• Kriya

    Hur gammal för att bada utan vuxen?

    Jag, mina barn och deras kompisar har en liten diskussion här om hur gammal man bör vara för att få bada i sjön utan att vuxen är med och övervakar. Barnen är mellan 9-10 år. Jag tycker att det är för tidigt att bada utan vuxet sällskap och de tycker att jag är för 'sträng' och vill gå till närliggande badplats ensamma (ingen trafik). Vad tycker ni på FL? Är jag för 'sträng'?

  • Svar på tråden Hur gammal för att bada utan vuxen?
  • Birgitta02

    Det handlar inte om ålder. Inte ett dugg. Hur simkunniga är dom? Hur ansvarsfulla är dom? Hur mogna är dom? Det är såna parametrar det handlar om. Och kan de ta ansvar för varandra och hålla ögonen öppna?

  • Maddi
    Kriya skrev 2015-08-04 12:50:50 följande:

    Jag, mina barn och deras kompisar har en liten diskussion här om hur gammal man bör vara för att få bada i sjön utan att vuxen är med och övervakar. Barnen är mellan 9-10 år. Jag tycker att det är för tidigt att bada utan vuxet sällskap och de tycker att jag är för 'sträng' och vill gå till närliggande badplats ensamma (ingen trafik). Vad tycker ni på FL? Är jag för 'sträng'?


    Jag håller med Birgitta02, de beror på hur pass mogen dom är. Men du tycker att dom är för ung och inte kan ta ett ansvar, så då anser ju du att dina barn inte klarar av en sådan sak och då ska dom ju absolut inte bada utan uppsikt av vuxen.
  • Kriya

    Nja, de simmar bra sedan flera år och är ansvarstagande på alla sätt man kan önska. Jag har dock inte hittills låtit dem bada i sjön ensamma och det känns som ett 'stort steg", kanske överdriver min oro över att något ska hända. ... men det var ju intressant att ni inte 'principiellt' tycker att åldrarna 9-10 år är för tidigt. Jag kanske måste fundera ett varv till över detta då. 

    Jag har läst upp era svar för barnen och de är väldigt nöjda över svaren hittills. :)

  • Birgitta02
    Kriya skrev 2015-08-04 13:51:07 följande:

    Nja, de simmar bra sedan flera år och är ansvarstagande på alla sätt man kan önska. Jag har dock inte hittills låtit dem bada i sjön ensamma och det känns som ett 'stort steg", kanske överdriver min oro över att något ska hända. ... men det var ju intressant att ni inte 'principiellt' tycker att åldrarna 9-10 år är för tidigt. Jag kanske måste fundera ett varv till över detta då. 

    Jag har läst upp era svar för barnen och de är väldigt nöjda över svaren hittills. :)


    Jag tror också att det är vettigt att prata med kompisarnas föräldrar också. Ta en rejäl diskussion. Och dessutom inpränta i barnen vad säkerhet är när det gäller bad. De har mobiler antar jag? Om inte så se till att de har mobil med sig. Då kan de omgående höra av sig. Och att de lovar att hela tiden hålla koll på mobilerna och lova att om du messar så ska de omgående svara. Gör de inte det så är det slutbadat utan vuxna.
  • Vestra

    När man är 10 går man eller börjar 4:e klass. Då VET jag att jag var nere själv och badade. Förmodligen tidigare än så. Mitt syskon fick inte åka själv i 4:an. Men vi var lite olika i hur ansvarsfulla vi var.. Mitt syskon var den som simmade under bryggor, och var betydligt mycket vildare med sina kompisar i vattnet än vad jag var.
    My gosh, jag sprang inte ens på bryggan, för det fick man ju inte.. Så som Birgitta skriver. Simkunnighet, ansvar för andra, mognad, "badvett" helt enkelt. Handlar egentligen inte om att kunna simma hur långt som helst, för händer en olycka så är det nog oftare att man dyker på fel ställen, slår huvudet i bryggan eller leker för våldsamt.


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Sisisisi

    Jag skulle aldrig släppa min 10-åring ensam till badet trots att han är simkunnig sedan flera år och följer alla "regler" på badplatsen. Han får inte heller åka till badhuset själv. En olycka händer alldeles för lätt.

    Jag minns att jag fick börja bada ensam med kompisar när jag var 12 år.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mälaröbo

    Min dotter fick börja gå själv med kompisar när hon gick i klass 6. Kändes lagom och dessutom gjorde de flesta andra föräldrar likadant.

