• Brumma

    Ska underhållsstödet verkligen höjas?

    Anonym (Tyvärr) skrev 2015-08-02 20:05:41 följande:

    Det är ju mer än så! Har man gemensam vårdad beslutar man ju gemensamt om allt mellan aktiviteter till försäkring. De kostnader som inte täcks av underhållsstödet delas efter att man fattat ett gemensamt beslut. Vad får det kosta? Hur många aktiviteter ska barnet ha? osv

    Den som står ensam har ju aldrig någon att dela kostnader med, för aktiveter, semester, vab eller annat som ligger utanför underhållsstödet.


    ?

    Nej, vad har du fått detta ifrån?

    Gemensam vårdnad har ju INGET med vem som betalar vad att göra. Har man gemensam vårdnad med en förälder som har barnet tex vh (väldigt vanligt) så är det boendeföräldern som står för allt det du talar om. Faktiskt, efter att ha läst dina inlägg, så känns det inte som om du har ngn koll alls på vårdnad, underhåll och ekonomiskt ansvar.. Även om du påstår det motsatta så visar dina inlägg tydligt att så inte är fallet.
  • Brumma
    Anonym (Tyvärr) skrev 2015-08-02 20:38:41 följande:

    Fst det handlar ju inte bara om hur mycket UF ger, utan om vad han (ja, jag säger han) har rätt till!! Vid gemensam vårdnad har han RÄTT att få vara med att bestämma i de här frågorna utan att pengarna bara dras från hans konto och ges till mamman!

    Redan dag är det så att det underhållsstödet ska täcka är just merkostnaderna en BF har för att ha barnet boende hos sig - inte ALLT som barnet kostar / kan kosta. Detta slår idag mycket orättvist mot alla med ensam vårdad som inte har någon mer förälder med i bilden.


    Nej. Den förälder som betalar underhåll har INGEN rätt att lägga sig i vad pengarna går till. Alls.

    Det har INTE med vårdnad att göra.

    Du hittar ju bara på...
  • Brumma
    Anonym (Tyvärr) skrev 2015-08-02 20:51:19 följande:

    Nej, allt täcks verkligen inte av underhållsstödet, det är inte ens tänkt att det ska det! Läs på lite om förarbetena till lagen så får du se själv!

    Återigen - underhållsstödet är tänkt som en ekonomisk kompensation för de merkostnader det innebär att ha barnet boende hos sig, inte mer!

    Självklart kan man ta upp kostnader för semester vid en stämning om underhållsbidrag. Dock inte vab som inte räknas som en kostnad. utan en utebliven inkomst.


    Jo. Underhållet täcker förälderns del av barnets kostnader. Alltså "allt".
  • Brumma
    Anonym (Tyvärr) skrev 2015-08-02 21:23:46 följande:

    Var har jag haft fel då?

    Jag har inte skrivit att det är skillnad på underhållet vis olika typer av vårdad, jag har sagt att JAG TYCKER att det borde vara det!


    Du skrev att man bestämmer försäkringar gemensamt. Att man beslutar aktiviteter gemensamt. Att msn delar på VAB. Att man delar merkostnader. För att man har delad vårdnad.

    Vilket inte stämmer.
  • Brumma
    Anonym (Tyvärr) skrev 2015-08-02 21:25:47 följande:

    Haha! Nu får du ge dig. .

    Har jag sagt att UF har rätt att lägga sig i vad underhållet går till? Var, i så fall. . . ?

    Du läser ju inlägg som fan läser bibeln.


    Om du inye klarar av att uttrycka dig på ett sätt som man förstår kanske du skall fundera på hur du uttrycker dig.. Det är ju inte bara jag som uppfattat din text så, eller hur?

    Här skrev du det.
    Anonym (Tyvärr) skrev 2015-08-02 20:38:41 följande:

    Fst det handlar ju inte bara om hur mycket UF ger, utan om vad han (ja, jag säger han) har rätt till!! Vid gemensam vårdnad har han RÄTT att få vara med att bestämma i de här frågorna utan att pengarna bara dras från hans konto och ges till mamman.


    Här ovan låter det som om du pratar om underhåll. Gör du inte det kanske du som sagt skall läsa igenom vad du skriver och fundera på hur det uppfattas....
  • Brumma
    Anonym (Tyvärr) skrev 2015-08-02 21:28:02 följande:

    Nej, självklart inte. Underhållsstödet är inte tänkt att täcka allt vad ett barn kostar. Då hade det varit avsevärt mycket högre.


    Jodå. För ett normalt barn täcker underhåll, barnbidrag samt boendeförälderns del mkt väl barnets kostnader.
  • Brumma
    Anonym (Tyvärr) skrev 2015-08-02 21:42:21 följande:

    Hänvisa gärna till vilken beräkning du baserar uttalandet på.

