• jossebubblan

    PCOS

    Hej!

    Jag och min sambo har precis fått reda på att jag har pcos och ska nu börja stimulera ägglossning med pergotime.

    Detta väcker många tankar och frågor hos mig.

    Är det någon där ute som vet några bra böcker om pcos? Gärna på svenska men engelska går också bra.

    MVH

    Josefine

  • Svar på tråden PCOS
  • Tiniis

    Hej!

    Jag har också PCOS och fick det beskedet när jag var 16 år (32 idag). Jag har sökt en hel del på PCOS och tycker det kan vara lite svårt att få bra information på svenska sidor. Kanske kan denna bok vara intressant? Sitter och läser den nu. books.google.se/books&printsec=frontcover&dq=PCOS&hl=sv&sa=X&ved=0CB8Q6AEwAGoVChMIlOOxse2hxwIVxwUsCh0biA6Z#v=onepage&q=PCOS&f=false

  • Anonym (pcos -3)

    Jag tror att jag googlade fram information kring PCOS och frågade min läkare en hel del (endokrin inte gyn) och fick bra svar, var även ett tag med i en patientförening för PCOS

    lycka till, trots minPCOS har jag dag 3 barn, alla grav med pergo

  • jossebubblan
    Anonym (pcos -3) skrev 2015-08-11 22:49:19 följande:

    Jag tror att jag googlade fram information kring PCOS och frågade min läkare en hel del (endokrin inte gyn) och fick bra svar, var även ett tag med i en patientförening för PCOS

    lycka till, trots minPCOS har jag dag 3 barn, alla grav med pergo


    Hej!

    Jag är lite nyfiken, hur gick det när du använde pergotime? Blev du gravid på första försöket eller blev det många försök?

    Kram
  • Anonym (pcos -3)

    Hej
    nr 1, och nr 3 blev till på första försöket, enkel dos Pergo

    nr 2 var svårare, tror att jag hade stressigt, vägde lite mer. vi höll på i 2 år, var uppe i trippel dos Pergo, när det väl tog sig, hade ett missfall i cykeln innan det tog sig. Men jag hade en chefstjänst, så jag blev gravid när jag hoppade av denna. Tror även vikten spelar roll,

    märkte att jag hade ÄL ca dag 18-19, testade med ÄL stickor

  • Anonym (M)

    Jag har PCOS och vi har försökt bli gravida med hjälp av Pergotime i 6 månader nu utan resultat. Vi väntar på spolning av äggledarna och sedan mer hormonstimulering alt IVF... Innan jag fick min diagnos hade vi försökt bli gravida själva i 6 månader.

  • jossebubblan

    Hej!

    Nu är jag gravid i v.6, har fortfarande inte riktigt fattat det än

    Jag började med enkeldos pergotime och då fick jag en äggblåsa som inte blev befruktat.

    Andra gången fick jag också enkeldos pergotime men då fick jag ingen äggblåsa och hade mens i tio dagar, då fick jag (Gonal F tryckpenna)- en hormonspruta som något extra i tre dagar.

    Då fick jag två äggblåsor och blev gravid ?

  • pco

    Får man hoppa in?

    Det är så att jag har pcos och började med pregotime under 2008. Enkeldos, dubbel och trippeldos utan något resultat. Sökte oss vidare in i ivf karusellen och efter 4 mf och på 10:onde försöket fick vi äntligen vår efterlängtade dotter. Nu vill vi såklart ha ett syskon till henne. Men har varken ork elr pengar till att fortsätta med ivf ( har redan betalat 64.000kr) nu efter grav så verkar det som att jag haft egen äl två gånger (ej säker)
    Funderar på att prova pregotime nu igen för läste någonstans någongång att kroppen kan ändras efter en graviditet.
    Någon som vart med om detta?
    Elr om man kan få sprutor utskrivet så jag kan få ev ägglossning och försöka hemma?

  • Anonym (M)
    pco skrev 2015-12-07 00:09:28 följande:

    Får man hoppa in?

    Det är så att jag har pcos och började med pregotime under 2008. Enkeldos, dubbel och trippeldos utan något resultat. Sökte oss vidare in i ivf karusellen och efter 4 mf och på 10:onde försöket fick vi äntligen vår efterlängtade dotter. Nu vill vi såklart ha ett syskon till henne. Men har varken ork elr pengar till att fortsätta med ivf ( har redan betalat 64.000kr) nu efter grav så verkar det som att jag haft egen äl två gånger (ej säker)
    Funderar på att prova pregotime nu igen för läste någonstans någongång att kroppen kan ändras efter en graviditet.
    Någon som vart med om detta?
    Elr om man kan få sprutor utskrivet så jag kan få ev ägglossning och försöka hemma?


