• Anonym (olycklig)

    Fast i mitt eget hem

    Jag är fast i mitt egna hem. Jag kan faktiskt inte minnas när jag gick utanför dörren helt själv senast.

    Jag lever tillsammans med min man, vi har varit ett par i snart 10 år. Tillsammans har vi även en dotter.

    Jag jobbar, har just nu semester i 2 veckor till och min man pluggar på heltid, men just nu sommarjobbar han. Så vi har båda fullt upp så att säga på vardagarna. När min man får ledig tid över så går han till exempel och tränar, åker och träffar kompisar eller sitter hemma och spelar på gitarren i flera timmar.

    Jag däremot, sitter bara hemma hela dagarna, när jag inte jobbar, och tar hand om dottern och hemmet. Enda gången jag går ut är när vi ska åka och handla eller när jag och dottern går till lekparken. Vad fan är det för jävla liv?

    När jag säger att jag vill gå ut och göra något själv, vad som helst, som en promenad helt själv på en halvtimme eller så, det som händer då är följande scenario:

    Vår dotter blir jätteledsen, säger åt mig att inte gå och i princip klangrar sig fast vid mitt ben. Och min man säger då: - Det är bäst att du stannar hemma. Ser du inte hur ledsen *namn* är?

    Så de blir så att jag blir hemma likt förbaskat.

    Jag har börjat känna hur min livsglädje sakta men säkert håller på att försvinna. Jag vet inte hur länge jag ska orka med det här. Jag känner mig som en jävla fånge!

    Om jag ska vara helt ärlig, så har jag tänkt mer än en gång, säkert mer än hundra gånger på att lämna detta äktenskap. Jag är inte lycklig! Inte alls. Jag älskar min underbara dotter och henne skulle jag gå genom eld för. Men jag och min man. Det funkar inte. Jag står inte ut längre. Jag har faktiskt samlat mod till mig och tagit upp det, men han vägrar lyssna. Jag är fast!

    Dock vet jag inte hur jag och dottern ska klara oss ekonomiskt, eftersom trots jag arbetar 100% så tjänar jag väldigt lite. Det skulle inte räcka till både hyra, räkningar och mat. I dagsläget så delar jag och min man på hyran och räkningarna och de går ihop, men de skulle det aldrig göra om jag skulle bo själv. Så de känns som jag stannar pga två skäl:

    1. För dotterns skull.

    2. För att slippa ekonomisk katastrof.

    Sedan finns de inga fler skäl. Jag vill bara bort härifrån! Hem till min hemstad igen, där jag har mina vänner och min familj.

    Det känns som jag håller på att gå under psykiskt. Jag orkar inte leva såhär längre. Jag vill vara lycklig! Jag vill kunna känna kärlek och känna mig älskad. Jag vill kunna gå ut någon gång ibland, inte varje vecka utan någon gång då och då.

    Det var inte såhär jag trodde livet skulle bli.

  • Svar på tråden Fast i mitt eget hem
  • Birgitta02

    Nu säger du till din man att du faktiskt behöver tid för dig själv ett par gånger i veckan. Du får strunta i dotterns klängande, du säger till maken att "nu får du faktiskt ta hand om din egen dotter ibland". Och till dottern säger du att "du måste faktiskt iväg en stund". Det är inte alls sunt att pappan inte har minsta lilla tid tillsammans med sin dotter alldeles själv.

    Jobba på det!

  • Anonym (Lilo)

    Jag förstår dig. Ta det i små steg, dottern överlever! Första gångerna tar du bara en promenad på en halvtimme eller så, nästa gång ökar du lite och sedan vänjer hon sig. Förstår att det är jobbigt att lämna henne klängandes och gråtandes. Men det är nog lite inlärt det också (förutom att hon såklart inte vill att du ska gå då); hon har nog märkt att varje gång hon agerar på detta vis så stannar mamma hemma. Mannen är hon ju inte lika trygg hos då hon ju inte umgås så mycket med honom. Men det går att ändra på! Han får börja engagera sig i dottern så är hon lika trygg hos er båda. Förstår att du inte orkar ha det på det viset. Säg till din man precis hur du känner och kräv att han också tar ansvar. Sätt hårt emot hårt! Kräv tillbaks dig själv!

  • nnnnnnnn

    Börja med att gå ut när dottern är lagd, ta en promenad/träna/ta en kopp te - var hemifrån iallafall en timme! Kanske 2 ggr per vecka är en bra start?

    och om dottern inte lägger sig i lagom tid för att du ska hinna så finns några alternativ: 1) lägg tidigare, kanske 19.00 och låt henne läsa/lyssna på bok. 2) Sätt på en film som dottern gillar. 3) Sätt dottern i badet.
    Givetvis så måste pappan vara hemma med dottern!

