 16+3 och har diagnosen add. Slutade på mitt heltidsarbete dagen innan jag visste att jag var gravid pga att min chef inte skötte sig, han gav mig inte betalt för mina timmar och jag mådde skit av min medicin concerta.

    Så i samband med att jag blev gravid så slutade jag med concertan, nån vecka innan. Mina biverkningar av medicinen är bla

    - Viktnedgång (ca 8-9kg på kort tid)

    - Glömmer bort att äta/dricka och mat smakar inte gott längre

    - Hjärtklappning, ont vid hjärtat, känner mig extremt stressad och hör ljud mycket högre.

    - Biter sönder mina kinder och biter ihop tänderna så jag går med konstant huvudvärk, dålig i magen och ont i magen

    - Kan inte sova och måste då äta tabletter för att kunna sova.

    Jag har testat olika doser och klarar av att äta medicinen ett tag men till slut får jag liksom nog och medicinen hjälper inte längre utan jag går bara med alla biverkningar men är fortfarande helt sjukt trött.

    Utan medicinen kan jag inte jobba, har testat flera gånger på flera olika jobb men det GÅR INTE. Jag lider av en extrem trötthet, min hjärna går på högvarv men kroppen orkar inte. Känns som att någon står på mitt huvud och trycker ner mig varje dag, kan inte behålla fokus eller knappt komma ihåg att borsta tänderna utan concerta. Vissa dagar mår jag okej och orkar laga mat, tvätta osv, men flera dagar i veckan är jag som en zombie.

    Varit sjukskriven pga graviditetsbesvär men den är snart slut och jag måste ut i arbetslivet igen, doktorn säger att jag kan börja med medicinen men det känns verkligen inte ok, jag kommer garanterat gå ner i vikt väldigt snabbt (spelar ingen roll hur mycket jag äter går ändå ner) och ska jag gå med alla dessa biverkningar med en bebis i magen, hur kommer den må? Jag är jätterädd att det ska hända något och både concerta och ritalin är ju som amfetamin och hur bra är det att ta med en bebis i magen..

    Men jag kan inte klara ett arbete utan medicin.

    Hur har ni andra med diagnoser gjort?

  • Svar på tråden Gravid med ADD - vad ska jag göra??!
  • Anonym (ojoj)

    Men hur ska du klara av ett barn om du har såna problem med att arbeta????

  • Anonym (hm..)
    Anonym (ojoj) skrev 2015-08-01 19:54:45 följande:

    Men hur ska du klara av ett barn om du har såna problem med att arbeta????


    Det var nog inte riktigt vad TS undrade över. .

    TS; kontakta din läkare och barnmorska, de bör veta vad du ska göra i din situation.. Lycka till!
  • Anonym (ojoj)
    Anonym (hm..) skrev 2015-08-01 20:10:16 följande:
    Det var nog inte riktigt vad TS undrade över. .

    TS; kontakta din läkare och barnmorska, de bör veta vad du ska göra i din situation.. Lycka till!
    Nä, men det är vad JAG och förhoppningsvis socialtjänsten funderar över......
  • Let it Rain
    Anonym (ojoj) skrev 2015-08-01 20:14:27 följande:
    Nä, men det är vad JAG och förhoppningsvis socialtjänsten funderar över......
    Oerhört korkad fråga! Det är två helt olika saker, förstår du väl? Om du inte inser det borde du bilda dig lite i ämnet. Det fungerar ju bra för henne att arbeta när hon medicinerar, dessutom.
  • Let it Rain
    Anonym (ojoj) skrev 2015-08-01 19:54:45 följande:

    Men hur ska du klara av ett barn om du har såna problem med att arbeta????


    Det är inte förmågan att kunna koncentrera sig som gör någon till en bra eller dålig mamma.
  • Anonym (adhd)

    Jag äter comcerta, har gjort det i ett par år.

    Uppehåll undet graviditet som fick mig att må skit + att jag fick starka rekommendationer att inte ta dom undet grav.

    Jag funkar inte utan dom heller men ändå lever jag ett vanligt Svensson-liv.

    3 barn, kan sköta jobb/skola men mitt stora problem är rutiner för min egen del. Jag kan klara av att bolla barn och sambo men inom MIG är det kaos.

    Man klarar mer än man tror. Hur länge har du tagit comcerta regelbundet ts?

  • Anonym (adhd)

    Sorry auto-correct CONCERTA ska det givetvis stå.

  • melissans
    Anonym (ojoj) skrev 2015-08-01 19:54:45 följande:

    Men hur ska du klara av ett barn om du har såna problem med att arbeta????


    Jag är inte ensam om att ta hand om barnet och när barnet har kommit så kan jag ju utan problem äta min medicin, eller testa med olika mediciner tills jag hittar en som funkar. Men med ett barn i magen vill jag inte testa massa olika mediciner för att de kan skada barnet. 


    Att ta hand om ett barn är inte samma sak som att arbeta, jag älskar mitt barn och grejen med ADD är att man har extremt svårt för att göra saker man inte finner intressant eller kul. Tex är jag jätte duktig på saker jag tycker om, medans jag har jätte svårt för att intressera mig för sådant som inte är av intresse och det blir väldigt svårt för mig = jag blir extremt trött.

    Jag har inte det här filtret som andra människor har utan jag tar in alla ljud runt omkring mig och all information så mitt huvud är typ som gröt. Så när jag arbetar på tex ett cafe så tar jag in ALLA ljud, allt vad som sägs, allt som händer, jag reagerar på allt. Och hjärnan orkar inte arbeta så hårt i 8 timmar. 

