• frostmy

    Utetider för en 14-åring?

    Hej! Jag har en dotter som fyller 14 i november och påstår att ``alla andra får ju vara ute längre än jag´´. Vi har tiderna: vardagar 21.00 ska hon vara hemma och helger 21:30. Är detta för tidigt? Hon sköter skolan jättebra, har toppbetyg och är lydig.

  • Svar på tråden Utetider för en 14-åring?
  • Gotlänning

    Jag har haft klockan tio för grabben under hans fjortårsperiod men de gånger han ringt och vill vara ute en halvtimma längre så har det gått bra pga att han hört av sig. Vardagar så är det nio som gäller.


    If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • gahadas

    Tycker det låter lite tidigt.
    21:30 på vardagar och 23:00 på helger tycker jag (gärna att man hämtar då)

  • MammAmma

    21.00 på vardagar tycker jag är rimligt, min 14-åring ska vara hemma samma tid. På helger och lov får han dock stanna ute längre, beroende på var han är. Är han med/hos en kompis ska han vara hemma 22.30, är han hemma hos sin pappa får han komma hem när hans pappa slänger ut honom ( ), vilket kan bli mitt i natten. Han är en väldigt pålitlig och skötsam grabb.

  • TheLazyGirl

    Jag är 15 år och jag får vara ute till nio på vardagar och till elva på helger och lov. Är jag hemma hos någon får jag vara borta till tolv om det är helg/lov.

  • jenny99

    Ja det låter väldigt tidigt.Våra barn har alltid fått vara ute länge om de är hos vänner.Vår 13 åring var ute till 23:00 igår och i förrgår 00:30.De var på skolgården och prata och sparka boll.Vi bor på landet.När vi bodde i stan var hon 11-12 år,på gården fick hon vara ute till 22-23 om andra från gården var ute oxå.Mest sommaren.

  • En blå giraff

    Vardagar tycker inte jag att 21.00 är för tidigt. Barnet bör ju lägga sig i skaplig tid om det är skola dagen efter. 

    Helger beror det väl på vart de är och vad de gör tycker jag. Film hemma hos en pålitlig kompis, då ser jag inget problem med att vara ute till 01. Aktiviteten och sällskapet är viktigare än tiden.

  • mammaåten

    Helgerna känns kanske lite snålt. Ni kanske kan utöka den tiden beroende på vad hon ska göra? Och eventuellt hämta henne som någon sa så vet ni även att hon är där hon har påstått sig att vara. Åtminstone i början om ni skulle välja att prova, och sen efter ett tag kanske låta henne ta sig hem själv om hon vill och beroende på hur långt bort hon är samt hur sen tid ni sätter. 

Svar på tråden Utetider för en 14-åring?