• Pannan

    Ett år och varken kryper eller går

    När ska man bli orolig? Min son, snart ett år, varken kryper eller går. Han går med stöd av oss, drar sig bara upp om vi hjälper honom- aldrig på egen hand. Har aldrig "kryssat", dvs tagit sig fram med stöd av möbler. Jo, om man går med honom, alltså håller i honom, då gör han det. Sätter man honom på golvet så bara sitter han där, gör ingen ansats att försöka ta sig någonstans! Lägger man honom på mage blir han ledsen och skriker bara och ligger och viftar som en fisk på torra land. Ställer man honom på alla fyra blir han hysterisk och börjar gråta.

    Jag oroar mig varje dag för detta, har vänner med bebisar i samma ålder men ingen är lika sen som min. Vad sjutton gör man?? Han är så oerhört passiv och osjälvständig vad gäller det motoriska. Dock glad och social och vinkar och pekar men det gör väl alla i den här åldern. Är det ngt fel på honom? Älskar honom så mycket och är så ledsen och rädd att det SL vara ngt fel!

  • Svar på tråden Ett år och varken kryper eller går
  • Christabel81

    Ingen anledning till oro skulle jag vilja säga. Jämför inte med andra, det gör dig bara mer förtvivlad. Mitt barn var sent med allt motoriskt dvs krypa, vända sig, gå (gick vid 16,5 månader). Nu är hon 5 och det är inget fel på henne, har full kroppskontroll och god motorik.

  • Karpalo

    Vår son började krypa efter att han lärt sig gå vid 14 månader (och då tog han 10 steg i ett direkt och allt lossnade på en gång). Själv kröp jag aldrig utan hasade fram på baken istället och var 16 månader när jag lärde mig gå. Alla sätt är bra utom de dåliga ;) Och en stor procent av alla barn hoppar över krypstadiet så jag tycker inte du ska oroa dig.

Svar på tråden Ett år och varken kryper eller går