• Kobia

    Inget barn på Fritids under Juli eller nu?

    Ett av barnen saknade sina vänner från dagis men hade nu chansen i Juli när de kunde vara på samma Fritids. Men icke, bara ett var där några dagar och imorgon flyttar de tillbaks till ordinarie. På en hel månad har inget annat varit där som bor i närheten. Då kan man fråga sig när alla har semester eller hur man ordnat. På min tid åkte man på kollo, till någon släkting eller ut på landet utan föräldrar.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Inget barn på Fritids under Juli eller nu?
  • En blå giraff

    Våra barn var på förskola/fritids fram till 20/7 då vi fick semester. Sista veckan de var där så var det väldigt få barn, tror det var 7 barn på fritids jämfört med en vanlig vecka då det brukar vara minst 50 eller fler.

    De allra flesta har ju semester på sommaren, och många är lediga just i juli. Så det är väl inte så underligt att det är rätt tomt på fritids/förskolor. Sen om man inte kan få semester eller annan ledighet är det ju som det är, och man ska inte ha dåligt samvete över det i så fall. Man gör så gott man kan för sina barn. Mina tyckte det var lite tråkigt sista veckan då det var så få barn, men jag kan inte välja semesterveckor exakt tyvärr.

  • Kobia
    En blå giraff skrev 2015-08-05 10:57:27 följande:
    Våra barn var på förskola/fritids fram till 20/7 då vi fick semester. Sista veckan de var där så var det väldigt få barn, tror det var 7 barn på fritids jämfört med en vanlig vecka då det brukar vara minst 50 eller fler.

    De allra flesta har ju semester på sommaren, och många är lediga just i juli. Så det är väl inte så underligt att det är rätt tomt på fritids/förskolor. Sen om man inte kan få semester eller annan ledighet är det ju som det är, och man ska inte ha dåligt samvete över det i så fall. Man gör så gott man kan för sina barn. Mina tyckte det var lite tråkigt sista veckan då det var så få barn, men jag kan inte välja semesterveckor exakt tyvärr.
    Här hittade dom på en massa kul utflykter de inte kan annars. Vad jag vet har 50% semester i Juli, 25 i juni och 25 i augusti.
  • En blå giraff
    Kobia skrev 2015-08-05 11:01:45 följande:
    Här hittade dom på en massa kul utflykter de inte kan annars. Vad jag vet har 50% semester i Juli, 25 i juni och 25 i augusti.
    Ja och så tror jag många hittar andra lösningar t.ex. släktingar eller att man jobbar hemifrån etc. just för att barnen inte ska vara på fritids då det är sammanslaget och/eller väldigt få barn där. 

    På min sons fritids hittade de också på en del. Men det som de gör får ju knappt kosta något vilket gör det begränsat vad de kan göra.
  • Kobia
    En blå giraff skrev 2015-08-05 11:06:47 följande:
    Ja och så tror jag många hittar andra lösningar t.ex. släktingar eller att man jobbar hemifrån etc. just för att barnen inte ska vara på fritids då det är sammanslaget och/eller väldigt få barn där. 

    På min sons fritids hittade de också på en del. Men det som de gör får ju knappt kosta något vilket gör det begränsat vad de kan göra.
    Det viktiga är att få leka med andra barn ute, inte sitta hemma vid datorn/med plattan. Här har dom hittat på kul vi knappt känt till, åkt båt och gått på museum jag aldrig hört talas om.
  • whitestar

    Sonen har varit hemma med storebror dom dagarna storebror varit hos oss, han har gått ca 1-2 dgr/ vecka på fritte hela sommaren.

  • Gladskit

    Vi hade tidig semester i år så vi har haft behov av fritids i fem veckor i sommar (två dagar per vecka, så totalt 10 tillfällen). Två av dessa var fritids helt stängt så då har farmor och farfar hjälpt till.

  • Punkster

    Fritidshemmet jag jobbar på har hållit öppet under juli månad och varit "hänvisningsavdelning" för hela skolan samt 2 andra skolor i närområdet, det som till vardags kallas för sammanslagningen eller sommarverksamheten. Sammanlagt så går det på alla 3 skolor ca 400 fritidsbarn. 

    Antalet barn på sammanslagningen i år var som mest 9 och som minst 3. Så den absoluta majoriteten verkar kunna ta semester eller lösa omsorg på annat sätt under juli månad.

  • Penida

    Vet inte hur det har sett ut då barnen har varit lediga juli (semester) men en vän till mig som har haft sina barn något i juli menar att det har sett bra ut under sammanslagningen och att de gjort roliga aktiviteter osv och att färre barn varit positivt. Välkända pedagoger har funnits. Hon är ensamstående utan släkt som kan ha barnen hela dagar och har inte ett fritt arbete där det bara är att jobba hemma om man så önskar som så ofta talas om här. Skulle inte säga att det är synd om hennes barn, de verkar enligt min mening väldigt välmående och lyckliga.
    Våra barn börjar imorgon igen och tycker det ska bli roligt.


    Avskyr CIO-metoder
  • Gladskit

    Jag tycker inte heller att det är synd om barn som går på fritids sommartid, förutsatt att de även får vara lediga med sina föräldrar vissa veckor då.
    Att vara på fritids precis hela sommaren är väl lika trist som när man som vuxen (ibland) tvingas jobba hela sommaren....
    Men att vara på fritidset sommartid, om jag uttrycker det så, verkar min son gilla i alla fall. När han var där förra veckan var det 17 barn och 4 pedagoger vilket är extremt bra. Då hinner man verkligen med barnen, kan utgå mer från var och ens önskemål och framförallt göra roliga utflykter!

Svar på tråden Inget barn på Fritids under Juli eller nu?