• Anonym (Mami)

    Bonusföräldrar - hur blev det när ni fick gemensamma barn?

    Jag har varit tillsammans med min sambo i sex år. Sambon har två barn sedan ett tidigare förhållande och nu väntar vi vårt första gemensamma barn. Jag är överlycklig över detta, men lite nyfiken på hur dynamiken kommer bli i vårt hem med det nya barnet.

    Vill ni berätta lite om hur det blev för er då ni fick gemensamma barn? Ändrades relationen till bonusbarnen? Hur blev det mellan syskonen? Hur gjorde ni med ekonomi, resor, semestrar?

  • Svar på tråden Bonusföräldrar - hur blev det när ni fick gemensamma barn?
  • Fjäril kär

    För oss blev det ingen skillnad eftersom vi är gifta och redan från början hade gemensam ekonomi. Vi hade barn båda två från tidigare förhållanden och har samma syn på uppfostran och familjeliv.

  • Anonym (Mami)
    Fjäril kär skrev 2015-08-21 11:59:57 följande:

    För oss blev det ingen skillnad eftersom vi är gifta och redan från början hade gemensam ekonomi. Vi hade barn båda två från tidigare förhållanden och har samma syn på uppfostran och familjeliv.


    Okej, då är det kanske annat, om båda har barn sedan tidigare. Tack för svar! Glad
  • Anonym (mim)

    Hur är dynamiken hos er idag? Hur ser dina förväntningar ut? Hur ser barnens förväntningar ut? Min bonus längtade efter syskon och det kan man ju tro ska vara bara positivt men det gav mig problem jag inte kunde anat. Vi hade varken en bra eller dålig relation och när barnet kom var det i sig inte en bra plats att bygga en relation på. Inte för min del i alla fall. Jag behövde utrymme för att växa in i min föräldraroll. Jag klarade inte av att ha bonus för nära inpå men visste inte heller hur jag skulle säga ifrån. Vi som aldrig hade umgåtts själva tidigare fick nu alldeles för mycket tid ihop. Jag hade föreställningar om att jag inte fick säga ifrån för att värna bonusen men idag ser jag hur fel jag tänkte. Det är viktigt att sätta sina egna gränser och inte utgå ifrån hur man tror att det måste vara.

    Jag hoppas du har bättre förutsättningar än vad jag hade

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (mim) skrev 2015-08-22 13:24:36 följande:

    Hur är dynamiken hos er idag? Hur ser dina förväntningar ut? Hur ser barnens förväntningar ut? Min bonus längtade efter syskon och det kan man ju tro ska vara bara positivt men det gav mig problem jag inte kunde anat. Vi hade varken en bra eller dålig relation och när barnet kom var det i sig inte en bra plats att bygga en relation på. Inte för min del i alla fall. Jag behövde utrymme för att växa in i min föräldraroll. Jag klarade inte av att ha bonus för nära inpå men visste inte heller hur jag skulle säga ifrån. Vi som aldrig hade umgåtts själva tidigare fick nu alldeles för mycket tid ihop. Jag hade föreställningar om att jag inte fick säga ifrån för att värna bonusen men idag ser jag hur fel jag tänkte. Det är viktigt att sätta sina egna gränser och inte utgå ifrån hur man tror att det måste vara.

    Jag hoppas du har bättre förutsättningar än vad jag hade


    Ja så kan det bli när man har för bråttom att skaffa nya ungar innan det fungerared de som redan finns i familjen.

    Får hoppas att ts inte gör samma misstag.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (mim) skrev 2015-08-22 13:24:36 följande:

    Hur är dynamiken hos er idag? Hur ser dina förväntningar ut? Hur ser barnens förväntningar ut? Min bonus längtade efter syskon och det kan man ju tro ska vara bara positivt men det gav mig problem jag inte kunde anat. Vi hade varken en bra eller dålig relation och när barnet kom var det i sig inte en bra plats att bygga en relation på. Inte för min del i alla fall. Jag behövde utrymme för att växa in i min föräldraroll. Jag klarade inte av att ha bonus för nära inpå men visste inte heller hur jag skulle säga ifrån. Vi som aldrig hade umgåtts själva tidigare fick nu alldeles för mycket tid ihop. Jag hade föreställningar om att jag inte fick säga ifrån för att värna bonusen men idag ser jag hur fel jag tänkte. Det är viktigt att sätta sina egna gränser och inte utgå ifrån hur man tror att det måste vara.

