• Sebbe

    Min svamlande (sjuka?) mamma

    Hej!

    Jag tycker detta är otroligt oroande, obehagligt och jobbigt så jag behöver hjälp vet dock inte vart jag ska vända mig. Så jag börjar här. Det jag vill ha hjälp med är:

    1. Vad det kan vara?

    -om det är farligt, blir värre?

    Varför det händer?

    2. Hur pratar man om detta?

    3. Vart kan jag läsa mer?

    4. OM INGEN AV ER HÄR VET VAD DET KAN VARA TAR JAG TACKSAMT EMOT TIPS PÅ VART JAG KAN VÄNDA MIG.

    MIn mamma är 59 år. Hon äter många olika mediciner, vad jag vet har hon inte bytt mediciner på länge, hon har också haft dessa problem i flera flera år. eftersom hon har problem med sina njurar, hon kommer inom en snar, men oplanerad framtid genomgå en transplantation, såpass dåliga är värdena. Hon äter även mediciner för blodtrycket. Hon äter många mediciner, har dock ingen aning om vilka men vet att medicinerna har sin grund i njurpoblemen. Mamma har också för ca 10 år genomgått en bypass magoperation. Även detta för att i en framtid klara en transplantation.

    Problemet är att min mamma ibland, 2-3 ggr i veckan beter otroligt märkligt. Jag bor inte hemma så vet inte exakt hur ofta men det är nog oftare än pappa vill medge.

    Hon beter sig som om hon är aspackad. Detta händer ofta på kvällarna när hon är trött och kanske druckit, hon har dock aldrig druckit så mycket att det skulle kunna bero bara på det men kan vara bidragande.

    Hon är otroligt ostabilt, ser ut som om hon ska ramla, tänk er asfull. Så ser det ut. Stapplar fram, kan inte heller stå still, utan står och "vinglar" måste ha stöd.

    Hon svamlar, pratar med personer som inte finns. Verkar hallucinera och befinner sig någon annan stans när hon "pratar" med någon.

    Står och harklar sig på ett sätt som om att hon ska få en hostattack.

    Kan inte fokusera, tex få av sig en klocka.

    Blundar eller kisar.

    Sluddrar och talar extremt otydligt

    Blir ganska otrevlig om man frågar om hon vill ha hjälp, eller säger något annat hon inte riktigt förstår.

    Förstår inte skämt, ironi, som hon annars gör.

    Beter sig "korkat" fattar inte, missförstår allt.

    Minns ingenting, minns inget som skedde 2 SEK sedan, och minns heller INGETING dagen efter.

    Jag vet att det låter som om det bara är alkohol men om man ser det så ser man även att det ser "sjukt" ut. Som sagt tror jag att alkohol, (ca 2 glas) bidrar men inte är hela orsaken.

    Pappa har bett henne ta upp det med sin läkare men hon vill inte jag tror att hon skäms, vägrar inse hur otrevligt detta är, hon minns själv inget, plus att självinsikt aldrig varit hennes grej. Min pappa är rätt konflikträdd och har inte direkt talets gåva...han vet inte hur han ska göra.

    Tycker detta är otroligt obehagligt, hade jag haft barn själv hade de INTE fått vara i närheten sånär hon beter dig sådär, jag och min bror är vuxna men ett barn hade mått skit av att se mamma eller mormor sådär.

    Snälla hjälp mig vad jag ska göra....

  • Svar på tråden Min svamlande (sjuka?) mamma
  • BCH52

    När man blir äldre så förändras hormonnivåerna, det gör att det ska vara andra doser/andra läkemedel än tidigare. Det behövs kanske en genomgång av alla hennes mediciner. Sedan kan det också var början på någon form av demens.Du kan själv ta kontakt med hennes läkare och berätta om din oro. Din läkare kommer inte att berätta för dig något om din mamma p.g.a. tystnadsplikten. Men du kan berätta om det du upplever och vad du önskar att läkare tittar på. Då har du gjort vad du kan.

  • Sebbe
    BCH52 skrev 2015-08-03 13:25:11 följande:

    När man blir äldre så förändras hormonnivåerna, det gör att det ska vara andra doser/andra läkemedel än tidigare. Det behövs kanske en genomgång av alla hennes mediciner. Sedan kan det också var början på någon form av demens.Du kan själv ta kontakt med hennes läkare och berätta om din oro. Din läkare kommer inte att berätta för dig något om din mamma p.g.a. tystnadsplikten. Men du kan berätta om det du upplever och vad du önskar att läkare tittar på. Då har du gjort vad du kan.


