• elinnnn

    Flytta till Paris?

    Jag funderar stark på att flytta till Paris i höst och jobba, jag blev nyss arbetslös och bor hemma; känner att det finns inget som skulle kunna hålla mig tillbaka från att flytta utomlands.

    Jag har dock aldrig varit i Frankrike, kan inte ens språket men jag är verkligen villig att lära mig!

    Är det svårt att flytta till Paris? Vad ska man tänka på, hur funkar saker annorlunda från Sverige? Är det ett stort problem att man inte kan franska?

  • Svar på tråden Flytta till Paris?
  • Gert

    10,5% arbetslöshet i Frankrike.

    Om du har svårt att få jobb i Sverige lär du ha svårare att få jobb i Frankrike, för att inte säga omöjligt om du inte kan franska.

    Dessutom lär Frankrike inte ha samma generösa bidragssystem som i Sverige.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • BuoBä

    Och för att svara på frågan: Ja, det är ett stort problem att du inte kan någon franska alls om du tänkt jobba.

  • Kereza

    Mest är det joll på samtliga fronter - men du får ju använda hjärnan också ;)

    Jag kan liksom bara utgå från mina erfarenheter, så jag drar dem;

    Jag flyttade till Versailles i Oktober 2007 - jag pratade inte ett ord franska. Sen jobbade jag - och hyrde lägenhet - och skattade - och besökte läkare - och hade bank-ärenden och hela fan, som en vanlig människa, i 3.5 år innan jag ledsnade och flyttade vidare. Fortfarande utan att prata ett ord franska (vilket var helt sjukt arrogant och oartigt av mig, ja, innan någon känner ett behov av att påpeka det) 

    Jag genomförde det genom att skaffa jobb på ett engelskspråkigt företag. De bjöd på hotell första månaden, och anlitade en firma som hjälpte oss nyanställda med pappersarbetet, samt att hitta boende. 

    Eftersom både Versailles och Paris har MYCKET engelsktalande, och andra, inflyttare så kan man oftast hitta folk överallt som kan och vill prata engelska med en - ofta krävs det iofs att man först påtalar att engelska är ens eget andra-språk...

    Gert har helt rätt dock; i Frankrike har du inte alls samma skydd och stöd från myndigheter som du har i Sverige. Dessutom har de en samhälls-struktur som jag närmast skulle jämföra med någon gång typ svenskt 70-tal...

    Jämställdhet ska vi tala tyst om också; det finns knappt, och kvinnor ska vara söta och presentabla och ha höga klackar, emedan en man inte är en man om han inte har en älskarinna. Fast det kanske bara är jag som stör mig på sånt - och det blir sakta men säkert bättre där med.

    De har den bästa sushi jag någonsin ätit, Indisk mat är MAGISK där, alla gator luktar olika - det är spännande, och vackert - och tråkigt och nedslående - det är lite som resten av världen i stort, alltså. Men jag skulle rekommendera det - i alla fall en period. 

    Så ja, kan du hitta någon som anställer dig där så varför inte?

    Du kan kolla EURES, eller här: www.jobsinparis.fr/&sector=&from=-5&searchstring=&indfrom=0

    Om du inte redan hittat något, alltså.

    Engelska utgår jag från att du talar flytande, annars får du det kanske lite jobbigt, om du varken kan engelska eller franska...

    Lycka till!

Svar på tråden Flytta till Paris?