    Jag hoppas du har bättre förutsättningar än vad jag hade


    Dynamiken fungerar ganska bra idag. Jag tillbringar en del tid ensam med barnen och har inga problem med att säga ifrån, och det tänker jag fortsätta med då bebisen kommit. Barnen är också så pass stora att de nog förstår ifall man säger att man vill vara ifred och amma en stund, eller kanske gå på promenad med barnvagnen ensam. De vet att jag behöver vara för mig själv ibland, för som du sa är det tungt att ha någon annans barn nära inpå sig hela tiden.
    Barnen är glada över att få ett syskon och jag är överlycklig. Jag inser förstås att jag kommer att ha helt andra känslor för mitt eget barn än jag har för bonusbarnen. För även om jag tycker om dem, så känns de ju verkligen inte som mina. Men vi har ett system som fungerar och vi får bara hoppas det fortsätter så!
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-22 14:40:19 följande:
    Ja så kan det bli när man har för bråttom att skaffa nya ungar innan det fungerared de som redan finns i familjen.

    Får hoppas att ts inte gör samma misstag.
    Denhär typen av kommentarer behövs inte i denna tråd. Tack.
  • Fjäril kär
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-22 14:40:19 följande:
    Ja så kan det bli när man har för bråttom att skaffa nya ungar innan det fungerared de som redan finns i familjen.

    Får hoppas att ts inte gör samma misstag.
    att vänta i 6 år tycker du alltså är att ha bråttom? 
  • Anonym (Hmm)
    Fjäril kär skrev 2015-08-22 15:51:43 följande:

    att vänta i 6 år tycker du alltså är att ha bråttom? 


    Nej ts verkar tagit det lugnare än inlägget jag besvarade. 6 år är väl jättebra så ts har bättre förutsättningar än den andra att lyckas.

    Däremot verkar det alltför vanligt att barnlösa kvinnor lätt skaffar barn för snabbt om de träffar en "pappa" och DÅ kan det gå sådär illa.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-22 16:18:50 följande:
    Nej ts verkar tagit det lugnare än inlägget jag besvarade. 6 år är väl jättebra så ts har bättre förutsättningar än den andra att lyckas.

    Däremot verkar det alltför vanligt att barnlösa kvinnor lätt skaffar barn för snabbt om de träffar en "pappa" och DÅ kan det gå sådär illa.
    Nu framkom det ju inte i hennes inlägg hur länge de varit tillsammans heller, och jag kan tycka att man inte ska behöva vänta HUR länge som helst heller med att få barn bara för att det inte fungerar perfekt med bonusbarnen. I så fall kanske man får vänta en evighet och sen kanske det är för sent.

    Dessutom ville jag höra om alla möjliga slags erfarenheter så att jag får reflektera över alla möjligheter, så jag är tacksam för alla svar.
  • Anonym (mim)
    Anonym (Mami) skrev 2015-08-22 14:49:02 följande:

    Dynamiken fungerar ganska bra idag. Jag tillbringar en del tid ensam med barnen och har inga problem med att säga ifrån, och det tänker jag fortsätta med då bebisen kommit. Barnen är också så pass stora att de nog förstår ifall man säger att man vill vara ifred och amma en stund, eller kanske gå på promenad med barnvagnen ensam. De vet att jag behöver vara för mig själv ibland, för som du sa är det tungt att ha någon annans barn nära inpå sig hela tiden.

    Barnen är glada över att få ett syskon och jag är överlycklig. Jag inser förstås att jag kommer att ha helt andra känslor för mitt eget barn än jag har för bonusbarnen. För även om jag tycker om dem, så känns de ju verkligen inte som mina. Men vi har ett system som fungerar och vi får bara hoppas det fortsätter så!


    Låter bra. Viktigt att du får vara förstagångsmamma på riktigt och vara dig själv. Jag hade tex inte räknat med att jag skulle känna mig så orolig över olika saker, det hör ju till som förälder men man vet inte förrän man är där vad det innebär.

    Och det stämmer, vi hade inte bråttom. Som jag sa hade vi varken bra eller dålig relation, alltså inte dålig relation. Om man ska vänta på att det är perfekt, när är det perfekt? Livet är sällan perfekt. Jag bjuder gärna på mina egna misstag om nån annan tror sig lära sig nåt. Önskar jag kunde fått hjälp av nån annan i samma sits.
Svar på tråden Bonusföräldrar - hur blev det när ni fick gemensamma barn?