• trigola

    Oekonomiskt att gifta sig pga sambeskattningen?!

    Jag vill gifta mig, men min sambo har tagit upp "sambeskattning" som ett argument till att vi som gifta skulle gå back ekonomiskt. Detta förstår inte jag. Jag har försökt läsa vad sambeskattning är men jag förstår ärligt talat inte riktigt vad det är. Han har ett mkt välbetalt jobb medan jag jobbar deltid med mkt mindre lön så han står för det mesta av familjens försörjning/utgifter. Vi har ett gemensamt barn. Han förklarade för mig när jag tog upp att jag vill att vi gifter oss borgerligt att vissa par tjänar på att gifta sig men att andra (vi) förlorar ekonomiskt på att vara gifta och att som vi då där en tjänar jättemkt och en ganska lite så kan den som tjänar lite få samma höga skatt som den som tjänar mkt. Stämmer allt detta eller vill han bara inte gifta sig med mig helt enkelt? Eller har han rätt i sak? Förlorar vi på att gifta oss? Trots ett barn ihop? Jag har tom erbjudit att skriva ett äktenskapsförord så han inte ska få för sig att jag vill gifta mig pga att han har besparingar och inte jag. Ni som har koll på juridik, är det så oekonomiskt att gifta sig i vår situation pga denna "sambeskattning"?

  • Svar på tråden Oekonomiskt att gifta sig pga sambeskattningen?!
  • Malima

    Antingen har din sambo ingen koll eller så vill han inte gifta sig för sambeskattningen försvann på 70-talet. I Sverige beskattas alla människor individuellt oavsett om man är gift eller sambo.

  • Minza83

    Jag har varit gift i snart 6år, har aldrig sambeskattats annat än på eget bevåg.
    Men det är inget som sker på normal praxis, alla skattas ju efter vad kommunen har.
    Hans inkomstnivå påverkar ju inte hur hög skatt som ska dras från din inkomst.

    Låter mer som att din karl helt enkelt inte vill gifta sig....

    "I Sverige slopades sambeskattningen av inkomster i en skattereform 1971.[1]Sambeskattning av förmögenheter avskaffades 2007. Detta innebär att Sverige tillämpar särbeskattning, det vill säga avsaknad av sambeskattning."

  • CoolestDadEver

    Om han vill säkra sin del så hade han väl kunnat acceptera äktenskapsförord. Det handlar nog om något annat.

    Be han förklara det där om sambeskattning, säg att du läste på Wikipedia att det togs bort på 70-talet.

    Lycka till!

  • trigola

    Tack! Det var detta som jag läste till mig när jag googlade på sambeskattning men blev ändå osäker. Han har alltså antingen noll koll eller så vill han inte gifta sig och skyller på detta eftersom han vet att jag är jättedålig på juridik och ekonomi o sånt. Ska konfrontera honom och se om han kommer att se glad eller besviken ut.

  • trigola

    Gick ut i vardagsrummet nu och sa att jag läst om sambeskattning och att det slopades på 70-talet! Han sken ju inte direkt upp som en sol utan han sa bara "jaha, jag ska kolla upp det där mer ordentligt". Jag upprepade då "om vi skriver ett äktenskapsförord där det står att hans bankkonton och tillgångar förblir hans enskilda egendom så kommer ingen av oss förlora på detta, tvärtom". Han svarar då att han ska kolla upp allt det där sen med sin revisor. Hm ok ja då är bollen hos honom då. Undrar om han är orolig pga försörjningsplikten som kommer när man är gifta, eftersom jag har ett ostabilt lågavlönat jobb och han har verkligen gjort karriär och har en trygg inkomst. Han försörjer ju i princip redan mig och vårt barn så det blir ju ingen skillnad där. Får lite vibbar att han helt enkelt inte vill gifta sig men att han inte vet hur han ska säga det. Får se vad som händer härnäst. Jag har nämligen redan bokat ett preliminärt datum i Stadshuset i november. (Samma datum som vi träffades för första gången för 6år sedan). Så jag ville inte riskera att det datumet försvann. Han vet dock inte om detta än så det får bli en nice surprise haha!

  • Anonym (....)
    trigola skrev 2015-08-02 08:17:43 följande:

    Gick ut i vardagsrummet nu och sa att jag läst om sambeskattning och att det slopades på 70-talet! Han sken ju inte direkt upp som en sol utan han sa bara "jaha, jag ska kolla upp det där mer ordentligt". Jag upprepade då "om vi skriver ett äktenskapsförord där det står att hans bankkonton och tillgångar förblir hans enskilda egendom så kommer ingen av oss förlora på detta, tvärtom". Han svarar då att han ska kolla upp allt det där sen med sin revisor. Hm ok ja då är bollen hos honom då. Undrar om han är orolig pga försörjningsplikten som kommer när man är gifta, eftersom jag har ett ostabilt lågavlönat jobb och han har verkligen gjort karriär och har en trygg inkomst. Han försörjer ju i princip redan mig och vårt barn så det blir ju ingen skillnad där. Får lite vibbar att han helt enkelt inte vill gifta sig men att han inte vet hur han ska säga det. Får se vad som händer härnäst. Jag har nämligen redan bokat ett preliminärt datum i Stadshuset i november. (Samma datum som vi träffades för första gången för 6år sedan). Så jag ville inte riskera att det datumet försvann. Han vet dock inte om detta än så det får bli en nice surprise haha!


    Fast han och ni har även försörsjningsplikt eftersom ni lever under äktenskspligs förhållanden som gifts. Vilket innebär att du inte har rätt att Söka ekonomiskt bistånd...

    Du har bokat vigsel datum med en man som inte vill gifta sig. Så vem ska du gifta dig med? Någon random person från gatan?
  • CoolestDadEver

    Ta dig också en funderare på det där med äktenskapsförord...

    Jag har blivit omlärd, från att ha förespråkat det till att inte förespråka det.

    Desto mer "exit's" man har ur en relation desto lättare är det att inte kämpa.
    Vet de som har kvar gamla lägenheter och liknande ifall det tar slut, det kan verka praktiskt men är det inte då lättare att också ta steget?

    Man ska givetvis inte stanna i relationer man inte trivs i eller mår bra i men jag förespråkar ändå att man går "all-in" när man väl är i en relation. Men jag har väl å andra sidan inte blivit riktigt bränd ännu heller =).

    Mitt förslag är helt enkelt att om ni vill ha äktenskapsförord så sträva inte efter att det gäller 100%.

    Jag tycker en fair deal (utan att känna er) är att man delar boendet lika men eventuella övriga tillgångar är var persons enskilda egendom.

  • annasv1980

    Har verkligen inget emot äktenskapsförord men hela din situation säger mig att han inte verkar det minsta angelägen om att gifta sig mig dig och det skulle iaf göra mig väldigt sårad. Fundera över om han är rätt man.

Svar på tråden Oekonomiskt att gifta sig pga sambeskattningen?!