    Den mest kända uträkningen av barns kostnader är framtagen av SEB och den är också mycket populär att använda i ekonomiska sammanhang kring barn. Enligt den beräknas ett barn kosta bra precis en miljon till och med artonårsdagen. Nu har den utredningen fått kritik på vissa punkter, men det finns flera.

    Enligt KoV beräknas inte ett barn kosta riktigt lika mycket, men även med den som grund skulle underhållsstödet landa på betydligt mer än 1273.

    Att underhållet inte är högre beror just på att det inte är totalkostnaden som det baseras på.

    Vad får du dina siffror ifrån?


    SEBs beräkning har med en hel del "utövergrejer" som inte är ngt som alla föräldrar ens har råd att ge sina barn ens i kärnfamiljer.

    Jag går efter konsumentverkets siffror som är fullt rimliga. Och där behöver inte boföräldeen lägga många kronor ur egen ficka innan barnet når tonåren..

    Visst kan barn kosta mer, men då gäller det att man HAR mer pengar att lägga. För en medelinkomstagare med ett barn utan speciella behov är det fullt rimliga siffror.
  • Brumma
    Anonym (Tyvärr) skrev 2015-08-02 21:38:14 följande:

    Ja, kasta tillbaka på mg, bara. . .

    I det inlägget talade naturligtvis om just merkostnader.


    Vi är flera som missuppfattat dig.. Så jag "kastar inte tillbaka", men det borde kanske få dig att fundera på hur tydlig du egentligen är?

    Nej. Det var inte självklart att det var det du pratade om..Men nu vet jag ;)
  • Brumma
    Gotlänning skrev 2015-08-02 21:45:47 följande:

    Detta är en av de dummaste frågor som finns. Höj taket till femtusen i månaden, snyft tycker vissa kanske men likväl så är det bara att se till att ha delad vårdnad om man tycker det är för dyrt.

    "Mitt ex förstör för mig i att ha delad vårdnad och systemet är emot mig" säger någon, nej, vill man ha sitt barn halvtid så får man det om man fixar det, ligg i... det är ditt barn.

    Vill man inte vara delaktig så skall det fan kosta, det är så förbannat enkelt egentligen. Den tiden man lägger in får man tillbaka x1000.


    Vårdnaden har inget med var barnet bor att göra.

    Många umgängesföräldrar VILL vara delaktiga och VILL ha barnet halva tiden. Men det är inte riktigt så enkelt som du verkar anse. .
  • Brumma
    Anonym (-) skrev 2015-08-02 22:04:09 följande:

    Borde ändå vara mer än 1573:- år 2015!!!


    Förstår inte riktigt vad som kostar mer än 4000 i månaden. Dyra ungar... Vi lägger inte 8000 i snitt varje månad på våra två.. De pengarna finns liksom inte...
  • Brumma
    Anonym (Tyvärr) skrev 2015-08-02 22:12:09 följande:

    Nej, det finns ingen juridisk skyldighet för någon av föräldrarna att lägga mer, men det betyder inte att allt täcks av underhållsstödet.

    Den här frågan blir ju egentligen aktuell först när en BF ber en UF om mer pengar till till exempel en cykel eller en semesterresa och UF försöker svara med att "nej, det går inte, du får ju underhållsstöd". Den gubben går inte!

    UF kan betala eller skita i att betala, men inte hänvisa till underhållsstödet i de frågorna!


    Naturligtvis går det. Vi betalar betydligt mer för min mans dotter än för våra gemensamma barn iomed att underhåll betalas. Utöver det har vi ungefär samma kostnader för barnet som hennes mamma. Det som går utöver är något fler kläder samt maten på kvällar samt varannan helg.. Skillnaden är ju dock att mamman får barnbidrag, underhåll samt bostadsbidrag för barnets del av bostadskostnaden.

    4000 i månaden bör täcka att spara till cykel och liknande.
  • Brumma
    Gotlänning skrev 2015-08-02 22:46:23 följande:

    Vårdnaden har ALLT med barnet att göra.

    Jag förstår din poäng och ja, det år såpass enkelt. Skaffar man barn och kärleken tar slut så har man ändå ett barn att ta hand om. Antingen tar man sitt ansvar och styr upp 50% eller så får man pröjsa, även om man kanske egentligen skulle vilja... bla bla.

    Personligen tycker jag det är så enkelt, allt annat är ursäkter på sitt barns bekostnad.


    Jag skrev att det inte har med var barnet BOR att göra. Man kan ha ensam vårdnad men ett barn som bor växelvist. Man kan ha gemensam vårdnad men ett barn som bor vh.