    När du fått in vanan att lämna hemmet regelbundet, så ta en funderare på hur du ska gå vidare:
    * Öka antalet tillfällen?
    *Börja gå iväg tidigare?
    *Vara borta längre?
    *Anmäla dej till en kurs = få regelbundenhet och utmaning.
    *Prata med en kurator/psykolog?
    *Anmäla er till familjeterapi?
    *Åka bort ensam/med kompis/med släkting ett par dagar?

  • nnnnnnnn

    Och prata med din man när barnet inte hör. Bestäm att nästa gång du måste ut och andas lite, så säger du bara: Tillbaka om en timme!

    Och går direkt. Du säger inget när du gör dej klar - bara ett snabbt: Hej då - tillbaka om en timme.
    Då ska du redan stå klädd i dörren! Och gå iväg direkt och snabbt.

    och maken ska stötta dej och distrahera/avleda dottern. Passa på att mysa på egen hand med henne.

  • Anonym (A)

    Det låter inte friskt. Dottern blir kanske ledsen men du måste komma ut. Gå en promenad varenda dag utan barn & man. Varenda dag. Så vänjer de sig och du får möjlighet att så småningom utöka din egentid och kanske lägga den på ngt nytt? :)

  • Anonym (Eget företag)

    Sitter i en liknande sits, så jag funderar på att starta eget företag.
    I mitt fall har jag ett enormt behov av egentid för skapande som är svårt att få till.
    Känns som en möjlighet pga att vi har så extremt låga omkostnader och jag tror på min grej.

  • Anonym (gå ut!)

    Mitt barn skrek hjärtskärande när jag gick ut genom dörren, sedan lugnade han sig och hade det hur bra som helst med sin pappa. Om din man blir mindre feg, och du mindre blöthjärtad, så löser du det problemet.

    Man kan göra mycket mera än handla och sitta i lekparker med barn. Mitt barn har fått hänga med på allt möjligt jag har velat göra. Det enda som inte funkar så bra med riktigt små barn är konserter och teatrar för vuxna.

  • Anonym (gå ut!)

    Mitt barn skrek hjärtskärande när jag gick ut genom dörren, sedan lugnade han sig och hade det hur bra som helst med sin pappa. Om din man blir mindre feg, och du mindre blöthjärtad, så löser du det problemet.

    Man kan göra mycket mera än handla och sitta i lekparker med barn. Mitt barn har fått hänga med på allt möjligt jag har velat göra. Det enda som inte funkar så bra med riktigt små barn är konserter och teatrar för vuxna.

  • Fjärilslarv
    Lavish skrev 2015-08-04 11:54:39 följande:

    Men varför skiter du inte bara i dom och går ändå, dom klarar sig ju en stund? 


    håller med.
    aldrig i livet att jag hade gått med på det där, du ska ha lika mycket fritid som din man. sitter han och plinkar på gitarren i flera timmar så skriver du upp det, likaså hur länge han är borta när han tränar. sen tar du ut lika mycket fritid. samma med hemarbetet, gör bara hälften.
  • Anonym (Mimmi)

    Jättebra om barnet redan nu lär sig hantera ett avsked, och att det inte innebär att du är borta för alltid när du försvinner ut genom dörren. En dag ska väl barnet in i barnomsorg och då måste ju ett avsked ske varje dag.

    Men det känns ju inte som att det är den där promenaden som är det faktiska problemet här, du skriver ju att det finns något mer du är missnöjd med i din relation?

  • Anonym (Tänkpådigsjälv!)

    Så du menar att du har varit "instängd" i 10 år typ? Hur gammalt är barnet?
    Sätt ned foten genast och säg att du inte accepterar detta! 

  • Tow2Mater
    Anonym (olycklig) skrev 2015-08-04 11:13:18 följande:

    När jag säger att jag vill gå ut och göra något själv, vad som helst,....

    Dock vet jag inte hur jag och dottern ska klara oss ekonomiskt, eftersom trots jag arbetar 100% så tjänar jag väldigt lite. ...


    Börja studera, så du kan söka bättre betalt jobb. Behöver du komplettera t ex gymnasiekurser, eller vill börja med att läsa enstaka kurser, är det kanske läge att göra det nu vid sidan av jobbet medan pappa tar hand om barnet.
Svar på tråden Fast i mitt eget hem