• Hilda07

    blåsljud hjärtat 7 v bebis

    Är det någon här som har erfarenhet av blåsljud på hjärtat hos små bebisar och vad det kan innebära? 

    Jag sökte läkarvård förra veckan med min 7 veckors gamla dotter då jag uppmärksammat under ett tag att hon då och då blivit lite lätt blå runt munnen. Inte läpparna utan huden runt munnen får då och då en svag nyans av blått. Läkaren som undersökte henne sa att hon hörde ett blåsljud på hjärtat och skickade därefter en remiss till kardiologen i Göteborg på Östra sjukhuset. Hon sa att jag nog inte behövde oroa mig för det var inget kraftigt ljud men hon hörde ändå. 

    Idag kom tiden på posten och jag ska vänta nästan en hel månad på tiden. Fick tid i september. Jag känner mig så otroligt orolig och efter massa googlande så är jag nu livrädd att min älskade bebis har ett hjärtfel. Förutom blåheten runt munnen stämmer fler symtom in när jag läst. T ex blir hon alltid svettig när hon ammas. Hon är tät i näsan hela tiden så hon har jobbigt med andningen. (om det faktiskt beror på tät näsa eller om det är att andningen är ansträngd pg a hjärtat är det jag oroa mig för) Har använt koksaltlösning dagligen efter inrådan från bvc sen hon föddes i stort sätt men det hjälper föga...

    Är det någon som har något lugnande att säga eller bara vet något om vad jag kan förvänta mig...

  • Svar på tråden blåsljud hjärtat 7 v bebis
  • Paincake

    Hej!

    Vår dotter hade också blåsljud på hjärtat. De upptäckte det redan på BB där hon skickades på EKG-undersökning och ultraljud av hjärtat. Hon hade ett blåsljud av klass 3 (om det säger dig något). 

    De hittade två hål, ett mellan förmaken och ett mellan kamrarna. Det ena hålet hade växt igen av sig själv tills nästa kontroll vid två månaders ålder och det andra var borta till ettårskollen.

    Jag fick hela tiden höra av läkarna att det viktiga var att hon gick upp i vikt som hon skulle (och det gjorde hon - med råge!) 

    Men jag förstår din oro till fullo. Kan du ringa till Kardiologen och be om en återbudstid?


  • Hilda07
    Paincake skrev 2015-08-13 22:02:10 följande:

    Hej!

    Vår dotter hade också blåsljud på hjärtat. De upptäckte det redan på BB där hon skickades på EKG-undersökning och ultraljud av hjärtat. Hon hade ett blåsljud av klass 3 (om det säger dig något). 

    De hittade två hål, ett mellan förmaken och ett mellan kamrarna. Det ena hålet hade växt igen av sig själv tills nästa kontroll vid två månaders ålder och det andra var borta till ettårskollen.

    Jag fick hela tiden höra av läkarna att det viktiga var att hon gick upp i vikt som hon skulle (och det gjorde hon - med råge!) 

    Men jag förstår din oro till fullo. Kan du ringa till Kardiologen och be om en återbudstid?


    Hej och tack för informationen!! Vad skönt att det växte igen! Hoppas verkligen att det är något sådant för min dotter med så det inte krävs något annat. Upp i vikt har hon gått hela tiden åtminstone så jag hoppas det är ett bra tecken.
  • uptowngirl

    Hej

    Det är rätt vanligt med blåsljud i hjärtat på så små bebisar. Det beror på mest att ovala foramen som i graviditeten är en del av bebisens cirkulation. Ibland så som du beskriver det så blir bebisen blå om läpparna på grund av tryckförändringar i hjärtats förmak tex vid skrik.

    Det är egentligen inget att direkt oroa sig för 90% växer bort med åldern och jag gissar att detta är din bebis problem.

    Ta ett djupt andetag jag förstår att det är jobbigt att vänta så länge men speciellt i ditt fall är det vanligt och för det mesta växer bort.

  • Hilda07

    Tack för era lugnande svar! Hoppas att det är så för min dotter också...Tycker bara det är så konstigt att de upptäckte det först nu. Är ju läkare som lyssnat på hjärtat både på BB och på bvc flera ggr utan att de sagt något. Frågan är om hon haft blåsljud hela tiden eller om det är nåt som tillkommit?! 

  • mammalovis

    Min dotters blåsljud upptäcktes när hon var 3 år på tredje läkarbesöket vi var på under kort tid p g a infektioner. Hon har kollats upp en gång i halvåret sedan dess. När hon var 3,5 år gjordes ett EKG. Egentligen skulle hon gjort ultraljud efter remiss i augusti förra året, men då läkaren missade att skicka iväg den, så blev det först nu, ett år senare, då det inte var brådskande. Hon är nu 4,5 år. Om det berodde på en mer lyhörd läkare eller att det tillkommit är ju svårt att säga om när det upptäcktes.

    Det de sagt till oss är att det är ett fysiologiskt blåsljud då det försvinner när hon ligger ner. Ultraljudet visade att allt var okej. Med detta vill jag säga att blåsljud kan uppstå även senare i livet och förhoppningsvis växa bort. De tror att min dotters blåsljud har uppstått av antingen kraftig tillväxt eller rejäla infektioner.

    Med den yngsta hörde de också ett blåsljud, men inte lika mycket om jag förstod det rätt, så hon har inte kollats vidare. Detta hördes för ca 1-1,5 år sedan, mer vet vi inte, men de har kollat hennes tillväxt mer regelbundet, men det tror jag beror mer på hennes problem med förstoppningsdiarré än blåsljudet. Tillväxten har de i all fall varit nöjda med och hon är aktiv.

    Påverkade barn orkar mindre och växer dåligt är vad de sa till oss, så utifrån de parametrarna hyste de ingen oro.

  • Hilda07
    Paincake skrev 2015-09-07 19:09:17 följande:

    Hej!

    Hur har det gått? Har ni fått träffa kardiologen?


    Hej! Ja igår fick vi besöka kardiologen och vi kan nu pusta ut! Allt såg fint ut. Han hörde dessutom inget blåsljud nu när han lyssnade och ultraljud och EKG såg bra ut. Känns underbart. Blå runt munnen är hon titt som tätt ändå och han kunde inte säga till hundra vad det berodde på. Vissa barn har tydligare blodådror menade han och när de tog i eller gjorde något annat ansträngt kunde det synas mer på dessa barn...Kanske är något sådant. 
Svar på tråden blåsljud hjärtat 7 v bebis