• FabulousMom

    Ingen vill leka med min son

    Jag har en fin kille på 7 år. Han är rolig, snäll och provar gärna nya saker. Han har inga problem att få nya kompisar, men efter ett tag händer något.
    Jag har lagt märke till att det alltid är jag som får kontakta föräldrarna om fortsatta lekträffar.

    Många gånger har det andra barnets föräldrar tagit första kontakten och frågat om lekträff. Men efter några månader och 2,3 träffar senare är det alltid jag.
    Jag planerar bara lekträffar om min son själv ber om det och antar att andra föräldrar gör likadant. Alltså måste det vara så att de andra barnen inte ber om att få leka med min pojke mer. I början reflekterade jag inte så mycket över det utan tänkte mest att folk är upptagna med annat.
    Men nu har det blivit så här i samtliga fall (ca 5 kompisar) att ingen någonsin hör av sig om att leka och att det alltid är jag. Nu senast fick vi dessutom som
    svar från en av dem att killen inte ville leka men att de skulle höra av sig om han ville. Jaha?! Och för ett år sen bjöd han över några kompisar på kalas (bara ett litet
    med ca 4-5 kompisar) och ingen av dem kom. Ingen bjöd tillbaka heller. Vid nästa kalas slog jag ihop mig med en annan förälder och vi bjöd hela klassen på lekland.

    Jag har ju inte sagt något till min son och han är fortfarande glad över sina kompisar. Men jag funderar.. Nu när det blivit så här med alla kompisarna att ingen hör av sig, är det så att det är något hos min son som gör att vänskapen
    inte funkar efter ett tag? För om det är så då vill jag ju hjälpa honom.

    Jag har inte heller märkt av något speciellt när han haft kompisar här, de har roligt, är snälla mot varandra och han delar med sig och så.. Om det är något jag kan komma på är det att han kan bli väldigt intensiv med nya kompisar och vill bara leka med denne,helst varje dag både i skolan (om de går tillsammans) och hemma. Han blir lite som en svans och det är säkert jobbigt. Annars kan jag inte märka nånting.

    I skolan säger de att han fungerar bra med alla och har kompisar både i klassen och andra klasser. Detta stämmer med bilden jag får när jag hämtar honom, han är alltid med kompisarna,
    oftast spelar de bandy eller fotboll, eller leker med annat. Kompisarna hejar och verkar positiva. Det har aldrig någonsin hänt att han varit ensam när jag hämtat.


    Har ni några tips på hur jag kan klura ut varför det blir så här? Jag känner ingen av de andra föräldrarna och känner inte att jag bara kan ringa och säga "vill inte din
    son leka med min, eller?", känns ju ganska påtvingat och olustigt.


    - Pojke 2008 - Pojke 2013 - Flicka 2015 -
  • Svar på tråden Ingen vill leka med min son
  • Hårfagre

    Det korta svaret är som slipknot sjunger "People = shit". Min son har samma problem och han är snart 14 år :(

  • Anonym (Här med.)
    FabulousMom skrev 2015-08-14 22:10:40 följande:

    Jag har en fin kille på 7 år. Han är rolig, snäll och provar gärna nya saker. Han har inga problem att få nya kompisar, men efter ett tag händer något.

    Jag har lagt märke till att det alltid är jag som får kontakta föräldrarna om fortsatta lekträffar.

    Många gånger har det andra barnets föräldrar tagit första kontakten och frågat om lekträff. Men efter några månader och 2,3 träffar senare är det alltid jag.

    Jag planerar bara lekträffar om min son själv ber om det och antar att andra föräldrar gör likadant. Alltså måste det vara så att de andra barnen inte ber om att få leka med min pojke mer. I början reflekterade jag inte så mycket över det utan tänkte mest att folk är upptagna med annat.

