• Anonym (dåligtsamvete)

    skilja sig för att man är kär i en annan?

    Hej, tycker ni det är en "giltig" orsak att skilja sig? Att man helt enkelt blivit kär i någon annan?

  • Svar på tråden skilja sig för att man är kär i en annan?
  • Anonym (Ja)

    Ja det tycker jag! Däremot skulle jag nog avvakta en stund med skilsmässa för att se om känslorna för den andre eventuellt svalnar.

  • Anonym (Skild)

    Ja det tycker jag. Är du kär i någon annan så har du inte de rätta känslorna för din man??

  • Anonym (dåligtsamvete)

    Tack för svar, jo jag tycker ju fortfarande om min man, men är inte kär i honom. Har fallit för en annan, som jag känt i ca 6 månader(inget har hänt). Men det är svårt, hur säger man det till sin man?

  • Anonym (Skild)

    Älskar du inte din man och har fått känslor på annat håll så för er båda är det nog bäst att skiljas som sagt. Ni kan ju prova familjerådgivning först? Som ett första steg och se hur det känns.. ? Att säga att man vill skiljas är inte alls lätt.. Finns inga bra tillfällen, man måste bara göra det. Kanske du kan börja med att prata om hur du tycker ni har det i förhållandet osv?

  • Anonym (dåligtsamvete)
    Anonym (Skild) skrev 2015-08-02 02:50:51 följande:

    Älskar du inte din man och har fått känslor på annat håll så för er båda är det nog bäst att skiljas som sagt. Ni kan ju prova familjerådgivning först? Som ett första steg och se hur det känns.. ? Att säga att man vill skiljas är inte alls lätt.. Finns inga bra tillfällen, man måste bara göra det. Kanske du kan börja med att prata om hur du tycker ni har det i förhållandet osv?


    vi har försökt prata med går bara runt i cirklar då jag inte tycker vårt förhållande varit jättebra på ett tag medans min man tycker allt har varit bra. Vi pratade om rådgivning men min man tycker att det är slöseri med pengar eftersom han då bara kommer sitta där och säga att han tycker allt är bra, han menar att det ligger på mig...
  • AnnaZL
    Anonym (dåligtsamvete) skrev 2015-08-02 02:57:57 följande:

    vi har försökt prata med går bara runt i cirklar då jag inte tycker vårt förhållande varit jättebra på ett tag medans min man tycker allt har varit bra. Vi pratade om rådgivning men min man tycker att det är slöseri med pengar eftersom han då bara kommer sitta där och säga att han tycker allt är bra, han menar att det ligger på mig...


    Och där är kanske en del av anledningen till att du inte tycker det är så bra- att han inte lyssnar på dig och tar det du säger på allvar/ser sin deli förhållandet. Om han hellre vill skiljas än gå i parterapi är det kanske inte så mycket att fundera på? Att du blivit kär i någon annan låter som en kompensation för vad som inte finns i ert äktenskap.
  • Anonym (Växa)

    Man kan alltid bli kär i någon annan. Det behöver verkligen inte betyda att det i sig är något fel på den relation man lever i. Så enkelt funtade är inte vi människor. Att vara kär, förälskad, är nämligen inget konstant tillstånd.
    Sen får man lov att ta ställning till vad det betyder. Välja - och välja bort. That's life.
    Men det är rätt barnsligt att börja leta fel på den partner man kanske, eller kanske inte, tänker lämna. Det räcker utmärkt att söka hos sig själv: vad vill JAG?

  • äldreochklokare

    att ha känt den andre personen i 6 månader är "ingenting". Man kan vara i förälskelsefasen längre än så och det är inte förrän man kommer ur den som man kan se lite klarare. 

    OM du tänker att du inte kände den här andra personen, hur ser du på livet med din nuvarande då? Värt att jobba på eller inte?

    Att din man inte vill gå i terapi måste betyda att han inte har förstått hur allvarligt läget är. Om du säger att ni måste gå i terapi, annars kommer det ta slut, vill han då? Han har nog inte förstått. 

    Och en skicklig terapeut kommer genomskåda om din man bara sitter där och rapar  upp som ha säger. En bra terapeut ställer de rätta frågorna och "tvingar" honom att prata, får honom att inse att uppriktighet är enda sättet att komma vidare

    Du får säga att om han älskar dig och bryr sig om vad ni har, så går han med på terapi. Gör han det inte har du svaret tycker jag

  • Anonym (Självklart)

    Blir man kär i någon annan så lämnar man sin partner, man har inte dom rätta känslorna för den man lever med om man går och blir kär i nån annan. Sen behöver det inte betyda att man lämnar sin partner för att vara med den man är kär i utan helt enkelt för att man inte har dom rätta känslorna för sin partner och man saknar något i förhållandet. Många gör felet att dom väntar med att göra slut tills dom vet om den nya kärleken är besvarad och om den inte är det så stannar dom kvar i den gamla relationen och det är så fel och fegt.

    Sen finns det dom som lämnat och efter ett tag kommit fram till att dom verkligen älskar sin förra partner och kanske kan man då reparera och börja om relationen, men att stanna och vela medan den gamla partnern tror sig vara älskad och åtråd undertiden man undersöker om man verkligen är kär i den nya och om man har någon vettig chans att bygga upp en relation med den nya är bara grymt gjort mot sin gamla partner.

  • Anonym (A)

    Sorry men jag kan inte hålla med med någon av er. Du har valt din man , du svor att du skulle vara med honom i vått och tårt! Jag hatar att denna Västkulturen är så jävla " inne " på att skiljas för sånna förlåt men JÄVLA irrelevanta anledningar. Jag är så innerligt trött på det! Känner du att du får känslor för någon annan så ska du ta avstånd från den mannen och försöka bygga tillbaks det du har med din man ! Försök att göra saker som ni gjorde när du var allra mest kär , åk på en resa. Prata med honom om dina känslor och var ärlig , kämpa för ditt äktenskap och våga sticka ut från resten av västkulturen och vara men honom från början till slut!

    Jag ser ingen anledning till att skiljas om det inte är otrohet eller misshandel. Du valde honom , du vet väl vem du valde,han gav sin kärlek till dig och att du vill såra honom på detta sätt gör dig till en person som är känslokall och rent av hemsk. Likaså som resten av denna kulturen.

    karma kommer ta er hårt hoppas jag!

Svar på tråden skilja sig för att man är kär i en annan?