  • Lemt77
    Kriya skrev 2015-08-04 13:51:07 följande:

    Nja, de simmar bra sedan flera år och är ansvarstagande på alla sätt man kan önska. Jag har dock inte hittills låtit dem bada i sjön ensamma och det känns som ett 'stort steg", kanske överdriver min oro över att något ska hända. ... men det var ju intressant att ni inte 'principiellt' tycker att åldrarna 9-10 år är för tidigt. Jag kanske måste fundera ett varv till över detta då. 

    Jag har läst upp era svar för barnen och de är väldigt nöjda över svaren hittills. :)


    Min största flicka fick bada själv med kompisar första gången förra sommaren. nästan 11 år då. Hon är en pålitlig tjej men jag är en nojjig mamma. Mina pojkar blir 9 år i höst och jag skulle inte släppa ner dom att bada själva. Vi har badmöjlighet väldigt nära.
  • En blå giraff

    Det är framförallt simkunnighet som styr tycker jag. I lågstadiet skulle jag aldrig släppa barnen själva oavsett hur bra de simmar. De kan få dumma idéer och man vet aldrig. Jag känner spontant ålder mellan 10-12 år vid bra simkunnighet. Jag fick själv åka iväg med en kompis då vi var 11 år och gick i femman vet jag.

  • Aylae

    Min dotter är 11 1/2 år gammal. Hon får lov att gå till sjön men bara om hon går med kompisar. Mobilen måste följa med!

  • fluu

    Beror på ungarna såklart. Och på sällskapet. Hade min unge varit som mig i den åldern hade jag varit helt lugn med att låta henne åka med annan vettig kompis.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Birgitta02
    fluu skrev 2015-08-05 14:32:21 följande:

    Beror på ungarna såklart. Och på sällskapet. Hade min unge varit som mig i den åldern hade jag varit helt lugn med att låta henne åka med annan vettig kompis.


    Jag åkte själv och badade när jag var tio år. Hade mkt god simkunnighet. Respekten för vatten fick vi lära oss tidigt. Det var en halvmil dit. Bassängbad. Inga mobiler fanns heller på den tiden. Jag är 50-talist och uppvuxen med enorm frihet. Vi lärde oss ta ansvar ganska tidigt.

    Fast jag minns en gång att pappa kom och hämtade mig. Han hade blivit orolig framåt 18-tiden på kvällen. Själv hade jag helt glömt bort tiden.
  • fluu
    Birgitta02 skrev 2015-08-05 14:43:01 följande:
    Jag åkte själv och badade när jag var tio år. Hade mkt god simkunnighet. Respekten för vatten fick vi lära oss tidigt. Det var en halvmil dit. Bassängbad. Inga mobiler fanns heller på den tiden. Jag är 50-talist och uppvuxen med enorm frihet. Vi lärde oss ta ansvar ganska tidigt.

    Fast jag minns en gång att pappa kom och hämtade mig. Han hade blivit orolig framåt 18-tiden på kvällen. Själv hade jag helt glömt bort tiden.
    Så växte jag också upp. Fast jag är 90-talist.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Alexi
    Birgitta02 skrev 2015-08-04 13:55:38 följande:
    Jag tror också att det är vettigt att prata med kompisarnas föräldrar också. Ta en rejäl diskussion. Och dessutom inpränta i barnen vad säkerhet är när det gäller bad. De har mobiler antar jag? Om inte så se till att de har mobil med sig. Då kan de omgående höra av sig. Och att de lovar att hela tiden hålla koll på mobilerna och lova att om du messar så ska de omgående svara. Gör de inte det så är det slutbadat utan vuxna.
    Men vad tillför mobilen? Varför är det viktigt med omgående svar? Händer det en drunkningsolycka så tillför ju inte det där någonting...
  • Birgitta02
    Alexi skrev 2015-08-05 20:35:47 följande:
    Men vad tillför mobilen? Varför är det viktigt med omgående svar? Händer det en drunkningsolycka så tillför ju inte det där någonting...
    Mest så att man kan komma i kontakt med varandra. Att ungen kanske kan skicka ett sms då och då och tala om att allt är bra?
  • Alexi
    Birgitta02 skrev 2015-08-06 09:22:15 följande:
    Mest så att man kan komma i kontakt med varandra. Att ungen kanske kan skicka ett sms då och då och tala om att allt är bra?
    Ja visst men varför skulle det vara extra viktigt vid bad, det är väl samma sak om de åker till ett köpcentrum eller vad som helst.
Svar på tråden Hur gammal för att bada utan vuxen?