    Men nu har det blivit så här i samtliga fall (ca 5 kompisar) att ingen någonsin hör av sig om att leka och att det alltid är jag. Nu senast fick vi dessutom som

    svar från en av dem att killen inte ville leka men att de skulle höra av sig om han ville. Jaha?! Och för ett år sen bjöd han över några kompisar på kalas (bara ett litet

    med ca 4-5 kompisar) och ingen av dem kom. Ingen bjöd tillbaka heller. Vid nästa kalas slog jag ihop mig med en annan förälder och vi bjöd hela klassen på lekland.

    Jag har ju inte sagt något till min son och han är fortfarande glad över sina kompisar. Men jag funderar.. Nu när det blivit så här med alla kompisarna att ingen hör av sig, är det så att det är något hos min son som gör att vänskapen

    inte funkar efter ett tag? För om det är så då vill jag ju hjälpa honom.

    Jag har inte heller märkt av något speciellt när han haft kompisar här, de har roligt, är snälla mot varandra och han delar med sig och så.. Om det är något jag kan komma på är det att han kan bli väldigt intensiv med nya kompisar och vill bara leka med denne,helst varje dag både i skolan (om de går tillsammans) och hemma. Han blir lite som en svans och det är säkert jobbigt. Annars kan jag inte märka nånting.

    I skolan säger de att han fungerar bra med alla och har kompisar både i klassen och andra klasser. Detta stämmer med bilden jag får när jag hämtar honom, han är alltid med kompisarna,

    oftast spelar de bandy eller fotboll, eller leker med annat. Kompisarna hejar och verkar positiva. Det har aldrig någonsin hänt att han varit ensam när jag hämtat.

    Har ni några tips på hur jag kan klura ut varför det blir så här? Jag känner ingen av de andra föräldrarna och känner inte att jag bara kan ringa och säga "vill inte din

    son leka med min, eller?", känns ju ganska påtvingat och olustigt.


    Jag har inget tips tyvärr, men exakt samma sits med min son född -08. Aldrig någon som ringer oss och frågar, alltid vi som får ringa. Undrar också vad man kan göra.

    (Har också en flicka född i år, men ingen emellan )
  • Billie22

    Usch vad ledsen jag blir av att läsa det. Trösta er med att det är vanligare än man tror. Önskar att jag hade barn i samma ålder så kunde vi komma och hälsa på. Min son har lite samma problem men han är bara fyra. Jag hade det som din son i skolan och det har fortsatt hela livet och jag är numera van, men det är ledsamt och jag hoppas att det blir lättare för barnen.

    Bor ni i Falköpings kommun så skicka ett meddelande om ni vill ha kontakt. Fast som sagt, kanske inte så kul för din son att leka med en fyraåring :)

  • Anonym (qwerty)

    Jag tror tyvärr att många föräldrar är bekväma. Om de inte påminner sina barn om att leka, så tar barnen TV, TV-spel, dator, plattan eller liknande och leker ensamma hemma.
    De slipper köra/gå iväg med sina barn eller få "extrabarn" hemma att fixa fika till mm.
    Många leker i princip aldrig, de leker i skolan och på fritids, sen är de hemma och är ensamma...
    Kanske har de även en hobby/träning någon eller några dagar i veckan = inte mycket utrymme till att leka...

    Vissa barn har ett späckat schema från tidig ålder, de ska gympa, spela fotboll, simma, sjunga i kör, spela instrument osv.
    Andra barn har fått en iPad och fria tider med den.

    Om ni tar bort dessa barnen från "leklistan" - finns det några kvar då???

  • Frontline

    Det ser ut på samma sätt här.
    Äldsta grabben som bli 8 år nu i höst har mängder med kompisar och leker med många men det är till 99% vi som får ringa och fråga om dom vill leka, förutom en kille som ringer typ 5 gånger om dagen och tjatar så den killen är min son lite trött på då det blir för mycket och säger ifrån.

    Dottern blir 5 nu med senare i höst och det brukar bara vara hennes kusin som är lika gammal som hör av sig övriga kompisar har aldrig ringt..
    Det konstiga är ju att när barnens kompisar vill leka så vill dom alltid komma hit istället för att mina barn ska komma dit, oss gör det inget men man tycker det är märkligt...