    Jag vet inte hur det är med kroppen efter graviditet, men som i mitt fall - har ätit pergotime 4 omgångar och nyligen gjort spolning och laproskopi. Min tidigare helt bortblåsta ÄL har nu kommit igång, Min kropp har alltså själv börjat producera hormon som gör att jag får egen ÄL för första gången på evigheter. Min gynekolog sa att det kunde bli så ibland, att kroppen liksom "vaknar" så jag tror absolut att du kan ha haft egen ÄL efter din graviditet! Och om någon skriver ut, så varför inte prova med pergotime eller liknande? Det hade jag gjort! :)
  • rebeqqa

    Hej

    Samma här. Fast vi har inga barn. Har i hela mitt vuxna liv känns och nojat mig över att något är fel. Mina cykler och blödningar har alltid varit helt knasiga. Idag träffade jag läkare som konstaterade att jag har PCOS.

    Jag är rädd, ledsen och framför allt orolig. Vad kan jag förvänta mig nu? Hur stor chans har vi till barn?

  • Anonym (M)
    rebeqqa skrev 2015-12-07 19:41:43 följande:

    Hej

    Samma här. Fast vi har inga barn. Har i hela mitt vuxna liv känns och nojat mig över att något är fel. Mina cykler och blödningar har alltid varit helt knasiga. Idag träffade jag läkare som konstaterade att jag har PCOS.

    Jag är rädd, ledsen och framför allt orolig. Vad kan jag förvänta mig nu? Hur stor chans har vi till barn?


    Ni får påbörja en utredning om ofrivillig barnlöshet om ni försökt skaffa barn i 1 år, men eftersom du har konstaterad PCOS så borde ni få påbörja den utredningen redan nu. Det fick vi i alla fall, men då hade jag bara mens 2 ggr/år iof, så den gynekologen sa att vi kunde börja utredningen direkt utan att ha försökt i minst 1 år.

    Både du och din man kommer bli undersökta för att utesluta andra saker.
  • rebeqqa
    Anonym (M) skrev 2015-12-08 17:09:20 följande:

    Ni får påbörja en utredning om ofrivillig barnlöshet om ni försökt skaffa barn i 1 år, men eftersom du har konstaterad PCOS så borde ni få påbörja den utredningen redan nu. Det fick vi i alla fall, men då hade jag bara mens 2 ggr/år iof, så den gynekologen sa att vi kunde börja utredningen direkt utan att ha försökt i minst 1 år.

    Både du och din man kommer bli undersökta för att utesluta andra saker.


    Tack för svar. Jag har inte haft mens på 7 månader. Vi har ju försökt - men utan varken mens eller ägglossning har vi ju inte kunnat göra några riktiga försök. Läkaren skulle ta lite prover och jag har fått en dubbel-kur av provera som jag förstod skulle ge mig en blödning - innebär det också att jag kommer ja ägglossning -och chans till graviditet?
  • pco

    Hej får man hoppa in?
    Jag fick konstaterat att jag hade pcos ganska tidigt, så visste ju hur chanserna såg ut. 2008 fick jag provera för att få igång mens och sedan körde pergotime (enkel, dubbel och tripperkur) utan någon ägglossning, så får min del funkade det inte. Gav oss in i ivf världen och efter 5 hela behandlingar och på 10:onde insättning kom vår efterlängtade dotter som nu för övrigt är 7mån.
    Nu vill vi ha ett syskon till henne. Känner dock lite att jag vill vänta för att lägga all tid på henne men samtidigt så vet man inte hyr lång tid allt tar.
    Hur som helst, i slutet av januari ska jag till kvinnokliniken för att prova pergotime igen, då kroppen kort efter en förlossning kan ändras vilket kan göra att man lättare får ÄL.
    Orkar inte ge mig on i ivf världen så tänkte prova detta. ...
    Finkar inte pergotime så finns sprutor som ett sista steg innan ivf, som jag har svarat bra på under en ivf behandling, så istället för att köra en hel ivf så vill jag då köra på sprutor o hoppas på ÄL och då att man kan bli gravida hemma på egen hand.
    Någon som har erfarenhet av denna varianten?
    (Ursäkta att det blev så långt)