    Det är svårt att ha ett barn 50 procent av tiden om den andra föräldern flyttar med barnet. Och nej, det går inte alltid att stoppa trots gemensam vårdnad och trots att man vill p kämpar. Barnet måste bo någonstans och flyttar en förälder så blir en av föräldrarna förlorare. Naturligtvis även barnet. Och nej. Att flytta efter är inte alltid en möjlighet.
  • Brumma
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-08-03 10:25:04 följande:

    Gäller detta bara ensamstående vid ensam vårdnad eller gäller höjningen även för ensamstående med gemensamvårdnad fast ena föräldern har barnet bara varannan helg?


    Underhållsstöd är samma belopp oavsett vårdnadsform. Enbart boendet räknas.

    Umgängesföräldern får göra avdrag precis som tidigare om de har barnet boende hos sig fem nätter i sträck eller minst sex nätter på en kalendermånad.

    Och höjningen gäller enbart de som går genom försäkringskassan. Går man utanför försäkringskassan har man ett annat avtal
  • Brumma
    Anonym (-) skrev 2015-08-03 12:41:10 följande:

    Lite FAKTA till dig nu då:

    Nej, alla mediciner går inte under hks.

    Barnvakt blir plus-minus-noll.


    Nej. Men väldigt många mediciner gör det.

    Då får man hitta en billigare barnvakt...

    Tror få tonåringar har 1000 kronor om dagen för barnvaktsjobb...
  • Brumma
    Anonym (fghjklö.,mnbvcfgyuiol.,mnbvfghjklö) skrev 2015-08-05 11:55:15 följande:

    Delvis jämnar det ut sig ska jag väl skriva.

    För män mellan 18-30 år beräknas det kosta 3720 kr per månad för allt - underhåll och barnbidrag 2323 kr = 1397 kr för bf att betala. För kvinnor är motsvarande summa för bf 1032 kr.

    Sen vad man väljer att lägga får vara upp till vars och ens plånbok.


    18 -30?

    Borde du inte räkna på vad barn kostar o inte vuxna?
  • Brumma
    Anonym (fghjklö.,mnbvcfgyuiol.,mnbvfghjklö) skrev 2015-08-05 12:27:02 följande:

    Jo, men jag svarade en som skrev att underhållet är detsamma från nyfödd till gymnasiet. J Därför tog jag ex med män 18-30 då spannet är däremellan.

    För barn är det som nedan per månad: (Dock är spannet för matkostnader inte samma som för övrigt så vissa summor har jag tagit ett mellanting på) . I övrigt ingår kostnader för kläder och skor, fritid och lek, hygien och försäkring.

    0 år då går bf plus med 483 kr

    1-2 år går bf plus md 488 kr

    3 år går bf plus 703 kr

    4-6 år går bf plus med 263 kr

    7-10 år går bf plus med 287 kr

    Pojkar

    11-14 bf betalar 967 kr

    15-17 bf betalar 1457 kr

    Flickor

    11-14 bf betalar 827 kr

    15-17 bf betalar 1197 kr


    Nej. Är ändå inte med.. 18 till 30 är inte samma spann som nyfödd till att man gått ur gymnasiet...

    I övrigt är jag med på vad du menar ;)
  • Brumma
    Anonym (Tyvärr) skrev 2015-08-03 15:19:55 följande:

    Jag ställer högre ekonomiska krav på mitt ex. När det är dyrare saker som ska betalas (som fritidsaktiviteter där vissa är på helår) och liknande  skickar jag bara ett mejl. Summa XX ska betalas senast datum YY, vänligen sätt in hälften på mitt konto.

    Det har aldrig varit några problem, men alla gör ju som de tycker är bäst.

    Samma  med vab som vi allt delar 50/50 (nästan i alla fall).


    Fast hade ditt ex inte varit överens med dig hade exet lika gärna kunnat säga att nej, jag betalat redan.

    Betalar du lika mkt själv? Dvs innan du begär extra pengar från exet, räknar du med att du lägger samma summa plus barnbidrag. Eller begär du att exet skall dela alla dyrare kostnader oavsett vad du betalar?
  • Brumma
    Anonym (fghjklö.,mnbvcfgyuiol.,mnbvfghjklö) skrev 2015-08-06 08:21:57 följande:

    Haha nej men samma spann som konsumentverket har Förlåt, jag skulle ha skrivit det Män mellan 18-30 beräknas ha samma kostnad per månad. Så för jämförelsens skull (eftersom personen skrev att det nog jämnade ut sig) så skrev jag vad en vuxen man kostar, dvs vad en gymnasieelev mellan 18-21 kostar


    :D
  • Brumma
    Anonym (fghjklö.,mnbvcfgyuiol.,mnbvfghjklö) skrev 2015-08-06 08:33:42 följande:

    Ok, detta är FL så jag ska förtydliga ytterligare. Vissa pluggar till 21, alltså finns underhållsskyldigheten till 21 års ålder. OM 'barnet' pluggar.


    Förtydligande. ..

    Om barnet pluggar på gymnasienivå, inte annars ;)
Svar på tråden Ska underhållsstödet verkligen höjas?