    Minsta barnet är för liten för att ha med kompisar att göra, eller han vill gärna träffa andra men deras föräldrar vill nåt annat och tycker dom är för små han är 3 år...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Alexi
    Frontline skrev 2015-08-14 23:45:10 följande:

    Det ser ut på samma sätt här.
    Äldsta grabben som bli 8 år nu i höst har mängder med kompisar och leker med många men det är till 99% vi som får ringa och fråga om dom vill leka, förutom en kille som ringer typ 5 gånger om dagen och tjatar så den killen är min son lite trött på då det blir för mycket och säger ifrån.

    Dottern blir 5 nu med senare i höst och det brukar bara vara hennes kusin som är lika gammal som hör av sig övriga kompisar har aldrig ringt..
    Det konstiga är ju att när barnens kompisar vill leka så vill dom alltid komma hit istället för att mina barn ska komma dit, oss gör det inget men man tycker det är märkligt...

    Minsta barnet är för liten för att ha med kompisar att göra, eller han vill gärna träffa andra men deras föräldrar vill nåt annat och tycker dom är för små han är 3 år...


    Men vi ringer aldrig till någon om lek spontant utan det pratar barnen mest om på förskolan eller fritids och så frågar de när man hämtar och antingen kör man spontant då eller så tar man kontakt med barnets föräldrar och bestämmer om annan dag i veckan. 

    Dvs det har nog inte hänt ännu att vi spontant tagit kontakt med någon för lek (barnen är 4,5 och 6,5).

    Och varför är det märkligt att barnen vill komma till er, det är väl nästan alltid roligare att leka hos någon annan, med dennes grejor än med sina egna?
  • FabulousMom

    Tack för alla svar, det verkar alltså vara vanligare än man tror.

    Ska jag bara fortsätta att ringa då? För när jag "ligger lågt" så blir han ledsen eftersom han tycker att han aldrig leker med nån.

    Min oro var egentligen att det skulle vara något annorlunda med min son eller något i hans beteende som gör att kompisarna tröttnar.


    - Pojke 2008 - Pojke 2013 - Flicka 2015 -
  • Loriyana
    Anonym (qwerty) skrev 2015-08-14 22:41:35 följande:

    Jag tror tyvärr att många föräldrar är bekväma. Om de inte påminner sina barn om att leka, så tar barnen TV, TV-spel, dator, plattan eller liknande och leker ensamma hemma.

    De slipper köra/gå iväg med sina barn eller få "extrabarn" hemma att fixa fika till mm.

    Många leker i princip aldrig, de leker i skolan och på fritids, sen är de hemma och är ensamma...

    Kanske har de även en hobby/träning någon eller några dagar i veckan = inte mycket utrymme till att leka...

    Vissa barn har ett späckat schema från tidig ålder, de ska gympa, spela fotboll, simma, sjunga i kör, spela instrument osv.

    Andra barn har fått en iPad och fria tider med den.

    Om ni tar bort dessa barnen från "leklistan" - finns det några kvar då???


    Det är min upplevelse också. Många barn har massor med aktiviteter.

    Jag brukar inte arrangera "lekträffar" för min dotter så ofta. Istället blir det oftast spontanlek med grannbarnen.
  • cosinus

    Det är nog rätt vanligt. Ska man skjutsa då väljer iaf jag hellre såna jag känner väl och kan surra lite med under tiden än att enbart köra och lämna och sen hämta.

    Kan jag styr jag det gärna till kompisarna i närområdet som de går/cyklar till själv.

    Min yngsta frågar ofta om att åka till andra barn på dagis men då hon inte vågar stanna själv blir det krångligt. Hon är yngst av fyra och logistiken med aktiviter för syskonen är inte att leka med på vardagar så att avsätta en förälder på att bara sitta av tid hos en kompis undviker vi om vi kan. Hon har barn på gatan hon leker bra med så då styr jag det dit i möjligaste mån.

Svar på tråden Ingen vill leka med min son