• Copyjulia

    Känselbortfall efter snitt?

    Jag gjorde ett ks för 2 1/2 år sedan och ett för snart 1 månad sedan. Vid båda tillfällena har jag fått känselbortfall i ena hälen efteråt. Förra gången kopplade jag inte samman det med snittet men eftersom jag fått precis samma sak denna gång antar jag att det har med ryggmärgsbedövningen att göra. Någon mer som fått känselbortfall efter bedövningen? Mitt höll i sig några månader förra gången. 

  • Svar på tråden Känselbortfall efter snitt?
  • Ego Lovers

    De skär ju av nerver som går i magmuskeln så självfallet kan du få känselbortfall pga den kapade nerven. Vid all operation där man skär så kapar man vi i nerver som kan ge tillfälliga eller permanenta känselbortfall beroende på om nerverna hittar tillbaka till varann. Det gäller ALL kirurgi även KS inkluderat.

  • Embla twopointoh

    Inte bortfall, men nervsmärtor i högra axeln/armen. Fruktansvärda smärtor dessutom, som satt i i tre veckor innan det började klinga av. Första "anfallet" jag fick ringde maken efter ambulans, jag var inte kontaktbar så ont hade jag, och maken trodde jag hade fått en propp.


    Jag hade domningar i armen/handen, stel i bröstryggen, svårt att lyfta armen mer än 90 grader och var allmänt känsligare i högerarmen/axeln i bortåt nio månader efteråt.

    Sjukgymnasten jag gick hos sade att det inte berodde på att de kapat någon nerv, utan att nerver hamnat i kläm. Under ett snitt så vinklas nämligen op-bordet åt höger för blodtryckets skull, fick jag förklarat för mig, och då kan man råka klämma en nerv på högersidan.

  • Copyjulia
    Embla twopointoh skrev 2015-08-11 22:45:40 följande:

    Inte bortfall, men nervsmärtor i högra axeln/armen. Fruktansvärda smärtor dessutom, som satt i i tre veckor innan det började klinga av. Första "anfallet" jag fick ringde maken efter ambulans, jag var inte kontaktbar så ont hade jag, och maken trodde jag hade fått en propp.


    Jag hade domningar i armen/handen, stel i bröstryggen, svårt att lyfta armen mer än 90 grader och var allmänt känsligare i högerarmen/axeln i bortåt nio månader efteråt.

    Sjukgymnasten jag gick hos sade att det inte berodde på att de kapat någon nerv, utan att nerver hamnat i kläm. Under ett snitt så vinklas nämligen op-bordet åt höger för blodtryckets skull, fick jag förklarat för mig, och då kan man råka klämma en nerv på högersidan.


    Jag hade också superont i högra axeln. Smärtan kom redan dagen efter snittet på BB. Kände mig lite löjlig först som klagade över ont i axeln när jag precis gjort kejsarsnitt. Men personalen förstod på en gång vad det var. De kallade det för referred pain, vilket tydligen är vanligt efter en operation. Det sjuka var att när de tryckte mig på magen kändes det inte alls i magen utan i axeln. Hade knappt ont i snittet alls utan bara i axeln. Mitt onda försvann dock efter bara några dagar. Jobbigt att ha det i 3 veckor. 

    Fast bordet vinklas år vänster inte åt höger. 
  • Embla twopointoh
    Copyjulia skrev 2015-08-11 23:20:39 följande:
    Fast bordet vinklas år vänster inte åt höger. 
    Mycket möjligt, jag minns inte själv utan upprepar vad sjukgymnasten sade. Jag kan ha missuppfattat honom eller så råkade han säga fel. Men hur hamnar en nerv på högersidan i kläm om man har tyngden åt vänster? Vad jag fick förklarat för mig både av narkosläkare och sjukgymnast, var att det oftast är just högersidan som påverkas.

    Din erfarenhet att det gjorde ont i axeln när de tryckte på magen känner jag dock inte igen. Något sådant samband tänkte jag i alla fall aldrig på.
  • Copyjulia
    Embla twopointoh skrev 2015-08-11 23:37:06 följande:
    Mycket möjligt, jag minns inte själv utan upprepar vad sjukgymnasten sade. Jag kan ha missuppfattat honom eller så råkade han säga fel. Men hur hamnar en nerv på högersidan i kläm om man har tyngden åt vänster? Vad jag fick förklarat för mig både av narkosläkare och sjukgymnast, var att det oftast är just högersidan som påverkas.

    Din erfarenhet att det gjorde ont i axeln när de tryckte på magen känner jag dock inte igen. Något sådant samband tänkte jag i alla fall aldrig på.
    Ja, de sa till mig också att det oftast var just höger axel. Så himla märkligt.  Mycket hade jag oroat mig för innan snittet men inte att få ont i axeln... Mitt känselbortfall i hälen är ju också jätteskumt. 
  • Embla twopointoh
    Copyjulia skrev 2015-08-12 19:04:44 följande:
    Ja, de sa till mig också att det oftast var just höger axel. Så himla märkligt.  Mycket hade jag oroat mig för innan snittet men inte att få ont i axeln... Mitt känselbortfall i hälen är ju också jätteskumt. 
    Nerven kanske inte hamnar i kläm, utan sträcks för mycket? Eller nå´t? Man ligger ju lite konstigt med armarna också, för att infarterna ska vara lätt åtkomliga och "flödet" i armarna ska vara utan hinder.

    Jag har flera vänner/släktingar som är läkare, och de har sagt att det är väldigt vanligt med nervpåverkan (eller till och med nervskador) vid stora operationer (inte bara kejsarsnitt).
Svar på tråden Känselbortfall efter snitt?