  • Anonym (M)
    rebeqqa skrev 2015-12-08 20:07:21 följande:
    Tack för svar. Jag har inte haft mens på 7 månader. Vi har ju försökt - men utan varken mens eller ägglossning har vi ju inte kunnat göra några riktiga försök. Läkaren skulle ta lite prover och jag har fått en dubbel-kur av provera som jag förstod skulle ge mig en blödning - innebär det också att jag kommer ja ägglossning -och chans till graviditet?
    Okej, då har ni påbörjat det hela med andra ord. Har din partner lämnat spermarprov? Där jag går var min sambo tvungen att göra det innan jag fick börja med pergotime eftersom det vore väldigt onödigt att hormonbehandla kvinnan om mannens spermier är odugliga eller på annat sätt försvårar en graviditet..

    Jag fick också provera som skulle göra att jag fick en blödning - vilket jag fick och sedan började jag med pergotime på mensens 5e dag. Provera i sig ger ingen ÄL, utan enbart en blödning för att man vill "tömma ut" det som ev finns uppbyggt i livmoden. Har du inte fått pergotime eller liknande att ta när blödningen kommit igång? Eller vill de prova och se om din kropp "startar upp" själv genom att framkalla blödning?
  • rebeqqa
    Anonym (M) skrev 2015-12-09 13:15:00 följande:

    Okej, då har ni påbörjat det hela med andra ord. Har din partner lämnat spermarprov? Där jag går var min sambo tvungen att göra det innan jag fick börja med pergotime eftersom det vore väldigt onödigt att hormonbehandla kvinnan om mannens spermier är odugliga eller på annat sätt försvårar en graviditet..

    Jag fick också provera som skulle göra att jag fick en blödning - vilket jag fick och sedan började jag med pergotime på mensens 5e dag. Provera i sig ger ingen ÄL, utan enbart en blödning för att man vill "tömma ut" det som ev finns uppbyggt i livmoden. Har du inte fått pergotime eller liknande att ta när blödningen kommit igång? Eller vill de prova och se om din kropp "startar upp" själv genom att framkalla blödning?


    Tack för svar! Min man har inte fått lämna spermarprov än men det skulle komma framöver. Förhoppningen är att min kropp ska starta upp sig själv genom att framkalla blödningen. Anledningen till jag undrar om detta betyder ägglossning är att sköterskan jag träffade idag när jag lämnade fler prover sa att jag skulle ta ett graviditets test mellan båda kurerna med provera. Pergotime har jag inte fått utskrivet. Men vi är i första stadiet ännu. Mina provar kommer nästa vecka. Läkaren skulle återkoppla då. Sen har jag en tid bokad om lite mer än en månad.

    Är det någon skillnad på PCO och PCOS?
  • pco
    rebeqqa skrev 2015-12-09 21:49:46 följande:
    Tack för svar! Min man har inte fått lämna spermarprov än men det skulle komma framöver. Förhoppningen är att min kropp ska starta upp sig själv genom att framkalla blödningen. Anledningen till jag undrar om detta betyder ägglossning är att sköterskan jag träffade idag när jag lämnade fler prover sa att jag skulle ta ett graviditets test mellan båda kurerna med provera. Pergotime har jag inte fått utskrivet. Men vi är i första stadiet ännu. Mina provar kommer nästa vecka. Läkaren skulle återkoppla då. Sen har jag en tid bokad om lite mer än en månad.

    Är det någon skillnad på PCO och PCOS?
    Pco brukar vara en lättare variant, kanske ha mer regelbunden mens eller ÄL.
    Pcos är en värre grad där bland annat utebliven mens och ÄL förekommer sant ev. Oönskad behåring, acne osv.
  • TheKitten

    Hoppar in här med.

    Har pcos. Vi försökte först själva ett år men med oregelbunden mens fungerade de ju inte. Så sökte hjälp på fertilitetsmottagningen. Vi fick komma dit och jag blev undersökt och dom tog blodprov. Vi fick massor av information om hur allt går tillväga och jag fick även veta då att jag har pcos.

    Min kille fick lämna spermieprov och dom spolade mina äggledare. Allt såg bra ut.(det var december 2014)

    Så efter det fick jag börja med pergotime i januari.