    Medicinen hjälper mig att sortera tankarna och jag behöver inte tänka på 1000 saker samtidigt och då får jag energi och fungerar som vem som helst. 


    Varför skulle jag vara en dålig mamma för att jag inte klarar av att arbeta just nu pågrund av en diagnos och min graviditet? Kommer jag älska mitt barn mindre för det? Eller vad var din tanke? 


    Jag är uppväxt med endast alkoholister i min närhet som liten och det fanns inte någon socialtjänst i sikte där, jag vet precis hur en förälder inte ska vara och jag har en underbar sambo som stöttar mig i allt, två fina hundar och ett liv utan den där äckliga alkoholen i närheten.


    Du vet antagligen inte hur det är att leva med en diagnos och behöver läsa på lite, här är några av de vanligaste symptomen på ADD;


    Inre rastlöshet (hjärnan arbetar på högvarv och man har tusen tankar samtidigt, svårt att sortera tankarna och detta gör att man blir otroligt trött) 


    Blir lätt uttråkad


    Svårt att hantera motgångar


    Lättdistraherad


    Tappar bort saker/stökar ner


    Koncentrationssvårigheter


    Trötthet/orkeslöshet


     

  • Let it Rain

    Det finns en annan medicin som heter Elvanse, ett "riktigt" amfetaminpreparat som ger färre biverkningar. Det kan vara värt att testa efter graviditet + amning (skulle inte rekommendera det under tiden). Det kanske låter farligt med tanke på substansen, men faktum är att det är bättre på de flesta sätt och att de flesta mår bättre av det än på metylfenidat.

    Mot käkspänningarna kan det förresten hjälpa med magnesiumtillskott. Under graviditeten vete tusan dock, prata med din läkare innan!

  • Let it Rain
    melissans skrev 2015-08-01 20:38:42 följande:

    Jag är inte ensam om att ta hand om barnet och när barnet har kommit så kan jag ju utan problem äta min medicin, eller testa med olika mediciner tills jag hittar en som funkar. Men med ett barn i magen vill jag inte testa massa olika mediciner för att de kan skada barnet. 


    Att ta hand om ett barn är inte samma sak som att arbeta, jag älskar mitt barn och grejen med ADD är att man har extremt svårt för att göra saker man inte finner intressant eller kul. Tex är jag jätte duktig på saker jag tycker om, medans jag har jätte svårt för att intressera mig för sådant som inte är av intresse och det blir väldigt svårt för mig = jag blir extremt trött.

    Jag har inte det här filtret som andra människor har utan jag tar in alla ljud runt omkring mig och all information så mitt huvud är typ som gröt. Så när jag arbetar på tex ett cafe så tar jag in ALLA ljud, allt vad som sägs, allt som händer, jag reagerar på allt. Och hjärnan orkar inte arbeta så hårt i 8 timmar. 

    Medicinen hjälper mig att sortera tankarna och jag behöver inte tänka på 1000 saker samtidigt och då får jag energi och fungerar som vem som helst. 


    Varför skulle jag vara en dålig mamma för att jag inte klarar av att arbeta just nu pågrund av en diagnos och min graviditet? Kommer jag älska mitt barn mindre för det? Eller vad var din tanke? 


    Jag är uppväxt med endast alkoholister i min närhet som liten och det fanns inte någon socialtjänst i sikte där, jag vet precis hur en förälder inte ska vara och jag har en underbar sambo som stöttar mig i allt, två fina hundar och ett liv utan den där äckliga alkoholen i närheten.


    Du vet antagligen inte hur det är att leva med en diagnos och behöver läsa på lite, här är några av de vanligaste symptomen på ADD;


    Inre rastlöshet (hjärnan arbetar på högvarv och man har tusen tankar samtidigt, svårt att sortera tankarna och detta gör att man blir otroligt trött) 


    Blir lätt uttråkad


    Svårt att hantera motgångar


    Lättdistraherad


    Tappar bort saker/stökar ner


    Koncentrationssvårigheter


    Trötthet/orkeslöshet


     


    Skit i den där personen, anser inte att du ska behöva förklara det uppenbara som den förmodligen inte fattar. Du kommer att behöva förklara in i det oändliga med en sådan person och den kommer likväl att stå fast vid sin åsikt.

    Givetvis är det en HELT annan sak att behöva koncentrera sig på arbetsuppgifter och/eller lära sig nytt än att ta hand om ett barn (världens naturligaste och mest intuitiva uppgift för en kvinna). Det är som att säga att "klarar du av att äta och laga mat så kan du jobba". Jaja, folk...

    Min åsikt är ändå att du bör vara försiktig med medicinen under graviditet och amning, eftersom det faktiskt finns studier på att barnet kan födas för tidigt, få låg födelsevikt och - åtminstone när det gäller Elvanse - även lägre IQ när barnet väl är fött. Men visst, vissa medicinerar ändå. Jag hade dock inte gjort det. Kanske finns det möjlighet för dig att ändra dina arbetsuppgifter något? Känner din arbetsgivare till din diagnos samt situation? Om det är en bra arbetsgivare kan det vara värt att prata med denne. I annat fall kan du kanske kolla med läkaren och den kan sjukskriva dig för ADD under graviditeten? Inte för graviditetssymtom alltså, utan för dina koncentrationsbesvär. Om detta inte funkar kan du kanske propsa på att du har så svåra biverkningar av medicinen att den inte fungerar att äta mer.
Svar på tråden Gravid med ADD - vad ska jag göra??!