    Tack för ditt svar. Ja precis, hon går ju regelbundet till läkaren men om hon aldrig nämt något om denna "biverkning" är det ju svårt att justera medicinerna. Hennes mamma är svårt dement...är det ärftligt? Kan det komma så som "anfall" om kvällarna?
  • Birgitta02

    Jag tycker det låter som om det är något neurologiskt. Någon förändring i hjärnan spökar. Det är såna symptom. En biorsak kan också vara medicinering.

    jag föreslår att du ser till att ordna n väldokumenterad medicinlista: Skriv upp vilken medicin, hur dosen ser ut (2 x 5 mg per dag... typ) och vilken läkare som skrivit ut. För varje medicin.

    Du skall också ha dokumenterat, som du skrivit här ovan, hur hon fungerar i vardagslivet.

    Detta kan ge en läkare en hint om vad han skall söka efter. Hon kommer få göra en blodprovtagning på en hel del saker. Troligen också en scanning av hjärnan. För det kan vara så att hon fått en liten hjärnblödning som inte ni märkt, och inte hon heller.

    Så sök omg till vårdcentral för remiss vidare.

  • BCH52
    Sebbe skrev 2015-08-03 13:42:13 följande:
    Tack för ditt svar. Ja precis, hon går ju regelbundet till läkaren men om hon aldrig nämt något om denna "biverkning" är det ju svårt att justera medicinerna. Hennes mamma är svårt dement...är det ärftligt? Kan det komma så som "anfall" om kvällarna?
    Ja, vissa former av demens är ärftlig, eller åtminstone risken att bli dement. Under dagen kanske hon orkar men på kvällen blir hon trött och då orkar hon inte hålla skärpan längre. De som börjar bli dementa brukar rätt ofta dölja och förneka sina problem både för sig själva och för sina anhöriga. 
    Det kan också vara bieffekt av medicinering och/eller en stroke som nämnts tidigare. Som du nog inser så behövs en utredning för att se vad som hänt och ad som kan göras.
  • Ben66

    Känner igen detta från hur det var för min mamma.
    Hon blev deprimerad efter pensionering vid 67 års ålder och inlagd några veckor på en psykavdelning och efterföljande vård sköttes via husläkare. Efter några år med samma symtom som din mamma så skickade hennes nya husläkare henne till en sk Demensmottagning för utredning. Där visade det sig att mamma hade ätit en stark medicin som hon fick på psyk, husläkaren skulle tagit ut den, men så skedde alltså inte. Hon åt denna medicin under ca 4 år och efter det togs bort så blev hon som min "vanliga mamma" på en vecka.

    Säg till din pappa att ta reda på telefonnumret till husläkaren och ring dit.
    Be husläkaren att skicka hem en distriktskötare för att kolla igenom hennes medicinering. Om hon inte vill besöka en läkare så kan säkert någon komma hem till henne och din pappa.

  • En PantherTant

    Men borde hon inte låta bli alkohol helt när njurarna är dåliga? Kan det inte helt enkelt vara så att kroppen inte längre klarar av att bryta ner alkoholen?

  • IceIce

    Det låter som att det är tecken på demens. Vissa former av demens är ärftligt.  Om du vill kan du kanske prata med demensmottagningen själv först, innan du tar dit din mamma. Det verkar jättehemskt att behöva oroa sig på det sättet som du gör, all styrka till dig.

  • Birgitta02

    Men ni som säger att mamman är dement. Det har väl inget med rörelseapparaten att göra? Mamman vinglar ju och kan inte gå rakt. Förstår inte resonemanget. Däremot kan mediciner slå fel och visa sig i balansen. Men även en lätt stroke kan visa sig så.

    Men en noggrann undersökning verkar behövas hur som helst.

  • mammatill6

    Låter absolut inte som demens. Hon låter full. Förmodligen dricker hon mer än hon visar eller så klarar inte kroppen av alkoholen.

  • Melinoe
    En PantherTant skrev 2015-08-03 14:46:45 följande:

    Men borde hon inte låta bli alkohol helt när njurarna är dåliga? Kan det inte helt enkelt vara så att kroppen inte längre klarar av att bryta ner alkoholen?


    mammatill6 skrev 2015-08-03 15:06:15 följande:

    Låter absolut inte som demens. Hon låter full. Förmodligen dricker hon mer än hon visar eller så klarar inte kroppen av alkoholen.


    Precis vad jag också tänkte. Dåliga njurar, starka mediciner och alkohol är verkligen inte en bra kombination. Med tanke på att hon har blivit äldre så blir hon säkert lättare påverkad.
Svar på tråden Min svamlande (sjuka?) mamma