• Lakritsviol

    Kejsarsnitt augusti/september 2015

    Hej!Jag vill gärna ha kontakt med andra som också ska göra ks. Har tidigare fött två barn vaginalt men för denna bebis har moderkakan lagt sig för utgången, placenta previa.

    Finns det några fler där ute som vill byta tips o peppa inför och kanske även efter ks.

    Jag är nu v.35 o har ks 25/8.

  • Svar på tråden Kejsarsnitt augusti/september 2015
  • Agohiw

    Hej

    Jag ska pga en kronisk ryggskada snittas den 28/8, alltså bara 3 dagar efter dig..
    Varken jag eller barnmorskan tror dock att h*n stannar där inne så länge :)

    Är du nervös? vad oroar dig mest?

    Jag har 2 barn sedan innan. en vanlig förlossning och ett snitt...

  • Jossan21

    Hej! :)

    jag ska snittas 16/9, har BF 23/9 egentligen!
    jag ska snittas pga av förlossningsrädsla! längtar otroligt mycket till den lille är ute :) känner mig inte särskilt nervös, utan ganska lugn eftersom jag fick mitt snitt beviljat tillslut!
    skulle jag däremot behöva föda vaginalt skulle jag vara supernervös!!

  • Lakritsviol

    Hej!

    Jag är nu inlagd och sen idag ordinerad sängläge.

    Har återkommande förvärkar, vilket är normalt, men för mig kan det vara farligt och i natt var det super jobbigt.

    Jag har inte gjort snitt tidigare så jag köpte en amningskudde och fick en gördel. Hoppas att det ska underlätta efteråt.

    Är mest nervös för att det ska bli akut istället för planerat, moderkaksavlossning utan yttre tecken skrämmer mig. Det är ju såå nära nu.

    Har tänkt så mycket på att klara resan hit o insåg härom dagen att vi med största sannolikhet ska ta hand om en liten om typ en vecka. Måste börja ställa in mig lite mer på det. Här på avdelningen så finns det även små bebisar. Såå söta :) Man hör hur dom gråter osv o tänker att snart är det jag som ska trösta en sån liten o veta vad den behöver. Det är stort och väldigt efterlängtat :)

    Mina andra barn är 10 o 14 så det var ett tag sen.

    Tänker inte så mycket på själva ingreppet men mer på smärtorna o stelheten efteråt.

    Märkligt att vara vaken kanske men det är ju så dom gör.

    Vad tänker ni på? Har ni förberett er på något vis?

  • Modesty
    Jossan21 skrev 2015-08-13 09:42:56 följande:

    Hej! :)

    jag ska snittas 16/9, har BF 23/9 egentligen!

    jag ska snittas pga av förlossningsrädsla! längtar otroligt mycket till den lille är ute :) känner mig inte särskilt nervös, utan ganska lugn eftersom jag fick mitt snitt beviljat tillslut!

    skulle jag däremot behöva föda vaginalt skulle jag vara supernervös!!


    Skönt att du är lugn nu Jossan :) Tänker du nåt på hur det kommer att kännas?

    Jag snittas den 17/9, oroar mig inte speciellt mycket, funderar lite på om det kommer att vara läskigt att känna hur de tar ut bebisen men jag övar genom att försöka sätta mig in i situationen, att jag ska fokusera på att andas om det blir jobbigt och tänka på bebisen och inte vad de gör med mig.

    Vi ska ha en säng på nedervåningen i början så jag slipper gå i trappor ifall det är jobbigt.
  • Lakritsviol

    Hej!

    Modesty: 17/9 var jag egentligen beräknad :)

    Nu har dom flyttat fram snittet till på fredag.

    Det där med själva snittet känns lite overkligt men jag tänker nog också fokusera på andningen.

    Man får ha med sig musik om man vill men jag gör nog en lista på Spotify som kan surra lite i bakgrunden.

    Till min fördel så opererade jag foten i våras och hade då också ryggbedövning. Det hjälpte att prata med en sköterska o hon höll mig i handen. Jag hoppas att jag och min partner kan ge varandra den känslan. Det går tydligen väldigt fort att få ut barnet och mår det bra så får man ju bebisen direkt :)

    Vi har badrummet i källaren så när jag ska duscha måste jag gå ner. Det får lösa sig. Smart att kunna ha så man slipper det.

  • Agohiw
    Lakritsviol skrev 2015-08-17 16:51:43 följande:

    Hej!

    Modesty: 17/9 var jag egentligen beräknad :)

    Nu har dom flyttat fram snittet till på fredag.

    Det där med själva snittet känns lite overkligt men jag tänker nog också fokusera på andningen.

    Man får ha med sig musik om man vill men jag gör nog en lista på Spotify som kan surra lite i bakgrunden.

    Till min fördel så opererade jag foten i våras och hade då också ryggbedövning. Det hjälpte att prata med en sköterska o hon höll mig i handen. Jag hoppas att jag och min partner kan ge varandra den känslan. Det går tydligen väldigt fort att få ut barnet och mår det bra så får man ju bebisen direkt :)

    Vi har badrummet i källaren så när jag ska duscha måste jag gå ner. Det får lösa sig. Smart att kunna ha så man slipper det.


    Oj det var ett ganska tidigt snitt, får man fråga varför?

