• Mellanmjölkens land

    Presenter till 2åring respektive 3åring

    Om ca 2 mån fyller vår yngsta 2 och kompisarnas äldsta 3.

    Även till vår äldsta tyckte jag 2 år var en svår ålder att ge presenter i och nu är det dessutom bara 2 mån mellan 2årsdagen och julafton. De är för små för allt "roligt" och för stora för bebisgrejerna. Det känns dessutom som att vi redan har det mesta. Järnväg, bilar, mjukdjur osv har vi redan. Pysselgrejer köper vi när de tar slut. Leksakskök och en docka är det jag kommer på.

    Barnet tar efter storasyskonet och leker en del med leksaker riktade till äldre barn, t ex Playmobil (vi plockar undan det värsta småpillret eftersom storasyskonet har en tendens att sprida det över hela rummet och vi inte vill att det dammsugs upp). Men jag vägrar att köpa ett playmobil-piratskepp till en 2åring oavsett hur lycklig ungen skulle bli

    Kompisarnas son är inte lika panikartat med men det vore roligt att hitta på nått till honom i god tid.

  • Svar på tråden Presenter till 2åring respektive 3åring
  • Diabetikern Jojo

    Våra tjejer fyller år strax efter julafton så i julklapp fick de varsin docka (som de valde i butiken själva ett par månader innan så de "glömt" det till jul) och i födelsedagspresent fick de varsin liten sulky till sina dockor!

    Vi hade också tänkt lekkök men när de fick kakor/tårtor från Jabadabado märktes det att de var lite för små för det så det blir till nu när de fyller 3 år istället! Nu har de varit med och bakat i köket några gånger och förstår det på ett annat sätt!

  • Mellanmjölkens land

    Köket har vi redan köpt, fick tag på det begagnat för bara ett par hundra av en familj som ska flytta utomlands och som håller på att sälja av allt. 

  • summer13

    Nu är detta kanske mer utelek, men aquaplay kommer min 2åring få. Hon älskar att kladda med vatten och när sommaren är över får hon ha det i duschen istället

  • Carabellis kusp

    Sulky är något som jag också vill slå ett slag för! Finns på Biltema för 99kr och vår har håller i över ett år, både ute och inne.

  • hoppsa

    Det är supersvårt. ..

    Duplo är perfekt :)

    Funkar till både min treåring och ettåring. Finns i många teman och går inte att säga upp :)

  • hoppsa
    hoppsa skrev 2015-08-22 08:26:28 följande:

    Det är supersvårt. ..

    Duplo är perfekt :)

    Funkar till både min treåring och ettåring. Finns i många teman och går inte att säga upp :)


    *suga upp
  • Mellanmjölkens land

    Duplo har vi massor med, köpte en enorm bunke förra året för 800:- Äldsta börjar dessutom röra sig över mot smålego så blivande 2åringen får ha det rätt mycket för sig själv.

    Vår dusch är tyvärr mikroskopisk så tills vi fått till ett badrum i källaren är vattenlek tyvärr utesluten vintertid även om jag nog tror att bägge barnen skulle älska det.

    Sulky? Att köra dockor i? Skulle kunna vara ett alternativ även om äldsta redan har en och det känns lite överdrivet att köpa dubbelt när äldsta knappt använder sin. Jag funderar även på att sy en bärsele (vi använder inte vagn själva)

    Själva kan vi säkert hitta på nått men släkten kommer ju snart börja fråga vad som kan vara lämpliga presenter. Ger vi inte tips är risken stor att de kommer med saker riktade till betydligt äldre barn och det är ju lite tråkigt att få lägga undan sakerna i 1-3 år innan de kan användas (vi har fått göra så med presenter till äldsta)

  • mammalovis

    Lite nya kläder fungerar ju alltid. Sedan har sångböckerna med ljudpanel uppskattats här. I övrigt håller jag med om att det är svårare med presenter till småsyskonet då det finns det mesta om det blir samma kön.

Svar på tråden Presenter till 2åring respektive 3åring