• 2tomtaro4troll

    6-årig dotter med kronisk inflammation i magsäck/matstrupe och cellförändringar

    Någon annan här inne som haft detta?
    Läkaren hennes är på semester så jag fick dom trevliga provsvaren av den som hade dagjouren, och den visste ju knappt vad den talade om =/

    Min dotter har haft problem med magen under minst 2år, provat på allt mellan himmel och jord för att få rätsida på det, men till slut gjorde dom en gastroskopi.

    Där tog dom 7 olika cellprover på magsäck/Matstrupe, och fem av dessa visade cellförändringar.

    Vilken grad vet jag inte för det fick jag inget besked om utöver att "ja fem av proverna visade ju dåligt"

    Så nu blir det att vänta till v 35 när hennes läkare kommer tillbaka.

    Vad innebär detta? Vad gör dom åt det? Att hon kommer få genomgå fler gastroskopier har jag redan räknat med, men hur ofta?


    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Svar på tråden 6-årig dotter med kronisk inflammation i magsäck/matstrupe och cellförändringar
  • Saian

    Hej, jag vet absolut ingenting om det ni har framför er men jag undrar vilka problem din dotter har med magen som lett fram till detta?

    Hoppas du fått kontakt med ord. läkare som gett dig mer info om vad beskedet betyder.

  • Valkyria75

    Men, hur kan en läkare ge dig sådana svar utan att sätta sig in i problematiken ordentligt innan?! Hoppas verkligen att ni fått ordentlig information nu, och att er dotter snart mår bättre!

  • Themis

    Gud bevare mig för vården ibland alltså, kraftfullt underkänt i att lämna besked vad gäller både empati och kunskap låter detta som. :-\

    Rimligen får de väl försöka häva inflammationen beroende på vad den beror på. Det kan vara allt från bakterier till magsyreproblem till autoimmun sjukdom som bryter ner slemhinnan mm., av det lilla jag snabbt läste. Så ta ett djupt andetag och var glad att de äntligen kommit så här långt, nu handlar det om att få klart för sig vilken behandling som kan hjälpa.

    För vår son med magont och en ovanlig diagnos tog det 2.5 mån till korrekt diagnos och vid 4 mån så var det löst med en operation. Din flicka lär dock kräva annan behandling gissar jag.

    Läs på vad du kan så fort du får veta nåt, stå på er om en behandling inte verkar hjälpa och var noga med att följa upp remisshanteringen och kolla upp så ni blir inbokade för fortsatta undersökningar, för det glappar på många sjukhus.

    Lycka till, hoppas det finns snabb bot. Hjärta{#emotions_dlg.flower}


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • 2tomtaro4troll

    läkarna kallar det tydligen för GERT.
    Han har så stark magsyra ihop med sura uppstötningar som fräter sönder slemhinnan i halsen/magen. Går på syrahämmande mediciner som verkar hjälpa sådär, ska tillbaka om en månad igen på ett ungefär, dock fortfarande inte fått svar än riktigt när det gällde proverna då hennes läkare ville prata med personen på labb som analyserat dom då han inte riktigt förstod vad han menade.


    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
Svar på tråden 6-årig dotter med kronisk inflammation i magsäck/matstrupe och cellförändringar