    Det där tipset om lista på Spotify låter ju jättebra, ska nog också fixa en sån...:)
  • Lakritsviol

    Jag har både föreliggande moderkaka (placenta previa) och vasa previa. Vasa previa betyder att dom blodkärl som går från moderkakan igenom fosterhinnan till bebisens navelsträng, dom kärlen ligger vid livmodermunnen..självaste utgången.

    Risken med föreliggande moderkaka är avlossning pga trycket neråt eftersom bebisen växer och blir tyngre. Om det blir avlossning så kan det påverka bebisens syresättning osv plus att jag börjar blöda. Står på blodförtunnande så det ökar säkert blödningsbenägenheten.

    Om fosterhinnorna går sönder och vattnet dessutom skulle gå då går blodkärlen i hinnorna till bebisen sönder och bebisen blöder rakt ut genom navelsträngen.

    Vasa previa är väldigt ovanligt. Det finns statistik som visar på ca 20-25 fall om året, det föds ca 100 000 barn/år i Sverige.

    Eftersom jag har mycket och stundtals kraftiga förvärkar så har jag varit inlagd i en vecka och snittet tidigarelagts med fyra dagar.

    Det är en lång förklaring men för att allvaret i min situation ska komma fram så måste man veta all fakta.

    Det länns tryggt att vara på sjukhus och jag är lugnare nu än nån gång under graviditeten. Jag har varit rädd att behöva lämna mina andra barn utan mamma och på senaste tiden rädd att bebisen skulle förblöda om något skulle hända.

    Här får jag bricanyl när förvärkarna påfrestar för mycket neråt och dom följer upp hjärtljud osv.

    Nu hoppas vi att snittet går bra på fredag så att vi får mysa tillsammans helskinnade efteråt.

  • Bohlinskan

    Hoppas allt går bra för er.

    Själv är jag gravid i v 33 och väntar mitt sjätte barn.

    Nästa onsdag görs UL för att kontrollera moderkakans placering inför stundande förlossning, och jag hoppas att den har flyttat sig uppåt så att jag kan föda vaginalt. Känns lite läskigt med planerat snitt, men det fixar man nog om det skulle bli så.

  • Agohiw
    Lakritsviol skrev 2015-08-19 15:31:42 följande:

    Jag har både föreliggande moderkaka (placenta previa) och vasa previa. Vasa previa betyder att dom blodkärl som går från moderkakan igenom fosterhinnan till bebisens navelsträng, dom kärlen ligger vid livmodermunnen..självaste utgången.

    Risken med föreliggande moderkaka är avlossning pga trycket neråt eftersom bebisen växer och blir tyngre. Om det blir avlossning så kan det påverka bebisens syresättning osv plus att jag börjar blöda. Står på blodförtunnande så det ökar säkert blödningsbenägenheten.

    Om fosterhinnorna går sönder och vattnet dessutom skulle gå då går blodkärlen i hinnorna till bebisen sönder och bebisen blöder rakt ut genom navelsträngen.

    Vasa previa är väldigt ovanligt. Det finns statistik som visar på ca 20-25 fall om året, det föds ca 100 000 barn/år i Sverige.

    Eftersom jag har mycket och stundtals kraftiga förvärkar så har jag varit inlagd i en vecka och snittet tidigarelagts med fyra dagar.

    Det är en lång förklaring men för att allvaret i min situation ska komma fram så måste man veta all fakta.

    Det länns tryggt att vara på sjukhus och jag är lugnare nu än nån gång under graviditeten. Jag har varit rädd att behöva lämna mina andra barn utan mamma och på senaste tiden rädd att bebisen skulle förblöda om något skulle hända.

    Här får jag bricanyl när förvärkarna påfrestar för mycket neråt och dom följer upp hjärtljud osv.

    Nu hoppas vi att snittet går bra på fredag så att vi får mysa tillsammans helskinnade efteråt.


    Hej

    Då förstår jag.. Ja det ser ju olika ut för oss allihop. Och jag hoppas verkligen att allt ska få bra för dig! Stort lycka till{#emotions_dlg.flower}
  • Jossan21
    Modest­y:
    jag tycker att det känns bra att snittet är inbokat! klart att nervositeten börjar smyga sig på litegrann,är ju bara en månad kvar!! men tycker ändå att jag mest känner mig lugn. klart att man undrar hur det kommer kännas, är ju en helt ny upplevelse men som sagt hade jag varit sjuknervös nu och mått dåligt om jag skulle behöva föda vaginalt.. så detta kommer säkert att gå jättebra! :) dessutom har jag bara hört positiva saker om just planerat kejsarsnitt! nu räknar jag verkligen ner dagarna.. vill ha 16/9 NU!!
    smart med sängen på nedervåningen! man vet ju aldrig hur man kommer må och känna efter snittet. Har du packat BB väskan än då? :)
  • Lakritsviol
    Agohiw skrev 2015-08-20 07:46:32 följande:

    Hej

    Då förstår jag.. Ja det ser ju olika ut för oss allihop. Och jag hoppas verkligen att allt ska få bra för dig! Stort lycka till


    Tack! Igårkväll kom första blödningen. Det var gammalt blod men alla reagerade förstås. Fick Bricanyl o försökte sova. Blev några timmar i alla fall o nu har det avtagit.

    Fy vad nervös jag blev. Vill ju hellre göra planerat ks än akut. I slutändan så är det bebisens välmående som är det viktigaste :)

    Jag önskar er andra lycka till och hör av mig o berättar hur det gick när allt lugnat sig.
Svar på tråden Kejsarsnitt augusti/september 2015