• Anonym (Orkar inte mer!)

    15 år och springmask

    Hej, jag är en 15 årig tjej som troligtvis fått springmask. Jag får springmask då och då och de är bara jag i min familj som får de? Finns de någon förklaring till varför de bara drabbar en? På kvällen kliar de så jag knappt kan sitta still och måste då gå och ta med en topps och då har de hänt att jag har fått med några maskar, sjukt äckligt men sen försvinner de. Får springmask mellan 1 till 2 ggr beroende på årstid. Varför? Vågar inte säga till mina föräldrar för de är sjukt pinsamt. Vad ska jag göra? För de stör mig något fruktansvärt varför bara jag har de.. Hjälp mig!

  • Svar på tråden 15 år och springmask
  • Långbenopluto

    Du och hela din familj måste ha behandling, annars blir du smittad om och om igen.

    Du MÅSTE prata med dina föräldrar så ni kan ordna medicin på apoteket.

  • Anonym (Orkar inte mer!)

    [quote=75590371][quote-nick]Anonym (ludvig) skrev 2015-08-01 23:33:30 följande:[/quote-nick]Ibland orkar jag inte att läsa där barn har så jäkla dålig kontakt med sina päron att de måste ställa skitfrågor på internet.

    Har inte dålig kontakt med de är bara jobbigt att säga de.

  • Anonym (Jag)

    Hände mig också, även efter 15. Du måste bli bättre på att tvärta händerna! Bli supernoga med det, föra/efter varje måltid, när du varit utomhus, på morgonen och kvällen, och övriga tillfällen när det behövs, så kommer du inte få problem något mer.

  • Anonym (Jag)

    Och tvätta sängkläder (helst varje dag veckan du tar medicinen, men minst första o sista medicinsagen), plus alla dina underkläder, i 60 grader! Annars bor äggen kvar.

  • Anonym (Orkar inte mer!)

    Tack för tipsen! Sa de till mamma men aa de var kväll så vi kunde ju inte direkt köpa nå nu. Blir väl idag.

  • Grävling 75

    Bra att du talade om det! Förstår att det känns jobbigt, men som förälder vill man veta sådant och hjälpa sina barn. Ta medicin och följ tipsen ovan så kommer problemet vara löst.

Svar på tråden 15 år och springmask