    Tror jag testade 2 kurer men fick för tunna slemhinnor så fick byta till letrozol som jag haft fram till november. Efter det gav vi upp med dom för jag fick så mycket migrän av dom och fick ändå bara 2 försök. Så nu i december fick jag börja med spruta! :)

    Det har fungerat jätte bra! Mått superbra och fick en äggblåsa som vi nu fått försöka på.

    Men om sprutor inte fungerar blir nästa steg ivf.

    Saker ska tydligen inte vara lätt! :p totalt försökt i 2år.

    Blev lite långt :p

  • jossebubblan
    pco skrev 2015-12-08 21:23:44 följande:

    Hej får man hoppa in?

    Jag fick konstaterat att jag hade pcos ganska tidigt, så visste ju hur chanserna såg ut. 2008 fick jag provera för att få igång mens och sedan körde pergotime (enkel, dubbel och tripperkur) utan någon ägglossning, så får min del funkade det inte. Gav oss in i ivf världen och efter 5 hela behandlingar och på 10:onde insättning kom vår efterlängtade dotter som nu för övrigt är 7mån.

    Nu vill vi ha ett syskon till henne. Känner dock lite att jag vill vänta för att lägga all tid på henne men samtidigt så vet man inte hyr lång tid allt tar.

    Hur som helst, i slutet av januari ska jag till kvinnokliniken för att prova pergotime igen, då kroppen kort efter en förlossning kan ändras vilket kan göra att man lättare får ÄL.

    Orkar inte ge mig on i ivf världen så tänkte prova detta. ...

    Finkar inte pergotime så finns sprutor som ett sista steg innan ivf, som jag har svarat bra på under en ivf behandling, så istället för att köra en hel ivf så vill jag då köra på sprutor o hoppas på ÄL och då att man kan bli gravida hemma på egen hand.

    Någon som har erfarenhet av denna varianten?

    (Ursäkta att det blev så långt)


    Hej som jag har skrivit här ovanför så fungerade gonal f tryckpenna (spruta) för oss.

    Jag tog sprutan vid samma tid, tre dygn i rad och efter det så var det nogranna kontroller med vul för att se hur många äggblåser som mognat.

    Två ägg hade mognat och vi hade sex normalt hemma och blev spontant gravid.

    Sprutorna fungerade absolut bättre än pergotime för oss och nu är vi i v.12
  • familjekatt

    Hej! Vill bara dela med mig av en solskenshistoria så ni kan få lite hopp. Jag fick veta att jag hade pcos efter utredning och blev totalt nedstämt efter att ha läst på om det. MEN jag blev spontabgravid på andra försöket efter jag hade slutat med mina p piller. Läkarna hade sagt att jag inte kunde bli gravid på egen hand. Blev superchockad. Fick tydligen ett hormonpåslag när jag slutade med p pillerna och blev därför gravid. Lycka till :)

  • pco
    jossebubblan skrev 2015-12-13 20:58:48 följande:
    Hej som jag har skrivit här ovanför så fungerade gonal f tryckpenna (spruta) för oss.

    Jag tog sprutan vid samma tid, tre dygn i rad och efter det så var det nogranna kontroller med vul för att se hur många äggblåser som mognat.

    Två ägg hade mognat och vi hade sex normalt hemma och blev spontant gravid.

    Sprutorna fungerade absolut bättre än pergotime för oss och nu är vi i v.12
    Grattis, va kul :)
    Även jag har tidigare kört med gonal-f vid ivf som jag inte blev gravid med dock fick jag äggblåsor. Bytte till menopur och blev gravid, dock mf men efter flera ivf och 4mf kom vår dotter.
    Men har endast kört med sprutor vid ivf då de gjort äggplockning istället för att jag skulle. Få egen ÄL. Fick oxå 15-20 blåsor spm växte till sig, så är lite orolig hur detta ska funka på egen hand :/
  • pco
    familjekatt skrev 2016-01-02 10:54:18 följande:

    Hej! Vill bara dela med mig av en solskenshistoria så ni kan få lite hopp. Jag fick veta att jag hade pcos efter utredning och blev totalt nedstämt efter att ha läst på om det. MEN jag blev spontabgravid på andra försöket efter jag hade slutat med mina p piller. Läkarna hade sagt att jag inte kunde bli gravid på egen hand. Blev superchockad. Fick tydligen ett hormonpåslag när jag slutade med p pillerna och blev därför gravid. Lycka till :)


    Åh va kul att höra :) grattis!
    Och lycka till :)
Svar på tråden PCOS